مسجد تاریخی امام خمینی (ره) بروجرد مرمت شد

معاون میراث‌فرهنگی لرستان گفت: در راستای حفاظت و مرمت بناهای تاریخی استان، مرمت فصل جدید از مسجد امام خمینی (ره) بروجرد انجام شد.

به گزارش میراث آریا، زهرا بهاروند گفت: در مرمت مسجد تاریخی امام بروجرد، برچیدن اندود فرسوده پشت بام، خاکبرداری، بندکشی و اجرای دوباره کف فرش‌بام با مصالح سنتی عملیاتی و اجرایی شد.

معاون میراث‌فرهنگی استان لرستان اضافه کرد: سالانه با توجه به اعتبار تخصیص یافته و با اولویت مرمتی اقدامات لازم روی این اثر تاریخی صورت می‌گیرد که در سال جاری این نیز این فصل از مرمت در بنای تاریخی یاد شده انجام شده است.

او تصریح کرد: مسجد تاریخی امام خمینی (ره) بروجرد در سال‌های گذشته با مشکلاتی در خصوص مرمت مواجه بوده و در زلزله سال ۱۳۸۵ نیز به بخشی از آن آسیب‌هایی وارد شد که در مرمت‌های سال‌های مختلف، بهسازی و رفع مشکل شد.

بهاروند خاطرنشان کرد: مسجد امام خمینی (ره) بروجرد بزرگ‌ترین مسجد تاریخی غرب کشور است که دارای چهار ایوان بزرگ و اصلی است که در هنگام ساخت با کاربری دوگانه مسجد و مدرسه ساخته‌ شده و به‌عنوان حوزه علمیه مورد استفاده طلاب علوم دینی قرار گرفته است.

کار ساخت این مسجد در زمان فتحعلی شاه قاجار در سال ۱۲۰۹ قمری به پایان رسید و به همین دلیل نام سلطانی بر آن نهاده شد.

صحن این بنا دارای طول و عرض ۴۷×۶۱ متر مربع است و در وسط آن حوض بزرگی قرار دارد. مسجد دارای سه درگاه است، درگاه شمالی آن به طرف خیابان جعفری باز می شود و دارای طاق و مقرنس‌های بسیار زیباست که با کاشی خشت هفت رنگ به سبک دوره قاجاری تزئین و در میان آن نام فتحعلیشاه قاجار(۱۲۱۲ه.ق –۱۲۵۰ه.ق) نقش بسته است.

معماری مسجد امام خمینی (ره) بروجرد برگرفته از معماری مسجد شاه تهران است که به لحاظ فرم معماری از نوع مساجد چهار ایوانی محسوب شده و نمای کلی آن همانند مسجد امام خمینی (ره) تهران و مسجدالنبی (ص) قزوین است اما به لحاظ مساحت از این مساجد بزرگ‌تر و قدیمی‌تر است.

مسجد امام خمینی (ره) بروجرد، به شماره ۳۹۴ مورخ ۲۸ آبان ۱۳۴۷ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

انتهای پیام/

کد خبر 1403051400663
دبیر مریم قربانی‌نیا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha