جشنواره ملی ایل بزرگ سنگسر برگزار می‌شود

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان مهدی‌شهر از برگزاری جشنواره ملی ایل بزرگ سنگسر با عنوان حاصَل در شهرستان مهدی‌شهر خبر داد.

به گزارش میراث آریا، مهدی متقی ضمن دعوت از مردم استان سمنان، گردشگران و علاقه‌مندان به جشنواره ایل بزرگ سنگسر گفت: جشنواره حاصَل، محصول شکرگزاری یکی از بزرگ‌ترین ایل‌های کشور است که در شهر مهدی‌شهر با حضور ۱۴ شهرداری عضو ایل راه باهدف معرفی ظرفیت‌ها و توانمندی‌های ایل بزرگ سنگسر از ۲۹ تا ۳۱ شهریورماه ۱۴۰۳ در پارک مهرگان واقع در خیابان دانشگاه مهدی‌شهر برگزار می‌شود.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان مهدی‌شهر افزود: نمایشگاه این جشنواره نیز از ۲۷ تا ۳۱ شهریورماه میزبان علاقه‌مندان و گردشگران است.

متقی با اشاره به اینکه در جشنواره حاصَل مراحل تولیدات و طرز تهیه منحصربه‌فرد محصولات لبنی به نمایش درمی‌آید، گفت: ایجاد بیش از ۸۰ غرفه‌ متنوع برای معرفی محصولات ایل سنگسر اعم از محصولات لبنی، نان‌ها، محصولات باغی، صنایع‌دستی، مواد پروتئینی از جمله برنامه‌های این جشنواره است.

او بیان کرد: از دیگر برنامه‌های فرهنگی، هنری و ورزشی این جشنواره می‌توان به برپایی سیاه‌چادر عشایری، اجرای موسیقی‌های محلی اقوام، برنامه‌های آیینی، همایش اسب‌سواری، اجرای بازی‌های بومی محلی از جمله کردوسی، مسابقه پخت نان و ... اشاره کرد.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان مهدی‌شهر با بیان اینکه جشنواره حاصَل افزایش شورونشاط اجتماعی و معرفی شایسته توانمندی‌های منطقه به‌ویژه عشایر ایل سنگسر را به همراه دارد، بیان کرد: این جشنواره فرصتی مناسب برای جمع شدن طوایف مختلف عشایر سنگسر و بازشناسی سنت‌ها و معرفی آداب‌ورسوم این ایل به علاقه‌مندان است.

متقی اظهار کرد: عشایر مهدی‌شهر هرساله هم‌زمان باعرضه محصولات خود، در بازگشت از ییلاق شکرگزاری از درگاه پروردگار را برای برکت محصولات با آیین بومی محلی حاصل جشن می‌گیرند و جشنواره حاصل آیینی است که برای معرفی این سنت زیبای بومی محلی برگزار می‌شود.

او گفت: آرشه، خورش، سوزمه، روغن زرد و چیکو ازجمله محصولات لبنی معروف عشایر ایل سنگسر است که نه‌تنها در استان سمنان بلکه در کشور مشتری دارد و برگزاری دومین جشنواره حاصل به‌صورت منطقه‌ای و ملی، فرصتی ویژه برای رشد گردشگری و برند سازی این شهرستان است.

انتهای پیام/

کد خبر 1403062001279

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha