مدیریت میدانی مؤثرترین راه‌حل برون‌رفت از مشکلات میراث‌فرهنگی

این روزها با شروع فصلی نو در مدیریت وزرات میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، نوعی مدیریت ناب و به‌دور از کلیشه و بر پایه عملگرایی که در نوع خود مثال زدنی است مشاهده شد، مدیریتی که میدانی بود و جز این، نمی‌توان نامی برای آن انتخاب کرد.

عبدالمهدی همت پور مشاور رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری در یادداشتی نوشت: در همان روزهای نخست شروع کار وزارت، با حضور دکتر محمدرضا صالحی‌امیری در پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری که مورد توجه همکاران پژوهشگر قرار گرفت و موجب قدردانی بسیاری از فرهیختگان از حضور ایشان شد.

حضور مقام عالی وزارت و شناسایی اولویت‌ها و دیدن و شنیدن مشکلات پژوهشگاهیان راهگشا خواهد بود و به تصمیم‌گیری‌های مناسبی منجر خواهد شد که ان‌شاءلله موجب خیر برای برون رفت از مشکلات چندین ساله مربوط به گذشته پژوهشگاه باشد و موجبات رضایت‌مندی پژوهشگران را فراهم کند.

این روش که وزیر جدید میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در پیش گرفته است، یکی از اطمینان بخش‌ترین مسیرها برای کسب اطلاعات و حرکت به سوی تعالی است و به نظر می‌رسد مدیران میانی نیز بایستی این رفتار عالی‌ترین مقام وزارت را از طریق دیدار با همکاران و قرار گرفتن در بطن امور دنبال کنند، به طوریکه هم سخنان همکاران را بشنوند و هم راه حل‌های قاطع و کارآمدی را تدوین، احصا و اجرا کنند.

در چارچوب این سبک مدیریتی گره‌ها زودتر و آسان‌تر گشوده می‌شود و موجب اعتماد بیشتر همکاران و کارشناسان شده و موجب می‌شود جامعه متخصص داخلی و بیرونی به مشارکت برای حل مشکلات ترغیب شوند.

همبستگی مؤمنانه مدیران و بدنه کارشناسی در راه مناسب‌سازی رویه‌ها و فرایندها از پایه‌های مهم تحول خواهی است. لذا باید مدیریت می‌دانی را تبدیل به یک مدیریت نهادینه نمود و لازمه رسیدن به مدیریت میدانی؛ عزم، خستگی ناپذیری، حوصله و صبر است.

روندی که وزیر از ابتدای حضور خود در پیش گرفته و تأکید زیادی بر عملگرایی و نه شعارزدگی داشته است. این نوع مواجه با نظام مسائل، اگر نگوییم بدون نمونه، حداقل کم نظیر است.

حل مشکلات حوزه میراث فرهنگی روندی جهادگونه می‌خواهد. این نوع عملکرد است که خواهد توانست سرعت فزاینده‌ای به چرخ توسعه وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی داده و برخی عقب ماندگی‌ها را جبران کند.

البته در این میان نمی‌شود فقط چند نفر جهادی باشند و بقیه محصور در چارچوب اتاق خود! این روند عزمی همگانی می‌خواهد تا با همکاری و همیاری، جهاد برای میراث فرهنگی، شکل کامل و درست به خود بگیرد.

به هر روی این گونه برخوردها و تلاش‌ها که تزریق‌کننده‌ امید واقعی در بین جامعه فعالان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری است، نیازی است که‌ امیدواریم به مثابه فرهنگی درآید و مانا باشد و اگر بتوان نوع تلاش جهادی را به فرهنگی همگانی تبدیل کرد، مطمئناً آینده‌ای تضمین شده برای پیشرفت در وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خواهد ساخت.

انتهای پیام/

کد خبر 1403061300827

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha