آغاز عملیات مرمت گنبد امامزاده محمد فم(ع) در تفرش

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی از آغاز عملیات مرمت گنبد امامزاده محمد فم(ع) در تفرش خبر داد.

به‌گزارش میراث‌آریا، محمود مرادی، روز چهارشنبه ۱۰ مرداد ۱۴۰۳ در بازدید که به همراه مدیر اوقاف، هیئت امنا و شهردار تفرش از این امامزاده داشتند، گفت: عملیات مرمتی امامزاده محمد فم در شهرستان تفرش که قبلا به صورت غیر اصولی انجام شده بود در چند مرحله با طرح مرمتی و با نظارت کارشناسی اداره‌کل میراث‌فرهنگی انجام شد و در این مرحله مرمت گنبد اصلی بنا و بخشی از محوطه این بنای تاریخی دوره صفویه آغاز شده است.

مدیر کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی با اشاره به اینکه امامزاده محمد تفرش از نسل امام سجاد، امام زین‌العابدین (ع) و جد مقام معظم رهبری است گفت: امامزاده محمدفم (ع) به عنوان قطب فرهنگی تفرش و یکی از زیباترین بناهای تاریخی – مذهبی استان مرکزی به شمار می‌رود.

مرادی افزود: با توجه به آسیب‌های وارد شده به گنبد اصلی و پوسته بیرونی، مرمت گنبد این بنای با ارزش تاریخی با اعتباربالغ بر ۶ میلیارد ریال آغاز شده است.

مدیر کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی با اشاره به اینکه آرامگاه امام‌زاده محمد فم که به شماره ۴۳۲در تاریخ ۵ اسفند ۱۳۴۱ به ثبت آثار ملی رسیده است، در مورد این آرامگاه تاریخی مربوط به دوره صفویه افزود: این مکان مقدس دارای بقعه، ایوان، آستانه، حجره و حیاط است. در سردر ورودی امامزاده محمد هنرهای مختلفی به‌کاررفته است و دارای یک بنای مرکزی است که اصل بنا مربوط به اواخر قرن هشتم هجری و دوره ایلخانی است که بعد از آن تعمیر و بازسازی شده است. این بنای تاریخی توسط معماری زیبای یک اصفهانی انجام شده که از تزئینات، آجرکاری، کاشیکاری و نقاشی زیبایی برخوردار است.

انتهای پیام/

کد خبر 1403051000476
دبیر مهدی نورعلی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha