بازار قدیمی شهر کبودراهنگ همدان مرمت می‌شود

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان کبودراهنگ از آغاز ادامه مرمت بازار قدیمی شهر کبودراهنگ خبر داد.

به گزارش میراث‌آریا، مهدی غلامی صبح امروز سه شنبه ۱۶ مردادماه در جلسه بررسی آخرین وضعیت بازار قدیمی کبودراهنگ گفت: بازار قدیمی کبودراهنگ به عنوان تنها بازار سنتی شهر، نزدیک به ۱۱۰ سال قدمت دارد و حفاظت از این اثر یکی از وظایف مهم مسئولان، مالکان و اهالی شهر برای انتقال فرهنگ گذشته به آینده است.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان کبودراهنگ افزود: با پیگیری‌های انجام شده و حمایت مسئولان شهرستان و استان ۲۴ میلیارد ریال برای مرمت بازار قدیمی این شهرستان تخصیص یافته است.

او با اشاره به اینکه در مرمت این بنا از کارشناسان و مرمت‌گران باتجربه بهره‌مند خواهیم شد، ادامه داد: در راستای مرمت و حفاظت این اثر همکاری و مشارکت مالکین نقش مهمی خواهد داشت.

غلامی با بیان اینکه مرمت بازار هزینه‌هایی دارد که جداره، کف و سقف توسط میراث فرهنگی، اداره اوقاف و شهرداری انجام خواهد شد، گفت: داخل مغازه‌ها با ارائه طرح پیشنهادی از سوی مالکان با تایید کارشناسان میراث‌فرهنگی انجام می‌شود.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان کبودراهنگ با بیان اینکه مرمت بناهای تاریخی یک پروژه کاملا تخصصی است که در انجام این کار برخی مواقع نیاز به جابجایی ارتفاع کرکره‌ها و درب اصلی خواهد بود، افزود: با توجه به فرسوده بودن در مغازه‌ها احتمال آسیب جزئی مثل شکستن شیشه‌ها وجود دارد.

او با بیان اینکه بازار قدیمی کبودراهنگ  اولین محل داد و ستد شهر بوده و از گذشته اهالی شهر و روستاهای اطراف برای خرید مایحتاج خود به این بازار مراجعه می‌کردند، گفت: در گذشته کاربری مغازه‌های داخل این بازار فرش فروشی، قصابی، کفش فروشی، لباس‌فروشی، خامه فروشی و خواربارفروشی تا تعمیرات انواع لوازم بوده که در گذر زمان برخی مغازه‌ها فعال و برخی تعطیل شده‌اند. با توجه به اینکه رسالت میراث‌ فرهنگی، حفظ و احیا و رونق این بازار قدیمی است از این رو در سال ۱۳۹۹ به عنوان اثر واجد ارزش به شماره ۱۷۳ در کشور به ثبت رسید.

غلامی در ادامه از مالکان مغازه‌ها خواست با به حضور مرمتگران در شهر کبودراهنگ نسبت به مرمت داخل مغازه‌ها توجه کنند و در صورت نیاز به راهنمایی از آنها مشاوره بگیرند، اظهار کرد: شهر کبودراهنگ بنای تاریخی جذابی برای معرفی به گردشگران ندارد و همراهی مالکین در تکمیل مرمت داخل مغازه‌ها می تواند در توسعه و رونق گردشگری این شهر تاثیرگذار باشد. قانون برای کسانی که اقدام به مرمت بناهای شخصی کنند معافیت‌های مالیاتی و عوارض شهرداری را در نظر گرفته و همچنین مجازات‌هایی هم برای تخریب و ساخت و سازهای غیر مجاز پیش‌بینی کرده است.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان کبودراهنگ با اشاره به اینکه انجمن خیرین میراث‌فرهنگی در استان تشکیل شده که یک اتفاق خوب برای کمک به مرمت و حفاظت آثار است گفت: خیرین شهرستان در صورت علاقه برای مشارکت در احیای بناهای تاریخی می‌توانند با اداره میراث فرهنگی کبودراهنگ ارتباط برقرار کنند.

انتهای پیام/

کد خبر 1403051600819

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha