مرمت پشت بام سی‌وسه پل با نظارت میراث‌فرهنگی انجام می‌شود

ناظر طرح مرمت پشت بام سی‌وسه پل اصفهان از نظارت کامل اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی بر عملیات مرمت پشت بام رواق‌های این پل عظیم تاریخی خبر داد.

به‌گزارش میراث‌آریا، وحید ذاکریان ناظر طرح مرمت پشت بام سی‌وسه‌پل آصف گفت: متاسفانه در چند سال گذشته با واژه‌ای به‌نام تنفس مصالح و حبس رطوبت بدون اطلاع از فرایند ایجاد آن در برخی محافل مرمتی روبرو هستیم.

او ادامه داد: اصولا فرایند بسط و گسترش رطوبت در بناهای محصور اتفاق می‌افتد، به‌نحوی که در مکان‌هایی  که کوران هوا در آن وجود ندارد، به‌دلیل راکد ماندن هوا، رطوبت در مصالح به حد اشباع می‌رسد. لکن در بناهایی همانند پل‌ها که به‌صورت مداوم کوران هوا در آن جریان دارد احتمال چنین پدیده‌ای تقریبا به صفر می‌رسد. 

ذاکریان افزود: با توجه به جزئیات اجرایی ساخت طاق‌های طبقه دوم و تراز بالای تیزه‌ها و طاق‌ها، نسبت به هره پیشانی نما و مرمت دهه‌های گذشته پشت بام رواق‌های دو سمت عرشه سی‌وسه پل که کف فرش آن با ملات ماسه و سیمان و بدون شیب بندی بوده است، امکان اجرای غوره گل و کاه‌گل حتی در زمان ساخت آن وجود نداشته است، لذا با توجه به بررسی کارشناسان میراث‌فرهنگی بر روی انواع روش‌های مرمتی و با توجه به وضع موجود، بهترین روش مرمتی با کمترین میزان آسیب برای مرمت بنا در نظر گرفته شده است.
گفتنی است مرمت پشت بام رواق‌های دو سمت عرشه سی‌وسه پل از بهار امسال با بودجه‌ایی بالغ بر ۴۰ میلیارد ریال آغاز شده است.

انتهای پیام/

کد خبر 1403062401456

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha