«آقا حسن» و روایت ۲ طرفدار پرسپولیس و استقلال/ لزوم توجه به آموزش در سینمای مستند

مستند «آقا حسن» به کارگردانی محمد سلیمی راد درباره یک عاشق فوتبال است که کافه‌اش نماد عشق به تیم پرسپولیس است.

محمد سلیمی راد مستندساز در گفت‌وگو با میراث آریا درباره مستند «آقا حسن» گفت: مشغول ساخت مستندی به نام «آقا حسن» هستم که تولید مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی است و از حدود هفت ماه قبل پیش تولید و تولید این مستند آغاز شده و تولید این مستند ادامه دارد. 

سلیمی راد درباره موضوع این مستند گفت: این مستند درباره شخصیتی به نام حسن است که در شهر دهدشت به آقا حسن معروف است و کافه‌ای دارد که به کمک دوست خود آقا علمدار آن را اداره می‌کردند. آقا حسن عاشق تیم پرسپولیس است و کافه خود را به یک باشگاه کوچک پرسپولیس تبدیل کرده است و از در و دیوار آن کافه تا فضای بیرون همه و همه رنگ رو رویی از تیم پرسپولیس دارد. آقا علمدار رفیق صمیمی آقا حسن در مقابل او قرار دارد و طرفدار تیم استقلال تهران است و ایشان هم کافه کوچکی دارد که برعکس آقا حسن آنجا را به باشگاه کوچکی برای تیم استقلال تبدیل کرده است. 

او افزود: علاوه بر این مستند، همزمان مشغول پژوهشی درباره شهید دانشجویی سال کشور یعنی آقای هدایت الله طیب هستم. دانشجویی که از عمق محرومیت به جایی می‌رسد که در سال ۵۶ در فلوریدا تحصیل می‌کند و در همانجا مبارزاتی علیه رژیم شاه انجام می‌دهد و بعد بر می‌گردد و در عملیات فتح المبین به شهادت می‌رسند. این شهید بزرگوار امسال به عنوان شهید شاخص بسیج دانشجویی کشور شناخته شد. امیدوارم بعد از ساخت مستند «آقا حسن» و ارائه به جشنواره سال آینده، بتوانم یک اثر مستند داستانی از زندگی این شهید بزرگوار تولید کنم. 

این مستندساز درباره شکل گیری ایده مستند «آقا حسن» توضیح داد: من نزدیک به نه سال است که هر دو بزرگواران و مخصوصا آقا حسن را می‌شناسم. حدود پنج سال پیش که به کافه آقا حسن رفتم و شخصیت ایشان را دیدم، توجه من را جلب کردند. تقریبا از پارسال کار را شروع کردیم و آقا حسن هم پذیرفتند که مستندی از زندگیشان ساخته شود. رفاقت این دو نفر که بیشتر وقت خود را در کافه می‌گذرانند برای من جالب بود و تصمیم گرفتم در این مستند به آن‌ها بپردازم. 

«آقا حسن» و روایت 2 طرفدار پرسپولیس و استقلال/ لزوم توجه به آموزش در سینمای مستند

سلیمی راد درباره حضور این مستند در جشنواره «سینماحقیقت» امسال مطرح کرد: از زمانی که این کار را شروع کردم، فکر می‌کردم که این کار زمان‌بر باشد چون نتیجه برخی از اتفاق‌هایی که در زندگی این دو نفر وجود دارد؛ زمان‌بر است به این معنی که باید منظر بمانیم و ببینیم که فلان چیز در زندگی آن‌ها اتفاق می‌افتد یا خیر. فکر می‌کردم که بتوانیم این مستند را به جشنواره «سینماحقیقت» امسال برسانیم ولی هرچه جلوتر رفتیم متوجه شدیم که اگر بخواهیم در جشنواره امسال شرکت کنیم، نسخه ضعیف کار را می‌توان ارائه داد و به احتمال زیاد به جشنواره امسال نخواهد رسید. شک ندارم که در سال آینده یک کار جذاب و متفاوت درباره فوتبال در جشنواره «سینماحقیقت» خواهید دید. حدود پنجاه درصدی که تا به الان فیلمبرداری کرده‌ایم بیشتر به آقا حسن و تیم پرسپولیس مربوط بوده است و حالا باید به این سمت و به سراغ آقا علمدار و تیم استقلال برویم. 

کارگردان مستند «آقا حسن» درباره اوضاع کنونی سینمای مستند بیان کرد: اوضاع کنونی را مثبت می‌بینم و از آنجا که عضو هیات انتخاب جشنواره «سینماحقیقت» سال گذشته هم بودم و تقریبا همه مستندهایی که برای حضور در جشنواره ارائه شد را دیدم، به نظر من در بحث تولید اوضاع خیلی خوب است و در همه شهرستان‌ها و استان‌ها تولید داشته و داریم ولی یک موردی که فکر می‌کنم بیشتر باید به آن توجه کرد بحث آموزش تخصصی در سینمای مستند است. در جشنواره‌های «سینماحقیقت» فیلم‌هایی که معمولا از شهرستان‌ها می‌آیند، موضوع‌های بسیار جذابی دارند ولی برخی از آن‌ها در روایت اشکال دارند که این موارد نیاز به آموزش دارد. این بحث آموزش را مرکز هم به گونه‌ای دیگر آغاز کرده است که به نظرم خیلی خوب است که تمام این‌ها منجر به جشنواره و تولید مستندهای با کیفیت‌تر می‌شود.  

او درباره نمایش و اکران مستندها در پلتفرم‌ها توضیح داد: پلتفرم‌ها تنها راه نجات سینمای مستند در این سردرگمی هستند. تا قبل از اینکه پلتفرم‌ها به این شکل موجود دربیایند، مستندسازان صرفا مستندهای خود را برای جشنواره‌ها می‌ساختند، چون مسیر دیگری برای ارائه وجود نداشت. تجربه‌ای که خود من نیز در اکران در پلتفرم‌ها داشتم و اتفاقا با بازخوردهای خیلی خوبی همراه بود. این اتفاق بسیار مثبت و خوب است چون دسترسی مردم آسان‌تر است و علاقه‌مندان سینمای مستند راحت می‌توانند به این پلتفرم‌ها رجوع کنند و این اتفاق باعث گسترش مخاطبان سینمای مستند می‌شود. اگر خود جشنواره «سینماحقیقت» بعد از حضور فیلم‌ها در جشنواره آن‌ها را به صورت بسته‌های مختلفی در پلتفرم‌ها ارائه کنند، فکر می‌کنم اتفاق مثبتی شکل بگیرد که البته تا حدودی این کار انجام شده است. 

سلیمی راد در پایان گفت: مسئولین و متولیان و هر کسانی که مسئولیتی دارند و می‌توانند کاری برای سینمای مستند انجام دهند باید آموزش در سینمای مستند را جدی بگیرند و الان هم می‌بینم که مرکز گسترش مشغول انجام کارهایی در این حوزه است. در طول چند سال اخیر سینمای مستند پا به پای سینمای داستانی حرکت می‌کند و این اتفاق بسیار خوبی است. اگر بتوانیم بحث آموزش را بهتر پیگیری کنیم قطعا تعداد مخاطب و توجه به سینمای مستند روز به روز بیشتر خواهد شد. 

«آقا حسن» تولید مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی است.

انتهای پیام/

کد خبر 1403043101549

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha