راه‌اندازی شورای محلی میراث‌فرهنگی در یزد

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان یزد از پیگیری راه‌اندازی شوراهای محلی میراث‌فرهنگی با همکاری هیئت‌های محلات خبر داد و گفت: در نظر داریم از این طریق مدیریت محلات و بافت‌های تاریخی را بر عهده‌ی خود مردم و اهالی این مناطق بگذاریم.

به‌گزارش میراث‌آریا سید محمد رستگاری در تشریح طرح‌های شاخص و در دست اقدام این اداره‌کل گفت: دو ماه آینده، به لحاظ فرصت باقیمانده برای جذب اعتبارات سال ۱۴۰۲ زمانی حیاتی برای همه دستگاه‌ها ازجمله میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی است و خوشبختانه در تمام شهرستان‌ها شاهد برپایی کارگاه‌های میراثی در قالب طرح‌های مرمتی و مشارکتی هستیم.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان یزد با اشاره به اهتمام میراث‌فرهنگی به طرح‌های مشارکتی عمدتاً با همکاری شهرداری‌ها درزمینه‌ی مرمت بناهای تاریخی شهرها، گفت: خوشبختانه در این رابطه طرح‌های متعددی در سطح استان ازجمله با شهرداری‌های یزد، زارچ، بفروئیه، ندوشن، مهریز و تفت و حتی با برخی دهیاری‌ها در استان در حال اجراست.

او با اشاره به اهتمام استانداری و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان به موضوع بودجه سال آینده میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی یزد، گفت: در نظر داریم برای سال آینده علاوه بر طرح‌های معمول در سطح استان و شهرستان‌ها یک یا چند طرح شاخص در این حوزه را دنبال کرده و در دستور کار قرار دهیم.

رستگاری ازجمله طرح‌های شاخص مدنظر استان را اجرای موزه بزرگ یزد ذکر کرد و گفت: خوشبختانه در همین رابطه بخشی از اعتبارات به صورت استانی در نظر گرفته‌شده و امیدواریم بتوانیم بخش دیگر اعتبار موردنیاز را نیز در قالب ملی جذب کنیم.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان یزد از دیگر طرح‌های شاخص مورد اهتمام میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان را سامان‌دهی و بهسازی اساسی بازار سنتی یزد ذکر کرد و گفت: در این رابطه نیز اعتباری در بودجه سال جاری منظور شده و امیدواریم ابتدا یکی از راسته‌های بازار و به تدریج سایر پخش‌های بازار سنتی یزد را به‌طور اساسی مرمت و بهسازی کنیم.

او از تعریف طرح‌های دیگری مانند مرمت بادگیرها و تداوم دادن برج و باروی یزد نیز خبر داد و ابراز امیدواری کرد که بودجه این طرح‌ها از طریق اعتبارات سازمان برنامه و بودجه کشور تأمین شود.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان یزد از پیگیری راه‌اندازی شوراهای محلی میراث‌فرهنگی با همکاری هیئت‌های محلات خبر داد و گفت: در نظر داریم از این طریق مدیریت محلات و بافت‌های تاریخی را بر عهده‌ی خود مردم و اهالی این مناطق بگذاریم.

رستگاری در پایان با اشاره به انتخاب روستای تاریخی فهرج به عنوان یکی از هشت روستای منتخب کشورمان برای انتخاب به عنوان بهترین دهکده‌های گردشگری در سازمان جهانی گردشگری (UNWTO) گفت: خوشبختانه طی دو سه ماه گذشته، اقدامات متعددی اعم از مرمت و بهسازی، نورپردازی، روایتگری و معرفی جاذبه‌های این روستا در فضای مجازی و رسانه‌ها و در کل نوسازی کاملی در این روستا با مشارکت مردم صورت گرفته به نحوی که جدای از انتخاب یا عدم انتخاب این روستا به عنوان یکی از بهترین دهکده‌های گردشگری در جهان، می‌تواند به عنوان الگویی در نوسازی بهسازی و نوسازی روستاها در بحث گردشگری موردتوجه قرار گیرد.

انتهای پیام/

کد خبر 1403051300576
دبیر مدیر سیستم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha