بزرگترین محوطه باز پارینه سنگی معدن سنگ کرمانشاه تعیین عرصه و حریم می‌شود

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کرمانشاه از آغاز عملیات بررسی روشمند باستان‌شناسی به منظور تعیین عرصه و پیشنهاد حریم محوطه روباز سنگ معدن در شهرستان کرمانشاه خبر داد.

به‌گزارش میراث‌آریا، داریوش فرمانی گفت: محوطه باز پارینه‌سنگی سنگ‌معدن با ابعادی بالغ بر ۳۰۰ هکتار، بزرگ‌ترین مکان استفاده شده توسط انسان‌ریخت‌های گوناگون در طول دوره میانی پلیستوسن تا اواخر این دوره در کوهستان زاگرس است. 

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کرمانشاه افزود: طرح تعیین عرصه و پیشنهاد حریم محوطه باز پارینه‌سنگی سنگ‌معدن در شهرستان کرمانشاه در تیرماه سال جاری آغاز شد و با توجه به اهمیت بالای محوطه بسیار نادر سنگ‌معدن و همچنین افزایش آسیب‌های روزافزون در این مکان، انجام برنامه تعیین عرصه و پیشنهاد حریم آن در دستور کار اداره‌کل میراث‌فرهنگی به سرپرستی نعمت حریری قرار گرفت. 

نعمت حریری سرپرست برنامه پژوهشی تعیین عرصه و حریم محوطه پارینه سنگی سنگ معدن کرمانشاه، در این باره گفت: محوطه سنگ‌معدن در مهرماه ۱۴۰۰ توسط سامان حیدری‌گوران کشف و درخواست انجام بررسی این مکان در همان زمان به اداره کل میراث فرهنگی استان کرمانشاه و پژوهشکده باستان‌شناسی کشور ارائه شد.

سرپرست برنامه پژوهشی تعیین عرصه و حریم محوطه پارینه سنگی سنگ معدن کرمانشاه، افزود: خوشبختانه این ۲ نهاد مربوطه با انجام بررسی‌های اولیه موافقت کردند. 

او تصریح کرد: پس از انجام بررسی‌های اولیه مشخص شد که محوطه سنگ‌ معدن به دلیل قرارگیری بر روی منابع سنگ خام رادیولاریت مورد استفاده انسان‌ها در دوره‌های زمانی مختلف بوده و توسط جوامع انسانی مورد توجه فراوان بوده است. 

حریری بیان کرد: وجود دست‌افزارهای‌ سنگی دورویه با نام علمی فرهنگ آشولی (شامل تبرهای سنگی، شکافنده‌ها و سنگ مادرها و تراشه‌های بسیار بزرگ اندازه) نشان بارزی بر حضور جوامع انسانی دوره پارینه‌سنگی کهن در این مکان است. 

سرپرست برنامه پژوهشی تعیین عرصه و حریم محوطه پارینه سنگی سنگ معدن کرمانشاه ادامه داد: مکان‌های سن‌سنجی شده مشابه با این محوطه در منطقه خاورمیانه قدمتی بالغ بر یک‌میلیون تا ۳۰۰ هزار سال را برای این‌گونه از دست‌افزارها نشان داده است. همچنین فراوانی خراشنده جانبی، سر پیکان سنگی و سنگ مادرهای شاخصه دوره پارینه‌سنگی‌میانی نشان از استفاده جوامع انسانی این دوره از این مکان بوده است. 

او گفت: امید است با انجام طرح تعیین عرصه و پیشنهاد حریم این مکان و انجام پژوهش‌ها و بررسی‌های دقیق مبتنی بر آخرین روش‌های علمی دانش ما نسبت به یکی از قدیمی‌ترین محوطه‌های سکونتی انسانی در کرمانشاه و سرزمین ایران روشن و از تخریب هرچه بیشتر این مکان ارزشمند جلوگیری شود.

انتهای پیام/

کد خبر 1403042701328

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha