شکوه محرم در سوم عاشورای همدانی‌ها و سوگواری مریانج

گردشگری مذهبی یکی از قدیمی‌ترین و مهم‌ترین شاخه‌های گردشگری در جهان است و می‌توان ردپای آن را در سفرنامه‌هایی که از گذشته بر جای مانده به خوبی مشاهده کرد. این نوع گردشگری در زمان قدیم به این صورت بود که مردم برای انجام وظایف دینی و بازدید از اماکن مذهبی خود، به سفرهای طولانی به نام سفرهای زیارتی می‌رفتند.

احمد رجبی راغب، فعال رسانه در یادداشتی نوشت: مراسم سوم عاشورا و عزاداری در مریانج  که سالهاست در همدان برگزار می‌شود یادآور یک پویش قدیمی و تلنگری برای همه تاریخ بشریت است که هر یک در برگیرنده آیین‌ها، نشانه و نمادهایی برای غنای تاریخ مذهبی است و توانسته است در توسعه و تحقق معنای گردشگری مذهبی تاثیرگذار باشد.

گردشگری مذهبی در جهان بخش بزرگی از صنعت توریسم است. ادیان و مذاهب و فرهنگ‌های مختلف برای ایجاد تفاهم و هم‌دلی از این نوع گردشگری استفاده می‌کنند. در واقع اماکن زیارتی جنبه‌های فرهنگی و تاریخی هر کشور و منطقه را برای گردشگران و مسافران به نمایش می‌گذارند و باعث آشنایی بیشتر آن‌ها با فرهنگ کشور مقصد می‌شوند.

در زمینه دسته جات عزاداری با تعزیه های روز سوم می‌توان گفت همدان نقش تاثیرگذاری دارد استان همدان با 2 رویداد و 2 شهر در سالهای اخیر توانسته است به گونه‌ای متمایز در حوزه گردشگری مذهبی مورد توجه قرار گیرد. گردشگری مذهبی یکی از قدیمی‌ترین و مهم‌ترین شاخه‌های گردشگری در جهان است و می‌توان ردپای آن را در سفرنامه‌هایی که از گذشته بر جای مانده به خوبی مشاهده کرد. این نوع گردشگری در زمان قدیم به این صورت بود که مردم برای انجام وظایف دینی و بازدید از اماکن مذهبی خود، به سفرهای طولانی به نام سفرهای زیارتی می‌رفتند. اما امروزه گردشگری مذهبی در جهان گسترده‌تر شده است و شامل حضور در رویدادهای مناسبتی همچون عزاداری محرم، بازدید از اماکن مقدس سایر ادیان نظیر زیارتگاه‌ها، قبور، معابد و نظایر آن‌ها می‌شود.

با توجه به وجود تعداد بالای اماکن زیارتی در ایران، کشورمان یکی از مستعدترین مناطق برای جذب گردشگران زیارتی است. این سفرها گاهی برای انجام فرایض دینی است و گاهی هم هدف گردشگر فقط آشنایی با فرهنگ ادیان دیگر یا تماشای جذابیت‌های معماری اماکن مذهبی است.

 یکی از این رویدادهای مهم مذهبی مراسم عزاداری سوم عاشورا در همدان و یکی از شهرهای تاثیرگذار در این زمینه  شهر مریانج در استان همدان است که محل برگزاری باشکوه‌ترین عزاداری محرم در استان است. میزبانی و استقبال گردشگران مذهبی از عزاداری های دهه اول محرم امسال در همدان و مریانج کم نظیر است.

مراسم عزاداری سوم امام حسین(ع) و آیین تشییع نمادین شهدای کربلا توسط قوم بنی اسد در همدان هر سال در این شهر برگزار می‌شود. به گواه مورخان، بعد از واقعه کربلا کسی از ترس یزید جرات نمی‌کرد تا بدن‌های مطهر یاران امام حسین(ع) را دفن کند، تا اینکه زنان طایفه بنی‌اسد جمع شدند و به خاکسپاری اجساد مطهر پرداختند که این واقعه در روز دوازدهم ماه محرم اتفاق افتاد و در تعزیه ها و عزادری همدانی ها این مهم مشهود است.

همزمان با سوم عاشورا مردم همدان در رسمی دیرینه در قالب دسته جات زنجیرزنی و سینه زنی به عزارداری سرور و سالار شهیدان، شهدای دشت کربلا و به یاد مصیبت اسرای کربلا می‌پردازند.

سوم عاشورا روز دفن شهدای کربلا به دست طایفه بنی اسد در تاریخ نام‌گرفته است، مراسم این روز در سالیان متمادی درهمدان با حال و هوایی خاص برگزار می‌شود به‌طوری‌که در این روز به ویژه در مرکز استان، هیئت‌های قدیمی حرکت نمادین کاروان اسرای نینوا، حرکت طایفه بنی اسد، صحنه‌سازی خرابه شام و خیمه‌های سوخته را به نمایش می‌گذارند.

مهمترین سوگواری مردم همدان که در کشور به شکل برجسته و شاخص برگزار می‌شود، آئین روز سوم شهادت امام سوم شیعیان است که به یاد قبیله بنی اسد در سطح شهر انجام می‌شود.

مردم شهرها و روستاهای همدان در سنین مختلف طبق رسم دیرینه در سومین روز شهادت امام حسین(ع) و یاران ایشان به خیابان‌ها آمده و در قالب دسته‌های سینه زنی، زنجیرزنی وتعزیه‌خوانی در عزای سرور و سالار شهیدان و به یاد مصیبت اسرای کربلا از پیش از ظهر سومین روز عزاداری آقا ابا عبدالله تا اذان ظهر سوگواری می‌کنند.

در این آیین عاشقان و شیفتگان ابا عبدالله الحسین (ع)، در میدان امامزاده عبدالله، بلوار مدنی، میدان امام و دیگر نقاط شهر همدان با انجام آیین‌های خاصی ارادت خود را به خاندان عصمت و طهارت ابراز کرده و در برخی نقاط هیئات با بازسازی و به نمایش درآوردن طایفه بنی اسد در سومین روز شهادت امام شهیدان، مظلومیت اسرای دشت نینوا را نشان و پرچم‌های عزاداری را به اهتزاز درمی‌آوردند.

آیین عزاداری مردم مریانج در دهه اول محرم بی‌نظیر است و هر ساله در این ایام مردم از نقاط مختلف کشور برای شرکت در عزاداری به این شهر سفر می‌کنند.

امسال روزانه این دیار همچون سالهای گذشته  پذیرای تعداد زیادی  گردشگر مذهبی بود و موکب‌های ایجاد شده در اقصی نقاط شهر مریانج نیز با توزیع غذای گرم، غذای لقمه‌ای، چای، میوه، بستنی، سیب زمینی سرخ شده و سایر اقلام خوراکی از عزاداران و گردشگران مذهبی پذیرایی کردند. مسافرانی از استان‌های تهران، البرز، زنجان، خوزستان و دیگر شهرهای استان همدان در این ایام میهمان مراسم عزاداری دهه اول محرم در شهر مریانج بودند و پوشش گسترده مراسم عزاداری در مریانج توسط رسانه ملی و خبرگزاری‌ها باعث معرفی هرچه بهتر این آیین و استقبال گردشگران مذهبی سایر استان‌ها شده است.

فضاسازی ویژه شهر مریانج در ایام ماه محرم و صفر و در مجموعه شهری مریانج هر سال  با فضاسازی منحصر به فرد و نصب المان‌های ویژه در برگزاری پرشور عزاداری مردمان این شهر تاثیرگذار بوده است و با برنامه‌ریزی مناسب در ابتدای بلوار شهیدان عباسی و همچنین میدان شهید بهشتی که محل اجتماع هیات‌های حسینی است، المان بزرگ بین‌الحرمین کربلا شبیه‌سازی شده و المان بسیار زیبا از حرم امام حسین(ع) در ضلع شمالی میدان شهید بهشتی نصب و در دو طرف بلوار شهیدان عباسی نیز رواق‌هایی با نوشته‌هایی از حدیث شریف کساء ایجاد شد ونورپردازی این طرح مشابه نورپردازی بین‌الحرمین بود که تحسین شهروندان و گردشگران مذهبی را به دنبال داشت.

آنچه مهم است بهره بردن فعالان گردشگری از این رویداد برای طراحی بسته های سفری با محوریت سفرهای مذهبی به همدان است که امیدواریم محقق شود.

انتهای پیام/

کد خبر 1403043001490

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha