بهره‌برداری از ۶۱ پروژه گردشگری استان اردبیل در دولت سیزدهم/ ساماندهی بناهای تاریخی با مشارکت مردم

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اردبیل گفت: در طول دولت سیزدهم ۶۱ پروژه گردشگری با سرمایه‌گذاری ۱۵ هزار ۱۵۰ میلیارد ریال در استان به بهره‌برداری رسیده است.

حسن محمدی ادیب همزمان با هفته دولت در گفت و گو با خبرنگار میراث آریا گفت: اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اردبیل در حوزه سه گانه ماموریت خود در دولت سیزدهم اقدامات مهم متعددی انجام داده است که نتیجه این اقدامات در هر سه حوزه قابل مشاهده است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اردبیل افزود: در یک اقدام کم نظیر و براساس حکم حکومتی مقام معظم رهبری درمورد اهمیت مجموعه جهانی شیخ صفی‌الدین اردبیلی و با پیگیری‌های انجام شده برای اولین بار در سطح کشور یک پایگاه جهانی ردیف بودجه اختصاص دریافت کرد و در حال تلاش برای اخذ مجوز ماده ۲۳ برای این موضوع هستیم.

او تاکید کرد: دیگر اقدام مهم در مورد بناهای تاریخی ثبت ملی استان است که وضعیت نامطلوب برخی از آنها محل نارضایتی مردم بود و در این زمینه بازنگری حرایم ۱۸ بنای ثبتی انجام شده و ۶ خانه تاریخی برای مرمت و بازسازی به بخش خصوصی واگذار شده است.

محمدی ادیب با اشاره به بهره‌برداری از ۱۲ پروژه مرمتی حوزه میراث‌فرهنگی با اعتباری بالغ بر ۱۶ میلیارد تومان در هفته دولت، ادامه داد: ثبت جهانی کاروانسرای شاه عباسی نیر به عنوان دومین اثر ثبت جهانی استان و اخذ مجوز سومین پایگاه ملی استان برای بنای تاریخی جمعه مسجد اردبیل از جمله اقداماتی است که می‌تواند در کنار حفظ و احیا این آثار در زمینه معرفی ظرفیت‌های استان در سطح ملی و بین‌المللی نیز موثر باشد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی استان اردبیل با اشاره برگزاری رویداد اردبیل ۲۰۲۳ پایتخت گردشگری کشورهای عضو اکو، گفت: مهمترین رویداد استان اردبیل طی سال‌های اخیر در حوزه گردشگری رویداد اردبیل ۲۰۲۳ بود که با همکاری تمامی دستگاه‌ها این رویداد به بهترین نحو برگزار شد و تاثیر مستمر آن را در معرفی ظرفیت‌های استان در سطح بین‌المللی و افزایش تقاضای سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری مشاهده می‌کنیم.

او تصریح کرد: در یک سال اخیر توانستیم رتبه اول بازاریابی گردشگری خارجی و رتبه سوم اعطای تسهیلات در حوزه گردشگری را در سطح کشور به دست بیاوریم که این مهم یکی از نتایج برگزاری رویداد اردبیل ۲۰۲۳ بود.

محمدی ادیب با اشاره به دعوت از سرمایه‌گذاران برای حضور در حوزه پربازده گردشگری، اضافه کرد: در هفته دولت ۱۴ پروژه گردشگری با سرمایه‌گذاری ۷۷۰ میلیارد تومانی بخش خصوصی در استان به بهره‌برداری رسید و این در حالی است که در طول دولت سیزدهم ۶۱ پروژه در این حوزه با سرمایه‌گذاری ۱۵ هزار و ۱۵۰ میلیارد ریال به بهره‌برداری رسیده است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی استان اردبیل همچنین با اشاره به حوزه صنایع‌دستی، خاطرنشان کرد: در حال حاضر ۳۰ هزار هنرمند در ۶۰ رشته صنایع‌دستی در استان فعال هستند و ما با برگزاری نمایشگاه‌ها، کارگاه‌های آموزشی و رویدادهای مختلف برای رونق حوزه صنایع‌دستی و کمک برای فروش محصولات صنعتگران تلاش می‌کنیم.

او تاکید کرد: پرونده ثبت جهانی شهر گلیم عنبران در دست تهیه است و با نظر رئیس شورای جهانی صنایع‌دستی که سال گذشته از اردبیل و عنبران بازدید کرد این موضوع پیگیری می‌شود تا شاهد ثبت اولین شهر جهانی صنایع‌دستی در استان باشیم.

انتهای پیام/

کد خبر 1403060800494

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha