نگاهی بر آیین‌ها و باورهای ترکمن‌های گلستان در ماه محرم

ترکمن‌های اهل سنت استان گلستان همانند سایر اقوام و مذاهب این استان با نمایش عشق و ارادت به خاندان اهل‌بیت عصمت و طهارت(ع)، حزن و اندوه خود برای شهادت امام سوم شیعیان را با اجرای برخی آداب‌ورسوم به نمایش می‌گذارند.

به گزاش میراث‌آریا، تفاوتی ندارد پیرو کدام دین و مذهب و آیین باشی؛ محرم و عاشورا که از راه می‌رسد غم و اندوه خاندان اهل بیت، مصیبت مشترک همه عالمیان می‌شود. مردم ترکمن‌صحرا از دیرباز تاکنون آیین‌های گوناگونی را به نشانه ارادت ویژه به اهل‌بیت‌ پیامبر (ص) برگزار می‌کنند که عزاداری‌ برای سرور و سالار شهیدان حضرت امام حسین (ع) به شکل‌های مختلف جلوه‌ای از محبت این قوم به اهل‌بیت است.

ترکمن‌های گلستان که بیشترشان حنفی مذهب هستند به ماه محرم «آغرآی» یعنی ماه سنگین و نیز «عاشورآی» یعنی ماه عاشورا می‌گویند و آیین‌های خاصی را ازجمله «صدقه دادن» و پخت «اوناش» (آش رشته) و توزیع آن در این ماه برگزار می‌کنند.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گنبدکاووس در شرق استان گلستان درباره آداب‌ورسوم قوم خود در ماه محرم گفت: آداب‌ورسوم مرتبط با باورهای دینی ازجمله محرم میراثی است که از گذشتگان به نسل امروز رسیده است.

مریم آق‌آتابای افزود: ترکمن‌ها در محرم به خاطر ارادت ویژه به نوادگان پیامبر(ص) پارچه‌های نفیسی برای شهیدان این ماه کنار می‌گذارند و موقع حرکت دسته‌های عزاداری، به علم‌ها می‌بندند.

او بابیان اینکه قوم ترکمن به محرم «آغرآی» ماه سنگین می‌گویند زیرا شهادت برخی از نوادگان پیامبر(ص) در این ماه رخ داده است، گفت: بر همین اساس و به احترام شهدای کربلا، هیچ مراسم شادی ازجمله عروسی در این ایام برگزار نمی‌شود.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گنبدکاووس بیان کرد: صدقه و نذری دادن هم در محرم به‌صورت ویژه موردتوجه ترکمن‌ها بوده و بانوان این قوم به خاطر غم این ماه نوعی آش بنام «اوناش» پخته و بین مردم توزیع می‌کنند.

او گفت: چنانچه در ماه محرم، فرزندی در این قوم به دنیا بیاید، اسامی همانند «عاشور محمد، عاشور تاج و عاشور بی‌بی» بر روی نوزادان خود می‌گذارند.

آق‌آتابای افزود: ترکمن‌ها از انجام سفرهای تفریحی در روز عاشورا پرهیز می‌کنند و در صورت امکان به سفرهای زیارتی مانند به مشهد مقدس، بقعه «دانشمند» در گنبدکاووس و «آق امام» در آزادشهر گلستان می‌روند.

به گفته او، بانوان ترکمن در روز عاشورا و زمانی که کودکانشان قصد خواب دارند، به دلیل ارادت به امام حسین‌(ع) و یارانش، «هودی خوانی» لالایی ترکمنی می‌خوانند.


رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گنبدکاووس، تعطیلی کسب‌وکار مردان ترکمن و پخش نذری و صدقه بین مردم و عزاداران حسینی را از دیگر اعتقادات ترکمن‌های گلستان در ماه محرم برشمرد.


او خاطرنشان کرد: ارادت این قوم به اهل‌بیت و نوادگان پیامبر (ص)، در اشعار «مختومقلی فراغی» شاعر و عارف نامی ترکمن نیز آورده شده است.


استان گلستان که به نگارستان ایران و سرزمین برادری مشهور است، حدود ۲ میلیون نفر جمعیت از اقوام و مذاهب اسلامی دارد.

انتهای پیام/

کد خبر 1403043101551

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha