استان اصفهان پیشتاز در تشکیل جامعه حرفه‌ای کسب و کارهای گردشگری فضای مجازی

امروزه در صنعت گردشگری ایران نیز شاهد رشد استارت آپ‌های گردشگری هستیم. فضای مجازی و فعالیت در این محیط به‌ویژه در حوزه صنعت گردشگری امری غیرقابل‌اجتناب است اما باید به شیوه‌ای هدفمند و با نگاهی خاص به امر ساماندهی فعالیت‌ها در حوزه کسب و کارها در این فضا نگریسته شود.

علیرضا حبیبی، معاون گردشگری اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اصفهان به مناسبت برگزاری آئین تشکیل جامعه حرفه‌ای فعالان فضای مجازی در این زمینه نوشت: در خصوص توسعه پایدار صنعت گردشگری باید شیوه‌های نوین بازاریابی و تبلیغات را بکار گیریم و تبلیغات را به‌عنوان یک عنصر اساسی به معنای واقعی سرمایه‌گذاری خطاب کنیم و بعد شیوه‌هایی را برای جلب و جذب مقصد یعنی ایران و به‌تبع آن اصفهان داشته باشیم.

بدون در نظر گرفتن ریشه‌های اصیل فرهنگی کشور و واقعیت‌های جامعه ایرانی و تمدن ایرانی اسلامی، بازاریابی متلاطم می‌شود. در حافظه ذهنی جامعه هدف بایستی با کارایی خاصی عمل کنیم تا بازتاب آن‌که برگرفته‌شده از شیوه‌های بازاریابی و تصاویری است که ما در فضای مجازی نشر می‌دهیم، در حافظه عمومی مردم دنیا ثبت گردد.

بازاریابی و کسب و کارهای مجازی باید کمک‌حال گردشگری باشد، باید بتواند هدف‌های جدید و ناشناخته را معرفی کند. کسب و کارهای مجازی در زمان غیر پیک سفر باید بتواند انتفاع ایجاد کند

در حال حاضر با توجه به توسعه روزافزون فن‌آوری اطلاعات و توانمندی‌های فضای مجازی به‌منظور تأمین نیازهای بازاریابی، تبلیغات و خدمات صنعت گردشگری و هم‌راستا با آن ارائه برخی فعالیت‌های غیرمجاز و فاقد استانداردهای لازم و باهدف حمایت از کسب و کارهای گردشگری در فضای مجازی و اتخاذ تدابیر مناسب به‌منظور ساماندهی و نظارت بر فعالیت استارتآپ‌های گردشگری و شرکت‌های گردشگری خلاق در فضای مجازی و تسهیل فعالیت بخش خصوصی با موضوعات گردشگری، شیوه‌نامه ساماندهی کسب و کارهای گردشگری فضای مجازی از وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ابلاغ گردیده است که بر اساس این شیوه‌نامه هر شخص حقیقی یا حقوقی می‌تواند متقاضی اخذ گواهینامه حرفه‌ای و تخصصی فعالیت کسب‌وکار گردشگری در فضای مجازی باشد.

با توجه به سیاست‌گذاری وزارتخانه میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، به استناد ماده ۲۵ آئین‌نامه ایجاد، اصلاح، درجه‌بندی، نرخ‌گذاری و نظارت بر فعالیت تأسیسات گردشگری و دستورالعمل ایجاد و فعالیت تشکل‌های حرفه‌ای صنعت گردشگری، تمامی فعالان گردشگری دارای مجوز به‌منظور حفظ حقوق و منافع مشروع و قانونی خود، بهبود وضع اقتصادی و اجتماعی، می‌توانند با رعایت ضوابط و مقررات اقدام به راه‌اندازی تشکل نمایند. به همین منظور و برای کمک به روند بهبود فعالیت‌های مجازی گردشگری، جامعه حرفه‌ای کسب و کارهای گردشگری فضای مجازی با برگزاری انتخابات و انتخاب هیئت‌مدیره و بازرس با حضور جمعی از فعالان این حوزه پس از طی تشریفات قانونی با صدور پروانه فعالیت توسط استان، فعالیت خود را آغاز خواهد کرد.

استان اصفهان از استان‌های موفق در حوزه ایجاد تعامل، انسجام و همبستگی بین جوامع حرفه‌ای گردشگری مختلف بوده است و خاصیت ایجاد جوامع حرفه‌ای، گردهمایی فعالان گردشگری در کنار یکدیگر، مطالبه گری آن‌ها از دولت و مراجع قانون‌گذاری و هم‌چنین مشارکت در تصمیم‌سازی‌ها و تصمیم‌گیری‌های کلی گردشگری بوده و به‌عنوان بازوی توانمند در اجرای سیاست‌ها و برنامه‌های جذب گردشگر داخلی و خارجی و توزیع سفر و ثروت در استان خواهند بود.

به‌طورکلی وجود جوامع فعال ازجمله مؤلفه‌های اصلی مردم‌سالاری است، لذا مشارکت اجتماعی اقشار مختلف باروحیه تعاون و همکاری در ایجاد و فعالیت تشکل‌های غیردولتی موجب می‌شود دولت و نهادهای حاکمیتی وظایف و تکالیف خود را با کمترین انحراف به‌طور صحیح انجام دهند و امیدواریم با ساماندهی فعالیت‌های مرتبط با این حوزه، شاهد خدمات‌رسانی مناسب به مسافران و گردشگران در استان و پیگیری و احقاق حقوق تشکل‌ها و همچنین برون‌سپاری بخشی از وظایف قابل تفویض به بخش خصوصی باشیم.

اولویت دادن به منافع گروهی، واگذاری امور تصدی، ایجاد فرصت‌های برابر، ضرورت استقلال تشکل‌ها و اثرگذاری در برنامه‌ریزی‌ها و سیاست‌گذاری‌های کلان، ازجمله اهداف شکل‌گیری این‌گونه جوامع بوده و خوشبختانه اکنون نهال این‌گونه تشکل‌ها رشد کرده و در حال تبدیل‌شدن به درختی تناور است که امیدواریم برکات آن به توسعه و رونق صنعت گردشگری منجر شود.

یکی از سیاست‌های مهم این اداره‌کل حمایت از کسب و کارهای گردشگری در فضای مجازی و ساماندهی تبلیغات و بازاریابی و خدمات گردشگری استان در فضای مجازی است، به شرطی که رقابت را به سمت‌وسوی سالم و روشن پیش ببرد. باید  بستر مناسبی را در حوزه گردشگری برای فعالین این عرصه چه صاحبان ایده چه صاحبان پول و ثروت ایجاد کنیم.

در حال حاضر ۱۵ گواهینامه حرفه‌ای کسب و کارهای گردشگری فضای مجازی در استان صادرشده است.

انتهای پیام/

کد خبر 1403050600236

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha