«سیرکان» سیستان و بلوچستان در انتظار گردشگران طبیعت

سیرکان نام شهری کوچک در استان سیستان و بلوچستان و مرکز بخش بم‌پُشت شهرستان سراوان است که از نظر جغرافیایی، شرقی‌ترین شهر ایران محسوب می‌شود.

میراث‌آریا: سیرکان دیرزمانی نیست که به شهر تبدیل شده و در جنوب شرقی ایران و نزدیک به مرز پاکستان قرار گرفته ‌است. در شمال آن رودخانه ماشکل و در جنوب آن رودخانه مرزی نهنگ قرار گرفته‌ است. یک راه آسفالته شهر سیرکان را از راه روستای معروف کلپورگان به شهر سراوان متصل می‌کند. همان روستایی که به روستای جهانی سفال کلپورگان شهرت خاص و عام دارد.

یک جاده خاکی به طول ۱۶ کیلومتر از سیرکان به روستای کپوتی و راه خاکی دیگری به طول ۴۵ کیلومتر از سیرکان به روستای کشتگان در مرز پاکستان می‌رود.

این شهر کوچک اما خوش آب و هوا زیرمجموعه شهرستان سراوان است که تدابیر خوبی برای تبدیل شدن آن به یک قطب گردشگری در جنوب استان اندیشیده شده و هر چند در ابتدای راه است اما باز هم با همراهی مردم و همدلی مسئولان تحقق این مهم دور از انتظار نیست.

سیرکان مدت زیادی از شهر شدن خود را پشت سر نمی گذارد و برای رسیدن به یک شهر ایده ال در انتظار نگاه ویژه مسئولان دولتی است تا در حوزه های زیرساختی تلاش کنند و با حل این موضوع، قدم بزرگتری برای فعالیت جدی در عرصه گردشگری بردارند.

این شهر در ناحیه مرزی ایران و پاکستان قرار دارد که دارای مردمانی صمیمی، خونگرم و مهمان نواز است.

«سیرکان» سیستان و بلوچستان در انتظار گردشگران طبیعت

اعتبار ۳۰۰ میلیارد ریالی برای بهسازی شهر

شهردار سیرکان در گفت وگو با میراث آریا می‌گوید: به منظور تغییر چهره و زیباسازی این شهر، پروژه های بسیار خوبی را طی دو سال گذشته اجرایی کرده ایم. هم اکنون یکی از طرح های در دست اقدام ساماندهی ورودی این شهر است که در بدو ورود معرف خوبی برای این شهر و مردمانش باشد.

حسین بر ادامه می‌دهد: طی ۲ سال گذشته و در مجموع بالغ بر ۳۰۰ میلیارد ریال برای پروژه های شهری سیرکان صرف شده که در آینده نیز با تزریق بودجه در تلاش هستیم تا فعالیت های بهتری را برای مردم این شهر و گردشگرانی که وارد سیرکان می شوند انجام دهیم.

«سیرکان» سیستان و بلوچستان در انتظار گردشگران طبیعت

شهر گردشگری 5هزار و 500 نفره

عضو شورای شهر سیرکان در سیستان وبلوچستان نیز به خبرنگار میراث آریا می‌گوید: این شهر جمعیتی بالغ بر ۵ هزار و ۵۰۰ نفر جمعیت دارد که همکاری خوبی با شهرداری، شورای شهر و دستگاه های اجرایی دارند و به لحاظ خونگرمی و مهمان نوازی نیز سرآمد هستند.

درازهی می‌افزاید: این شهر با توجه به موقعیت جغرافیایی که دارد به عنوان مرکز خرید برای سایر روستاها و شهرهای کوچک همجوار تبدیل شده و روزانه تعداد زیادی از مردم برای تهیه مایحتاج خود به سیرکان تردد دارند.

او می‌دهد: طبیعتاً تعدد پروژه ها و تسریع در روند اتمام پروژه های شهری می توان این شهر زیبا و پاک را به مقصد خوب و خاطره انگیزی برای گردشگران تبدیل کند و مردم نیز همراهی لازم را با ما دارند.

اولین پارک بانوان سیستان وبلوچستان

عضو شورای شهر سیرکان به خبرنگار ما می‌گوید: در این شهر جای خالی یک پارک بانوان به شدت احساس می شد تا دختران و بانوان سیرکانی بتوانند ساعاتی را بدون دغدغه و با آرامش خیال به تفریح و استراحت و ورزش بپردازند.

او می‌افزاید: به همین منظور سیرکان افتخار این را دارد که اولین پارک بانوان سیستان و بلوچستان را به نام خود ثبت کرده و مورد اقبال زنان و دختران نیز قرار گرفته است.

«سیرکان» سیستان و بلوچستان در انتظار گردشگران طبیعت

سیرکان؛ شهر سبز و پاکیزه

فرماندار شهرستان سراوان می‌گوید: قصد داریم تا به زودی همایش شهرداران استان سیستان و بلوچستان را با موافقت معاونت عمرانی استانداری به میزبانی سیرکان برگزار کنیم تا این شهر بهتر و بیشتر به مردم استان معرفی شود.

مجتبی شجاعی می‌افزاید: مردم این شهر همکاری بسیار خوبی با دستگاه های اجرایی و دولتی دارند و خودشان نیز در حوزه گردشگری و زیباسازی شهر بسیار دغدغه مند هستند که جای قدردانی دارد.

او ادامه می‌دهد: امیدواریم با همکاری خوب این مردم و نگاه ویژه ای که از سوی مدیران ارشد استانی وجود دارد بتوانیم سیرکان را به عنوان شهر سبز و پاکیزه استان به عنوان الگویی برای شهرهای دیگر معرفی کنیم.

به گفته شجاعی، زیبایی ها و جاذبه های طبیعی و محیط آرام و دلنشینی که این شهر دارد می تواند در فصول مختلف سال پذیرای گردشگران زیادی باشد.

او از سرمایه گذاران بخشی خصوصی نیز درخواست کرد تا با سرمایه گذاری در این شهر، روند تبدیل سیرکان به شهر پاکیزه و گردشگر پذیر را سرعت بخشند.

«سیرکان» سیستان و بلوچستان در انتظار گردشگران طبیعت

معرفی مناطق کمتر شناخته شده در اولویت کار باشد

یکی از فعالان حوزه گردشگری و تورلیدرهای سیستان وبلوچستان نیز در این باره به خبرنگار میراث آریا می‌گوید: سیستان و بلوچستان به دلیل شرایط آب و هوایی و جغرافیایی خاصی که دارد در کنار جاذبه های طبیعی و بکرش همواره مورد نظر گردشگران داخلی و خارجی بوده و هست.

محمدرضا شهابی می‌افزاید: یکی از انواع مختلف گردشگری که طرفداران زیادی دارد، حضور در مناطق بکر طبیعی و تماشای زیبایی های خدادادی است که این ظرفیت در سیستان وبلوچستان به وفور وجود دارد اما به دلیل عدم معرفی مغفول مانده و هنوز حتی مردمان بومی استان نیز به این مناطق سفر نکرده اند.

او ادامه می‌دهد: باید ساز و کاری چیده شود که حتی دور افتاده ترین نقاط استان که دارای جذابیت های بکر گردشگری است به تمام دنیا معرفی شود و این کار را می شود از طریق استفاده از بومیان منطقه و راه اندازی پویش های مردمی و یا فعالسازی تارنما و صفحات معرفی در بسترهای مختلف اینترنت و شبکه های اجتماعی محقق کرد.

به گفته شهابی، سیرکان و مناطق و روستاهای اطراف آن علاوه بر داشتن زیبایی های طبیعی خدادادی، دارای مردمانی خونگرم و مهمان نواز است که همین خلق و خوی فوق العاده آنها می تواند در جذب و ماندگاری گردشگر بسیار موثر باشد.

او در پایان از مسئولان امر درخواست کرد تا با رسیدگی کامل و سریعتر به زیرساخت های شهری سیرکان، موجبات معرفی این شهر پاکیزه و زیبا را فراهم کنند.

انتهای پیام/

کد خبر 1403061701005

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha