قم یکی از مهم‌ترین گنجینه‌های مخزن علمی و فقهی شیعه است

مدیرکل موزه‌های وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گفت: قم را می‌توانیم، یکی از مهم‌ترین گنجینه‌های مخزن علمی و فقهی شیعه بدانیم.

به‌ گزارش میراث‌آریا، هادی میرزایی عصر پنجشنبه ۱۴ تیر ۱۴۰۳ در حاشیه سفر به استان قم، با اشاره به ویژگی‌های قم اظهار کرد: یکی از خصایص و تمایز قم، به عنوان خانه و مأمن علما و علوم دینی ماست.

مدیرکل موزه‌های وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی افزود: در این سفر توفیق شد، با برنامه‌ریزی انجام‌شده بازدید از مؤسسه علوم وحیانی اِسراء آیت‌الله جوادی آملی و نیز مؤسسه علمی‌فرهنگی دارالعرفان الشیعی استاد حسین انصاریان داشته باشیم.

او ادامه داد: در موضوعات و نشست‌هایی که در این دو مجموعه انجام شد، مقرر شد تا در حفاظت و معرفی مجموعه آثار و هدایای این مجموعه‌ها و دسترس‌پذیری عموم پژوهشگران و مردم به این آثار، اقدام‌های اولیه برای صدور مجوز مجموعه‌داری و متعاقب آن مجوز موزه این علما و استادان گرانقدر شکل بگیرد.

او خاطرنشان کرد: قم را می‌توانیم، یکی از مهم‌ترین گنجینه‌های مخزن علمی و فقهی شیعه بدانیم؛ اما این موضوع در حوزه حفاظت و به نوعی میراث‌ملموس و میراث‌مکتوب ما یک مقدار فقدان وجودی داریم که امیدواریم، با همکاری و اقداماتی که همکاران ما در سطح استان و سیاستگذاری‌هایی که در ستاد عملیاتی می‌کنیم، این بخش مغفول‌مانده در میراث‌مکتوب و مستندسازی آثار علما و استادان فقه شیعه مرتفع شود.

میرزایی همچنین به بازدید از سایت‌موزه قلی‌درویش اشاره و بیان کرد: امیدوار هستیم که بتوانیم، مقدمات بازدید عموم مردم و ایجاد سایت‌موزه این اثر تاریخی را با همکاری سایر همکاران در سطح ملی و استانی انجام دهیم.

مدیرکل موزه‌های وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی اضافه کرد: این سایت‌موزه، یکی از سایت‌های مهم تاریخی و ‌باستانی کشور است که می‌تواند مورد توجه عموم مردم و به ویژه پژوهشگران و باستان‌شناسان باشد.

نیازمند حفظ آثار مراجع عظام و علما هستیم

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان قم در حاشیه این سفر گفت: مراجع عظام و علما یکی از شاخص‌های ما هستند و نیازمند حفظ آثار و نقش ایشان در عرصه تاریخی هستیم.

علیرضا ارجمندی افزود: این امر با ایجاد «موزه» اتفاق می‌افتد و در استان قم که مفاخر زیادی در حوزه دینی داریم که اعلام آمادگی در این زمینه کرده‌اند و باید به صورت علمی و با استفاده از فناوری‌های نوین، آثار این بزرگان حفظ شود و در اختیار عموم مردم و محققان قرار بگیرد.

بازدید از مؤسسه علوم وحیانی اِسراء

مدیرکل موزه‌های وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در سفر یک‌روزه به استان قم از مجموعه آثار جمع‌آوری شده آیت‌الله عبدالله جوادی آملی از مراجع تقلید در مؤسسه علوم وحیانی اِسراء و بخش‌های گوناگون این مؤسسه بازدید و با معاونان این مؤسسه گفت‌وگو کرد.

بازدید از موزه مؤسسه علمی‌فرهنگی دارالعرفان الشیعی

همچنین او در این سفر از مجموعه آثار جمع‌آوری شده از حجت‌الاسلام‌والمسلمین استاد حسین انصاریان در موزه مؤسسه علمی‌فرهنگی دارالعرفان الشیعی بازدید کرد و با حجت‌الاسلام‌والمسلمین استاد حسین انصاریان و مدیران این مؤسسه نیز دیدار و گفت‌وگو کرد.

بازدید از محوطه تاریخی قُلی‌درویش

مدیرکل موزه‌های وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی همچنین از محوطه تاریخی قلی‌درویش با حدود هفت هزار سال قدمت در حاشیه جنوبی شهر قم در بلوار خلیج‌فارس بازدید به عمل آورد.

عمار کاووسی معاون میراث‌فرهنگی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان قم در این بازدید، با اشاره به این که اثر تاریخی مذکور در ۲۳ شهریور سال ۱۳۸۲ هجری خورشیدی با شماره ثبت ۱۰۱۷۳ به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران به‌ ثبت رسیده ‌است، توضیحاتی درباره این اثر تاریخی بیان کرد.

انتهای پیام/

کد خبر 1403041500692

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha