آغاز مرمت و واگذاری کاروانسرای جهانی به بخش خصوصی/ اقبال سرمایه‎ گذاران به سرمایه‌گذاری در بناهای تاریخی

۲۶ شهریور ۱۴۰۲ کاروانسرای ۶۰۰ ساله تی تی واقع در سیاهکل گیلان در قالب پرونده کاروانسراهای ایرانی جهانی شد و امروز بناست این کاروانسرا با هدف احیای نخستین کاروانسرای ثبت جهانی شمال کشور طی آئینی مرمت آن با کاربری فرهنگی و پذیرایی آغاز و به سرمایه‌گذاربخش خصوص با سرمایه‌گذاری ۲۵۰ میلیارد ریالی واگذار و احیاء شود.

به‌گزارش میراث‌آریا ولی جهانی از واگذاری ۱۵ بنای تاریخی استان گیلان برای سرمایه گذاری و مرمت به بخش خصوصی و دولتی خبر داد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان گیلان افزود: در راستای سیاست‌ها و صیانت از حفاظت از آثار تاریخی استان گیلان ۱۵ بنای تاریخی استان واقع در شهرستان‌های لاهیجان، رودسر، انزلی، رشت، رودبار، تالش، آستارا، سیاهکل، فومن، به بخش خصوصی و دولتی برای احیاء، مرمت و ساماندهی و سرمایه گذاری واگذار شد؛ حجم سرمایه‌گذاری در نظر رفته شده برای این بناهای تاریخی بیش از چهارهزار میلیارد ریال بوده و ایجاد اشتغال بعد از احیاء و ساماندهی برای ۴۲۰ نفر خواهد بود.

جهانی اعلام کرد: تعدادی از این بناهای تاریخی در اختیار دیگر دستگاه‌های دولتی است که با پیگیری‌های اداره‌کل میراث‌فرهنگی‌ و سازمان بازرسی استان گیلان، این بناها به بخش خصوصی واگذار یا در اختیار سایر دستگاه‌های دولتی که نیاز مبرم داشتند، قرار گرفت.

او اعلام کرد: چهار بنای تاریخی از این ۱۵ بنای تاریخی که در اختیار اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان گیلان بوده، از طریق صندوق حفظ و احیاء وزارت میراث‌فرهنگی و گردشگری و صنایع‌دستی کشور به سرمایه‌گذارانی که در این خصوص که اهلیت داشتند، واگذار شد.

جهانی افزود: ما انتظار داریم مابقی بناهایی که در اختیار دستگاه‌های دولتی است را از طریق اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی به سرمایه‌گذاران بخش خصوصی برای ایجاد اشتغال واگذار نماییم.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان گیلان بیان کرد: یکی از اهداف این اداره‌کل حفاظت از بنا، کاهش تصدی‌گری دولت و ایجاد اشتغال و رونق توسعه پایدار است.

جهانی با توجه به بالا بودن هزینه مرمت این بناها گفت: از آنجایی‌ که امکان آن وجود ندارد دولت همه بناهای تاریخی را مرمت، احیاء و ساماندهی کند، پیشنهاد ما این بود که بتوانیم با هماهنگی و تعامل سایر دستگاه‌ها، بناهای تاریخی در اختیار بخش دولتی است را ساماندهی کنیم.
او بیان کرد: رونمایی از واگذاری این بناها امروز صورت خواهد پذیرفت که امیدواریم فرصتی شود برای سایر دستگاه‌ها که بناهای تاریخی در اختیارشان را براساس ضوابط مقررات مربوط به همان دستگاه در اختیار بخش خصوصی در راستای ایجاد اشتغال قرار دهند.

جهانی افزود: در راستای سیاست‌ها و صیانت از حفاظت از آثار تاریخی استان گیلان، ۱۵ بنای تاریخی استان واقع در شهرستان‌های لاهیجان، رودسر، انزلی، رشت، رودبار، تالش، آستارا، سیاهکل، فومن، به بخش خصوصی و دولتی برای احیاء، مرمت و ساماندهی و سرمایه گذاری واگذار شد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان گیلان تصریح کرد: این اداره کل می تواند با همکاری شهرداری‌ها در زمینه کاربری مورد درخواست سرمایه‌گذاران اقدام کند و بیشترین بناهای تاریخی که در این مدت واگذار شده مربوط به شهرستان لاهیجان است و جا دارد از شورای تامین این شهرستان که در این زمینه کمک شایانی به اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کرده، تشکر نماییم.

او افزود: ۱۵ بنای تاریخی واگذار شده عبارتند از بنای تاریخی آموزش و پرورش، بنای تاریخی واقع در پژوهشکده چای، بنای تاریخی متعلق به قوام السلطنه، بازکیاگوراب(کارخانه چای قدیمی) اقامت‌های بومگردی، کافه رادیو، باغ کشاورزی، ساختمان صادقی لاهیجان، گراند هتل انزلی، تی تی کاروانسرا و بنای تاریخی سرهنگ عضدی سیاهکل، مجموعه تاریخی عون بن علی، کاخ نهارخوران رودبار، حمام مریان تالش، موزه مدرسه مرحبا آستارا.

رغبت سرمایه‌گذاران از سرمایه‌گذاری در بناهای تاریخی گیلان

معاون میراث‌فرهنگی استان گیلان نیز گفت: سرمایه‌گذاری در بناهای تاریخی مورد استقبال سرمایه‌گذاران قرار گرفته است و بناهای ارزشمند تاریخی در سراسر استان یکی از بهترین گزینه‌های سرمایه‌گذاری برای علاقه‌مندان به حوزه گردشگری است.

محمدرضا امیری نژاد با اشاره به رغبت سرمایه‌گذاران به سرمایه ‌گذاری در بناهای تاریخی گفت: طی سال ‌های اخیر تمایل به سرمایه‌گذاری در بناهای تاریخی فزونی گرفته بگونه‌ای که هم صاحبان بناها و هم سرمایه‌گذاران مختلف با مراجعه به اداره‌کل برای حفظ، احیا و سرمایه‌گذاری در بناهای تاریخی اعلام آمادگی کرده و در این راستا معاونت میراث‌فرهنگی با بسیج امکانات و در حد بضاعت ایجاد شرایط و تسهیلات لازم برای تحقق این مهم را از وظایف اصلی خویش می‌داند.

او تعدد مالکان، ذینفعان و در برخی از موارد فاقد هویت مشخص بودن صاحبان بناهای تاریخی را یکی از چالش‌های سرمایه‌گذاری در این حوزه دانست و افزود: چه بسیار بناهای تاریخی به سرمایه‌گذاران واجد شرایط معرفی می‌شود اما به دلیل تعداد زیاد مالکان در قالب وراث، در عمل نتیجه‌ای در بر نداشته اما با این اوصاف راهبرد اداره‌کل بر ساماندهی بناهای تاریخی استوار شده و در این مسیر از هیچ کوششی فروگذاری نخواهد شد.

آغاز مرمت و واگذاری کاروانسرای جهانی به بخش خصوصی

۲۶ شهریور ۱۴۰۲ کاروانسرای ۶۰۰ ساله تی تی واقع در سیاهکل گیلان در قالب پرونده کاروانسراهای ایرانی جهانی شد و امروز بناست این کاروانسرا با هدف احیای نخستین کاروانسرای ثبت جهانی شمال کشور طی آئینی مرمت آن با کاربری فرهنگی و پذیرایی آغاز و به سرمایه‌گذاربخش خصوص با سرمایه‌گذاری ۲۵۰ میلیارد ریالی واگذار و احیاء شود.


 

انتهای پیام/

کد خبر 1403052301222

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha