فرهنگ ایران وابسته به هنر است/ صنعت فرش همدلی و هم‌افزایی می‌خواهد

نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی گفت: نمایندگان مردم اراک در مجلس شورای اسلامی برای کمک به رونق و احیای فرش با قوت پیگیر زنجیره تولید فرش هستند.

نادرقلی ابراهیمی، نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار میراث‌آریا گفت: نمایندگان مردم اراک در مجلس شورای اسلامی برای کمک به رونق و احیای فرش جیریا با قوت پیگیر زنجیره تولید فرش این روستا هستند.

نادرقلی ابراهیمی، افزود: باید زنجیره تولید فرش قبل و بعد تهیه شود و اگر نیاز به مصوبه مجلس و یا اعتبار است، از طریق مجلس و تصویب قانون به آن پرداخته شود.

او تصریح کرد: کم‌توجهی به هنر دست موجب شده تا داشته ارزشمند خود را از دست بدهیم و رقبا از این فرصت استفاده کنند و هنر ما را به اسم هنرمندان قالیباف خود تصاحب کنند.

نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی گفت: ما به دلایل مختلف از این دستباف ارزشمند هنری نتوانستیم استفاده کنیم و باید توان خود را به کار بگیریم تا هنر بار دیگر رونق گیرد.

ابراهیمی به تاریخچه بافت فرش در ایران اشاره کرد و افزود: هنر فرش بافی در ایران به قبل از میلاد مسیح بازمی‌گردد، زمانی که فرش پازیریک در قطب کشف شد، نقوش هخامنشیان در آن دیده می‌شد.

او بیان کرد: فرش جیریا و ایران را به اسم ساروق می‌شناسند اگر در فرش‌بافی برخی شهرها از جمله تبریز و قم شناخته شده‌اند، نتیجه کم کاری ما بوده و باید به جای ۲ هزار بافنده در جیریا، شمار بیشتری در این هنر فعالیت داشته باشند.

نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی به تعداد بافندگان فرش در استان مرکزی اشاره کرد و گفت: ۱۹ هزار بافنده در استان مرکزی وجود دارد و باید موانع گسترش و توسعه فرش بافی فهرست‌بندی شده و بر اساس اولویت برطرف شود.

ابراهیمی افزود: اولین درآمد ارزی ایران از محل فروش، فرش و قالی در تاریخ ثبت شده و در گذشته ۱۰ میلیون نفر در ایران در زنجیر فرش فعال بودند اما اکنون شمار بافندگان کم شده است.

او بیان کرد: فرهنگ ما وابسته به هنر است و هنر در دست مردان و زنان منطقه جیریاست و از چهار هزار نفر جمعیت روستای جیریا، ۲ هزار نفر بافنده فرش هستند.

نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی همچنین درباره بیمه قالی‌بافان نیز گفت: تحت پوشش قرار دادن قالی‌بافان را با قوت پیگیری می‌کنم و برای موزه فرش نیز تلاش خواهد شد اما برای احیا این هنر این اقدامات، کفایت نمی‌کند.

انتهای پیام/

کد خبر 1403061700981
دبیر مرضیه امیری

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha