مرور درس‌های عاشورا زیر بیرق امام حسین(ع) توسط نوجوانان لالجینی در همدان

نوجوانان لالجینی در محله‌های مختلف به‌صورت خودجوش و با عشقی از سر احساس و دل‌بستگی به خاندان عصمت و طهارت تکیه‌های عزاداری را ایجاد کرده‌اند. این نوجوانان با ایجاد ایستگاه‌های صلواتی از عزاداران پذیرایی کرده و هیئت عزاداری برپا می‌کنند.

به گزارش میراث‌آریا، مردم در مناطق مختلف شهرستان‌های پایتخت تاریخ و تمدن، همدان، با برپایی تکیه‌ها و مراسم عزاداری ارادت خود به سید و سالار شهیدان را نشان می‌دهند.

در ماه محرم از هر کوچه و محله‌ای که رد می‌شوی حال و هوای عزاداری و حسینی به خود گرفته است. مردم کوی و برزن و به‌ویژه جوانان با عشقی مثال‌زدنی و ارادت خاصی که به سید و سالار شهیدان دارند مراسم عزاداری و تکیه‌های عزا را برپا کرده‌اند.

نوجوانان لالجینی در محله‌های مختلف به‌صورت خودجوش و با عشقی از سر احساس و دل‌بستگی به خاندان عصمت و طهارت تکیه‌های عزاداری را ایجاد کرده‌اند.این نوجوانان با ایجاد ایستگاه‌های صلواتی از عزاداران پذیرایی کرده و هیئت عزاداری برپا می‌کنند.

عشق اباعبدالله الحسین (ع) و درک قیام عاشورا، پیر و جوان نمی‌شناسد به طوری که این روزها کودکان و نوجوانان همانند پدران و مادران خود با حضور در مراسم عزاداری برای سیدالشهدا سوگواری می‌کنند.

همراه با هیئت های مذهبی عزاداران کوچک امام حسین (ع) نیز با سینه زنی و همراهی با مداح اهل بیت (ع) شور حسینی خود را به نمایش می‌گذارند و با پوشیدن لباس‌های مشکی و تشکیل هیئت های کوچک عزاداری ویژه نوجوانان  ایام سوگواری آن حضرت را برپا می‌کنند.

در شهرجهانی سفال، لالجین، در یکی ازمحله های شهر، جنب وجوش تعدادی نوجوان توجهم را جلب می کند، این ها که برق نگاهشان جواب همه سئوال‌های من است ؛ زیر بیرق حسین ایستاده اند و درس های عاشورا را مرور می کنند.

با این گروه عاشق ابا عبدالله به صحبت می نشینم و یونس معیاری جلال، رئیس هیئت که بزرگمردی کوچک است و به‌گفته خودش سفالگری را نیز دنبال می‌کند، محفل کوچکشان را به عشق نوجوانان شهید کربلا و در کنار هیئت قمر بنی هاشم (ع) لالجین به راه انداخته اند و علاوه بر مدیحه سرایی و روضه خوانی روایت کربلا را به زبان ترکی و فارسی نیز با هم مرور می‌کنند تا اسمشان در طومارعزادارن حسین ثبت شود.

او این فضای معنوی را این گونه توصیف می کند: نورانیت عزاداری‌های امام حسین (ع) باعث می‌شود که بچه ها با هم دوستانه رفتارکنند و بعد ماه محرم هم این رابطه ادامه پیدا کند.

البته والدین هم به جمع بچه‌های هیئت اطمینان دارند چون همه آنها با ایمان هستند و می توانند دوستان خوبی باشند.

معیاری جلال می گوید: به نظرم اگر بچه‌ها با این خاندان آشنا شوند بهتر می‌توانند راه زندگیشان را پیدا کنند و از بسیاری از خطرهای روحی و روانی و آسیب های اجتماعی در امان می‌مانند.

هم صحبت شدن با  او برایم مسلم می‌کند که پای سفره اهل بیت می‌توانیم فرزندی شایسته تربیت کنیم و تاثیر تربیت دینی و سبک زندگی اسلامی را برای نمایان می‌کند.

طاها رجبی راغب یکی دیگر از این عزاداران نوجوان این هیئت است، او می گوید: من هر ساله با هماهنگی پدر و مادرم، هیئت نوجوانان را برای صرف شیرینی و شربت به خانه‌مان دعوت می‌کنم و آنها نیز با حضور در منزلمان به سینه‌زنی و عزاداری مشغول می‌شوند که حال و هوای خاصی دارد و حتی همسایه ها نیز برای سینه زنی درکنار این نوجوانان به خانه ما می‌آیند.

او ادامه می‌دهد: هیئت نوجوانان با برداشتن پرچم، علم ، طبل زنی و سینه زنی و نیز مرثیه‌سرایی توسط مداح در کوچه‌های شهر حرکت کرده و به عزاداری مشغول می‌شوند.

طاها می‌گوید: در گذر از کوچه‌ها، عاشقان امام حسین (ع) و حضرت عباس(ع) هر چه در توان دارند از این عزاداران پذیرایی می‌کنند عده‌ای با شربت ، یکی با چایی و دیگری با میوه و خوراکی از عزادارن ماه محرم پذیرایی می‌کند و من وبرادر کوچکم هرساله منتظر رسیدن ماه محرم هستیم تا به هیئت برویم.

حال باید گفت با وجود گذشت چندین قرن از واقعه عاشورا هنوز داغ شهادت مظلومانه امام حسین(ع) و یاران باوفایش در دشت کربلا برای مردم زنده است و هر سال پرشورتر از سال قبل با برپایی مراسم عزاداری در سوگ این واقعه اشک ماتم می‌ریزند.

شنیدن روایاتی از واقعه کربلا مانند آتش زدن خیمه‌ها و به اسارت بردن زنان و کودکان و شهادت بهترین مردان خدا، کودکان و نوجوانان گلستان را بر آن داشته تا در کنار پدران و مادران خود پای ثابت مراسم عزاداری ماه محرم به ویژه دهه اول و روزهای تاسوعا و عاشورای حسینی باشند.

مشاهده سینه‌زنی کودکان شیرخوار در آغوش مادران و پدران همراه با نوحه‌خوانی مداحان اهل بیت (ع) در مراسم عزاداری مساجد، حسینیه‌ها و تکایا، نشانه عمق حسینی بودن ملت ایران است که تلاش دارند فرزندان خود را بر اساس مکتب سیدالشهدا تربیت کنند.

کودکان سیاه پوش با سربندهایی مزین به نام اباعبدالله الحسین(ع)، یا علی اصغر(ع)، یا زهرا (س) و یا زینب (س) در کنار حضور در مراسم عزاداری، گوشه‌ای از مسوولیت پذیرایی در هیات‌ها را برعهده دارند و حتی تعدادی از آنان برای کمک به درست کردن چای و شربت و توزیع غذاهای نذری در ایستگاه‌های صلواتی از هم سبقت می‌گیرند.

مساجد و امکان مذهبی در ماه محرم حال و هوای عاشورایی به خود گرفته و مردم هرچه در توان دارند به صورت مادی و کالایی برای تهیه و پخت غذاهای نذری و توزیع آن میان عزاداران به کار می‌گیرند تا از اجر معنوی این ایام بهره‌مند شوند.

انتهای پیام/

کد خبر 1403042301108

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha