فصل ششم کاوش باستان‌شناسی در محوطه ویرانشهر/ لزوم حفاظت از آثار و بقایای معماری و تأسیس پایگاه ملی پژوهش‌های باستان‌شناسی

فصل ششم کاوش باستان‌شناسی در محوطه ویرانشهر، استان خراسان شمالی در ادامه برنامه سال‌های قبل، با تمرکز بر تپه جنوبی این محوطه، به شناسایی بخش‌های بیشتری از یک بنای یادمانی منجر شد.

به گزارش میراث‌آریا، میثم لباف خانیکی، دانشیار گروه باستان‌شناسی دانشگاه تهران و سرپرست هیئت باستان‌شناسی گفت: ویرانشهر، محوطه استقراری وسیعی مربوط به دوره اشکانی و ساسانی است که در استان خراسان شمالی و در اراضی شهر تیتکانلو، بخش خبوشان، شهرستان فاروج واقع شده است.

او با اشاره به اینکه کاوش‌های باستان‌شناسی در این محوطه باستانی از سال ۱۳۹۸ آغاز شده و ششمین فصل کاوش آن طی دو ماه اخیر انجام شده، تصریح‌ کرد: محوطه تاریخی ویرانشهر متشکل از عرصه‌ای به وسعت ۱۴ هکتار است که در میانه حصاری مربع شکل محصور شده است. طی پنج فصل گذشته دروازه غربی این محوطه مورد کاوش قرار گرفت و بخش‌هایی از آن خواناسازی شد.

این باستان‌شناس افزود: کاوش فصل ششم در ادامه برنامه سال‌های قبل، با تمرکز بر تپه جنوبی این محوطه، به شناسایی بخش‌های بیشتری از یک بنای یادمانی منجر شد. کاوش‌های باستان‌شناسی فصول گذشته نشان داده بود که در این تپه مجموعه معماری عظیمی مربوط به دوره اشکانی مدفون است که هسته مرکزی آن از یک ایوان و تالاری مرکزی به شکل مربع ترکیب یافته است.

لباف خانیکی با بیان‌اینکه کاوش‌های فصل ششم آشکار ساخت که پس از احداث این مجموعه در دوره اشکانی، برخی از فضاها، پوشش‌ها و دیوارها حداقل طی یک دوره دیگر مرمت شده و مورد بازپیرایی قرار گرفته است، گفت: طی کاوش در فضاهای داخلی تالار مربع شکل آثار و بقایای قابل توجهی از شیوه تزئین و مصالح بکار رفته در ساختار این بنای ۲هزار ساله کشف شد که اطلاعات پیشین درباره معماری این منطقه را تکمیل می‌کند. با ادامه کاوش تا سطح کف این بنا در ناحیه ایوان و تالار مرکزی، مجموعه ارزشمندی از قطعات سفالی نیز کشف شد که شواهد مستندی از سنت سفالگری دوره اشکانی را در حوزه فرهنگی شمال شرق ایران در اختیار می‌گذارد.

دانشیار گروه باستان‌شناسی دانشگاه تهران اظهار کرد: یافته‌های باستان‌شناسی شش فصل کاوش در محوطه تاریخی ویرانشهر این محوطه را به یکی از مهمترین منابع اطلاعاتی درباره هنر و معماری شمال شرق ایران در دوره اشکانی تبدیل کرده است و لزوم توجه به این محوطه، حفاظت از آثار و بقایای معماری آن، آزادسازی اراضی عرصه محوطه و تأسیس پایگاه ملی پژوهش‌های باستان‌شناسی را در این محل دوچندان کرده است.

او در پایان یادآور شد: ضوابط عرصه و حریم این محوطه ارزشمند تاریخی به دنبال گمانه‌زنی سال ۱۳۹۹ و برگزاری جلسات متعدد در اداره کل استان و وزارتخانه میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کشور در یک سال اخیر تصویب و ابلاغ شده است.

انتهای پیام/

کد خبر 1403052001010

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha