همدان، کهن‌شهری جهانی

تداوم زیست شهری در طول تاریخی کهن بیش از هرعامل دیگری سبب یگانگی همدان در بین شهرهای امروز جهان است. ثبت هگمتانه در فهرست میراث جهانی تأییدی است بر یگانگی ثروت عظیم ایرانیان در تمدن بشری.

اسکندر مختاری، چهره ماندگار میراث فرهنگی در واکنش به ثبت جهانی «هگمتانه» در چهل و ششمین نشست کمیته میراث جهانی یونسکو در دهلی‌نو، یادداشتی بدین شرح نگاشته است: همدان شایسته آن است که بخشی از میراث بشری باشد.

در واقع به هر اندازه که عناصر هویت‌بخش این سرزمین کهن و به هر وسیله در مقیاس ملی و جهانی در شأن و جایگاه بایسته خود قرار گیرد، برای ایرانیان مسرت‌بخش است.

خبر ثبت جهانی هگمتانه این نخستین پایتخت اقوام آریایی، شادی ایرانیان را بهمراه داشت. ما نیاز به اینگونه رویدادها داریم تا یادآور عظمت و گذشته پر افتخار ایرانیان باشد.

اینکه شهری از هزاره نخست پیش از میلاد تا به امروز و در طول بیش از سه هزار سال تداوم حیات یافت،ه از نوادر تاریخ بشری است.

برخورداری از موقعیت طبیعی مناسب زیست شهری، واقع شدن در مسیر ارتباطی شرق به غرب کره مسکون و برخورداری از تلاش مردمانی باهوش و سخت‌کوش، از جمله علل پایداری و استمرار زیست شهری در همدان است.
تداوم زیست شهری در طول تاریخی کهن بیش از هرعامل دیگری سبب یگانگی همدان در بین شهرهای امروز جهان است.

گذشته پر افتخار همدان که از سالنامه‌های آسوری و گفته‌های مورخین یونانی گرفته تا آخرین مدارک باستان‌شناسی که در سال‌های اخیر به دست آمده، جملگی مؤید این معناست که ایرانیان در میان سایر ملل جهان از پایه‌گذاران شهرنشینی و حکمروایی بر پهنه وسیعی از سرزمین از گذشته‌های دور تا به امروز بوده‌اند.

ثبت هگمتانه در فهرست میراث جهانی تأییدی است بر یگانگی ثروت عظیم ایرانیان در تمدن بشری. امید است این رویداد بتواند علاوه بر تحکیم انسجام ملی ایرانیان بر توسعه شهری همدان بعنوان «کهن‌شهری جهانی» تاثیر گذارد.

انتهای پیام/

کد خبر 1403050600266

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha