۱۰۰ هزار سال تاریخ زندگی بشر در موزه جدید مردم‌شناسی فلک الافلاک

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی لرستان گفت: موزه جدید مردم شناسی فلک الافلاک با تغییر در رویکرد و محتوا و همخوانی ساختار موزه با استانداردهای بین المللی با عنوان ۱۰۰ هزار سال تاریخ زندگی بشر بزودی افتتاح می شود.

به گزارش میراث آریا، عطا حسن‌پور گفت: این موزه، ۱۰۰ هزار سال تاریخ زندگی بشر را از پارینه سنگی تا دوران اسلامی در محل قلعه فلک الافلاک روایت می‌کند.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی لرستان  افزود: با توجه به بررسی پرونده ثبت جهانی دره خرم آباد، این موزه با استفاده از نتایج آخرین و جدیدترین کاوش‌های باستان‌شناسی لرستان و غرب کشور در یک نمودار زمانی، طبق گاه‌نگاری خطی به عنوان بروزترین موزه کشور محسوب می‌شود.

او تصریح کرد: در این موزه آخرین یافته‌های باستان‌شناسی، در ویترین‌های جدید در معرض دید علاقه‌مندان و بازدیدکنندگان قرار می‌گیرد. گرافیک محیطی موزه بر اساس استانداردهای جهانی طراحی و اجرا شده و نکته مهم اینکه تمام موزه و محتوای علمی آن به ۲ زبان انگلیسی و فارسی طراحی شده است.

حسن‌پور گفت: در این موزه یک غار پیش از تاریخ به صورت نمادین ساخته شده که در آن بخشی از زندگی انسان پیش از تاریخ از جمله کشف آتش و ساخت ابزار سنگی به نمایش گذاشته شده است.

او با اشاره به نمایش‌اشیای منتقل شده از موزه ملی ایران باستان به این موزه اظهار کرد: این‌اشیا پس از ۸۰ سال به موزه لرستان انتقال داده شده و با افتتاح رسمی موزه در معرض دید علاقه‌مندان قرار خواهد گرفت.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان تصریح کرد: نمایش تابوت مفرغی محوطه تاریخی چوبتراش پس از ۲۰ سال، جمجمه انسانی تدفین‌های غار کلماکره پس از ۳۲ سال و جمجمه ۹ هزار ساله مرد دلفانی از قسمت دیگر این موزه منحصر به فرد خواهد بود.

حسن‌پور افزود: این موزه مورد بازدید ارزیاب یونسکو قرار گرفته و بزودی با افتتاح رسمی آن، علاقه‌مندان و گردشگران می‌توانند از آن بازدید کنند.

انتهای پیام/

کد خبر 1403062101308

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha