سیستان وبلوچستان، شاهراه گردشگری مذهبی

گردشگری مذهبی و زیارتی در دنیا جزو قدیمی‌ترین و مهم‌ترین انواع گردشگری است که از دیرباز رواج داشته و بسته به شرایط بر شدت آن افزوده نیز می‌شود.

میراث‌آریا: یکی از بزرگترین و بارزترین نمونه‌های گردشگری مذهبی که سالهاست رواج چشمگیری داشته و همه ساله خیل زیادی از زائران و گردشگران مذهبی زیارتی را به خود جلب می‌کند، مراسم پیاده‌روی اربعین است که در این ایام میلیون‌ها نفر از سراسر دنیا خود را به عتبات عالیات می‌رسانند.

در این میان سیستان و بلوچستان به دلیل همجواری و هم مرز بودن با کشورهای دوست و همسایه پاکستان و افغانستان دارای ظرفیت بی‌نظیری در حوزه گردشگری است که بر شدت آن در ایام محرم و صفر افزوده می شود و شاهد هستیم که طی سال‌های گذشته و با توجه به میزبانی خوب مردم خونگرم و مهمان نواز سیستان وبلوچستان، همه ساله بر کمیت آن نیز افزوده می شود.

زائران کشورهای پاکستان و افغانستان برای اینکه خود را به کشور عراق برسانند به صورت پیاده باید از شرقی ترین نقطه کشور یعنی سیستان وبلوچستان وارد شوند که در بدو ورود مورد استقبال مردم شیعه و سنی استان قرار می گیرند.

این زائران با توجه به تاریخ سفرشان در مسیر رفت و یا بازگشت از کشور عراق به منظور زیارت به شهرهای مختلف ایران از جمله مشهد و قم نیز سفر می کنند که در گردشگری مذهبی تاثیر بسزایی دارد.

سیستان وبلوچستان، شاهراه گردشگری مذهبی

سیستان وبلوچستان، شاهراه گردشگری مذهبی

معاون گردشگری اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی سیستان وبلوچستان گفت: این استان را با توجه به شرایط جغرافیایی که دارد می توان به عنوان شاهراه اصلی جنوب شرق کشور در حوزه گردشگری مذهبی دانست.

علیرضا شه‌بخش افزود: مرزهای میرجاوه، ریمدان در جنوب استان و شمال در منطقه سیستان وبلوچستان درایام اربعین همواره پذیرای زائران زیادی از کشورهای پاکستان و افغانستان هستند و ضرورت دارد تا در این خصوص برنامه ریزی های ویژه ای انجام شود.

او ادامه داد: این زائران و گردشگران مذهبی اگر به لحاظ اسکان، پذیرایی و سایر زیرساخت‌های رفاهی تامین باشند طبیعتاً مدت زمان بیشتری در استان حضور خواهند داشت که ضمن تبادلات طرفینی در رونق گردشگری مذهبی نیز تاثیر خواهد داشت.

به گفته شه بخش، هر چند در سال های اخیر اقدامات بسیار خوبی از سوی دولت و نهادهای فرهنگی و مردمی برای پذیرایی شایسته از این زائران در مرزهای استان انجام شده اما با توجه به حجم زیاد آنها خصوصاً در ایام اربعین باز هم با مشکلاتی مواجه هستند.

معاون گردشگری سیستان وبلوچستان تاکید کرد: اگر مردم این استان آنقدر مهمان نواز هستند که شاهد هستیم در زمان های پرتردد ایام اربعین، زائران حسینی کشور پاکستان را در منازل شخصی خود سکونت داده و از آنها میزبانی و پذیرایی کرده اند که جلوه های نادر و فراموش نشدنی را به ثبت رسانده اند و این میل برای در میان مردم استان هر سال بیشتر نیز می شود.

او ادامه داد: امسال نیز به منظور پذیرایی شایسته از این زائران جلسات متعددی در سطح ملی و استانی برگزار شده و امیدواریم با افزایش ورود گردشگران مذهبی، میزان خدمات رسانی و زیرساخت‌ها نیز توسعه یابد که همین گونه نیز خواهد شد.

سیستان وبلوچستان، شاهراه گردشگری مذهبی

همه دستگاه‌ها برای پذیرایی از زائران پاکستانی اربعین پای کار هستند

استاندار سیستان و بلوچستان نیز در این باره گفت: همه دستگاه‌ها برای تامین امکانات مورد نیاز ستاد اربعین و استقبال از زائران پاکستانی در منطقه ریمدان پای کار هستند و آمادگی خود را برای تامین امکانات مورد نیاز اعلام کرده‌اند.

محمد کرمی افزود: در جلسه ستاد اربعین که با حضور مخبر، سرپرست ریاست جمهوری و با حضور وزرای دولت برگزار، مقرر شد با توجه به ضعف زیرساخت‌ها در منطقه ریمدان، تمامی وزارتخانه‌ها امکانات مورد نیاز را برای استقبال و پذیرایی از زائران اربعین حسینی در منطقه مستقر کنند.

او تصریح کرد: وزارتخانه‌های نیرو در بحث تامین آب و برق، راه و شهرسازی، مخابرات، اقتصاد و دارایی و صنعت و معدن در امر تامین امکانات پای کار خواهند بود، همچنین سه شهرداری تهران، اصفهان و کرمان نیز در امر خدمات رسانی به زائران مشارکت خواهند داشت.

استاندار سیستان و بلوچستان گفت: برای جلوگیری از معطل ماندن زائران مقرر شد وزارت اقتصاد و دارایی نیز در تامین دستگاه‌های ایکس ری چمدانی همکاری کند.

او ادامه داد: مجموعه ستاد اجرایی فرمان حضرت امام خمینی (ره) نیز در خصوص استقرار سردخانه در منطقه ریمدان، فرماندهی انتظامی و مرزبانی در بحث تقویت نیروی انسانی مورد نیاز، جهاد کشاورزی در بحث تامین مواد غذایی و سایر امکانات لازم همکاری کنند.

 کرمی بیان کرد: برای تامین آب معدنی مورد نیاز وزارتخانه‌ها با قرارداد با کارخانه آب معدنی منطقه، قول همکاری داده اند.

او عنوان کرد: در حوزه بهداشت و درمان نیز بنا براین است که امکانات مورد نیاز مجموعه‌های بهداشتی و درمانی و بیمارستان‌های صحرایی در منطقه توسط وزارت بهداشت و درمان تامین شود. همچنین خدمات آتش نشانی و آمبولانس نیز توسط شهرداری‌های تهران اصفهان و کرمان تامین می شود.

استاندار سیستان و بلوچستان خاطرنشان کرد: مقرر شده سفرا پیگیری‌های لازم در خصوص صدور مجوزهای لازم برای تردد اتوبوس‌های پاکستانی در ایران را انجام دهند.

او ادامه داد: همچنین وزارت نفت نیز برای تامین سوخت این خودروها تا مرز عراق قول مساعد داده است. پیگیری‌های لازم برای تقویت ناوگان زمینی، هوایی و ریلی برای تردد زائران نیز باید اجرایی شود.

کرمی تاکید کرد: مسئولان استان علاوه بر بسیج امکانات استانی، باید در سطح وزارتخانه‌ها برای تامین امکانات یاد شده پیگیری‌های لازم را داشته باشند.

استاندار سیستان و بلوچستان یادآور شد: بحث اربعین فراتر از کار سازمانی است و باید همه در این راه قدم برداریم و با همراهی و همدلی یک کار خدایی انجام دهیم که یقیناً این اقدامات برای ما باقیات و صالحات خواهد بود.

او ادامه داد: امام حسین(ع) با همه هستی در راه بندگی خدا و ترویج اسلام ناب قدم برداشت و راز و رمز بندگی را به ما آموخت. ما نیز باید تلاش کنیم که راه دلدادگی به خدا را پیروی کنیم.

کرمی عنوان کرد: بر اساس بشارت و وعده قرآن آینده از آن اسلام و مستضعفین عالم است؛ پس باید تلاش کنیم تا زمینه ساز تحقق این وعده و پیاده سازی اسلام عزیز در کل دنیا و نجات مستضعفین جهان باشیم.

افزایش و تسریع تردد گردشگران پاکستانی به کشور

استاندار سیستان و بلوچستان با اشاره به رفت و آمد مردم کشور پاکستان به کشور برای شرکت در مراسم پیاده روی اربعین حسینی(ع) گفت: شاهد افزایش حجم تردد بخصوص پس از توافقات صورت گرفته برای عبور و مرور راحت‌تر گردشگران دو کشور نیز هستیم.

کرمی با تاکید بر توسعه زیرساخت‌های جاده‌ای استان اظهار کرد: افزایش تجارت از طریق مرزها به خصوص با کشور پاکستان بعد از توافق‌های انجام شده شاهد هستیم.

کرمی بیان کرد: جاده ریمدان یک جاده ترانزیتی است که بخشی از مبادلات کشور پاکستان و اروپا از این مسیر می‌باشد.

او با تاکید بر اینکه ایجاد شهرک‌های تجاری مشترک با کشورهای همسایه عامل توسعه اقتصادی است افزود: این مهم نیازمند زیرساخت‌های مناسب است. سرعت کار یکی از موضوعات مهم قابل بررسی است و روند کند در پروژه‌ها سبب افزایش هزینه‌ها خواهد بود؛ بنابراین پروژه‌ها را در زمان تعیین شده به پایان برسانید.

کرمی با مخاطب قرار دادن مجموعه پیمانکاری اذعان کرد: مجموعه شما مجموعه ارزنده‌ ای است که توانایی آغاز پروژه‌های جدید را نیز دارد.

سیستان وبلوچستان، شاهراه گردشگری مذهبی

سیستان و بلوچستان آماده میزبانی از زوار و گردشگران مذهبی پاکستانی

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری سیستان و بلوچستان نیز گفت: به رسم مهمان نوازی، مردم شیعه و سنی استان سیستان و بلوچستان هر ساله به استقبال زوار امام حسین (ع) می‌روند.

منصور بیجار ادامه داد: در اربعین سال گذشته ۸۹ هزار و ۸۲۱ زائر از گذرگاه میرجاوه و ریمدان در منطقه مرزی با کشورپاکستان وارد استان شدند که این تعداد نسبت به سال ۱۴۰۱ حدود دو برابر افزایش داشته است.

او افزود: زائران در بدو ورود به کشور در زائرسراها و اماکن مذهبی احداث و پیش بینی شده استقبال و پذیرایی می‌شوند و سپس با طی مسافتی حدود ۳۰۰ الی ۶۰۰ کیلومتر از استان خارج و با عبور از استان‌های همجوار از ایران به سوی بارگاه امام حسین (ع) رهسپار می‌شوند.

او افزود: در این سفر معنوی خیل عظیمی از مردم کشورمان نیز حضور خواهند داشت.

رئیس کمیته زیرساخت ستاد اربعین حسینی استان گفت: برای تسهیل‌گری برگزاری این مراسم باشکوه جهانی و بهبود زیرساخت ها، در این کمیته برنامه ریزی‌ها و پیگیری‌های متعددی انجام شده و دستگاه‌های اجرایی استان از جمله شهرداری‌ها، ادارات کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، شرکت‌های توزیع برق، مخابرات، آب و فاضلاب، ارتباطات و فناوری اطلاعات، دانشگاه‌های علوم پزشکی و بنیاد علوی نسبت به اجرای تصمیمات اتخاذ شده اقدام می‌ کنند.

او افزود: سال گذشته بیش از هزار و ۶۸ میلیارد تومان برای عملیات بهسازی، لکه گیری، اجرای روکش آسفالت، رفع نقاط حادثه خیز و نصب علام راهنمایی و رانندگی در محورهای عبوری استان، افزایش تعداد ناوگان حمل ونقل، تأمین امکانات و تجهیزات سرمایشی و خنک کننده، تهیه و نصب برج‌های نوری و روشنایی، خرید و نصب تجهیزات مخابراتی و دوربین‌های نظارتی، نصب ترانس و اصلاح خطوط فشارضعیف و متوسط برق، خرید ماشین آلات آتش نشانی و آمبولانس، تعبیه فضاها و امکانات درمانی و بهداشتی برای ارائه خدمات رایگان، ایجاد فضاهای اسکان و ارائه خدمات فرهنگی و غذاخوری در زائرسراها، تأمین آب شرب و سوخت ماشین آلات سبک و سنگین هزینه شده است.

بیجار ادامه داد: با آغاز ماه محرم به زودی شاهد حضور زائران اباعبدالحسین (ع) در استان خواهیم بود و تمهیدات لازم در این خصوص انجام شده و قرار است حدود ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار از طریق شهرداری‌ها و دهیاری‌هایی که در مسیر استقال از زوار قرار دارند هزینه شود.

پایانه مرزی میرجاوه مهیای استقبال از زائران حسینی پاکستان

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای سیستان و بلوچستان نیز گفت: در حال حاضر با انجام اقدامات بهسازی و بازسازی زیرساخت‌های پایانه مرزی میرجاوه و ایمن‌سازی محورهای مواصلاتی منتهی به این مجموعه انجام شده و آماده پذیرش زائران حضرت اباعبدالله الحسین (ع) است.

ایوب کرد افزود: ایجاد نابسامانی در تردد زائران پاکستانی از جمله چالش‌هایی است که به واسطه کمبود ناوگان حمل‌ونقل به آن مواجه هستیم که پیشنهاد می‌شود برای رفع آن از ناوگان حمل‌ونقل کشور پاکستان استفاده شود تا زائران دچار مشکل نشوند.

او همچنین از آمادگی کامل راهدارخانه‌ها و مجتمع‌های خدمات رفاهی استان سیستان و بلوچستان به‌منظور استقبال و پذیرایی از زائران خبر داد.

گزارش از سید مجتبی طباطبایی‌زاده

انتهای پیام/

کد خبر 1403041800809
دبیر مرضیه امیری

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha