آغاز عملیات مرمت و نجات بخشی آسمانه (بام) بنای تاریخی ثبتی خانه فاضلین نراقی

مدیر بافت تاریخی شهر نراق از آغاز عملیات مرمت و نجات بخشی آسمانه‌ها در نواحی بام بنای تاریخی ثبتی خانه فاضلین نراقی در این شهر خبر داد.

به‌گزارش میراث‌آریا، پروین سادات طیبی امروز ۲۲ مرداد ۱۴۰۳ گفت: مرمت این بنای تاریخی با اعتباری بالغ بر یک میلیارد تومان آغاز شده است.

مدیر بافت تاریخی شهر نراق افزود: در این فصل از مرمت نواحی بام بنا که در سالهای گذشته با پوشش‌های چوبی به شیوه تیرپوش محافظت شده بود بدلیل عدم رسیدگی مالکین و منتفعین این بنای ارزشمند در دست اقدام قرار خواهد گرفت و از جمله اقدامات حفاظتی و مرمتی می‌توان به اجرای تاق و تویزه تخریب شده در قسمت‌هایی از بام اشاره داشت و همچنین اجرای تاق‌های تخریب شده که الگوهای پاتاق در بنا موجود است احیا خواهد شد و همانطور که در جلسات شورای فنی حوزه میراث‌فرهنگی اداره‌کل مورد اتفاق آرا اعضا قرار گرفت، مرمت نواحی بام مجموعه نفیس این خانه شاخص تاریخی در اولویت دستور کار قرار گرفت.

طیبی با اشاره به اینکه  قدمت بنای تاریخی ثبتی فاضلین مربوط به دوره صفویه است گفت: این خانه تاریخی با شماره ۲۰۱۳۸ در تاریخ ۲۲ آبان ۱۳۸۶ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

مدیر بافت تاریخی شهر نراق تصریح کرد: بنای تاریخی ثبتی خانه فاضلین نراقی تا کنون به صورت مرمت‌های اضطراری و رفع خطر مجموعه یادمان ارزشمند تاریخی را حفظ کرده که این مهم نیازمند مشارکت مالکین و نهادهای دولتی از جمله شهرداری بوده تا بتوان شاهد پیشرفت قابل توجه و اثربخشی که تقرب به احیا و بهره‌برداری از این مجموعه را دارد باشیم.
 

انتهای پیام/

کد خبر 1403052201132

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha