برگزاری آیین تعزیه‌خوانی در بنای گنبد سلطانیه

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان گفت: در راستای پاسداری از میراث ناملموس و معنوی تعزیه خوانی تعزیه‌خوانی همزمان با سالروز ثبت جهانی پایگاه میراث جهانی گنبدسلطانیه در فهرست یونسکو در این بنای تاریخی برگزار شد. 

به گزارش میراث‌آریا، سید سعید صفوی بیان کرد: همزمان با سالروز ثبت جهانی پایگاه میراث جهانی گنبدسلطانیه در فهرست یونسکو در این بنای تاریخی عصر روز ۲۴ تیرماه از ساعت ۱۸ تا ۲۱ برگزار شد. 

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان افزود: گوشه‌هایی از وقایع کربلا برای اثبات حقیقت در عصر حاضر در این بنای تاریخی برای گردشگران و مردم شهرستان سلطانیه روایت شد و با استقبال خوب روبرو شد. 

او گفت: آیین سنتی تعزیه خوانی یکی از شیوه‌های هنری برای ترسیم فضای عاشورای حسینی است که هنرمندان سلطانیه‌ای سالهاست با اجرای این آیین، عشق و ارادت خود را به شهدای کربلا نشان می‌دهند. در این مراسم عزاداران با یادآوری مصائب حضرت سیدالشهداء و عقیله بنی‌هاشم حضرت زینب کبری سلام‌الله‌علیهما اشک ماتم ریختند. 

صفوی اضافه کرد: هرساله در ماه‌های محرم و صفر، جای جای استان زنجان میزبان گروه‌های هنری متعدد تعزیه گردان و شبیه خوان است که این فرهنگ شفاهی را به رسم دیرین، سینه به سینه تا به امروز منتقل کرده‌اند. 

بنای تاریخی گنبد سلطانیه یکی از بناهای تاریخی شهرستان سلطانیه است که به دستور سلطان محمد خدابنده (الجایتو) از سال ۷۰۳ تا ۷۱۳ ه. ق ساخته شده است. ارتفاع بنا ۴۸.۵ متر و قطر دهانه داخلی آن ۲۵.۵ متر است این گنبد از نظر ارتفاع پس از کلیسای سانتاماریا دلفیوره فلورانس (۸۶ متر) و مسجد ایاصوفیه استانبول (۵۶ متر) سومین گنبد مرتفع جهان است و در تاریخ ۲۴ تیرماه ۱۳۸۴ در فهرست یونسکو به ثبت رسیده است.

انتهای پیام/

کد خبر 1403042601278

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha