اشجار باغ گلستان بخشی از محوطه تاریخی گورستان گجیل محسوب می‌شود/ میراث‌فرهنگی نقض حریم این محوطه تاریخی را پیگیری می‌کند

معاون میراث فرهنگی آذربایجان‌شرقی از پیگیری نقض حریم محوطه تاریخی باغ گلستان تبریز خبر داد و تأکید کرد که اشجار باغ گلستان به‌عنوان بخشی از محوطه تاریخی گورستان گجیل طی سال‌های اخیر، ثبت ملی شده و این موضوع به شهرداری تبریز ابلاغ شده بود.

به‌گزارش میراث آریا، وحید نواداد با اشاره به اهمیت حفاظت از محوطه‌های تاریخی گفت: موضوع قطع درختان باغ گلستان که به‌عنوان بخشی از هویت تاریخی کهن‌شهر تبریز شناخته می‌شود، به یکی از دغدغه‌های شهروندان تبریزی تبدیل شده است که در این راستا، اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در راستای صیانت از محوطه‌های تاریخی، بلافاصله پس از این رخداد، پیگیری‌های حقوقی لازم را آغاز کرد.

معاون میراث‌فرهنگی آذربایجان‌شرقی ادامه داد: در سال ۱۳۹۸، باستان‌شناسان طی بررسی‌هایی، لایه‌های تاریخی این مکان را شناسایی و به ثبت ملی به عنوان محوطه تاریخی گورستان گجیل رساندند که این ثبت به شهرداری تبریز نیز ابلاغ شده است.

نواداد تأکید کرد: پیش از هرگونه عملیات عمرانی در بافت‌های تاریخی، برای جلوگیری از آسیب‌رسانی به محوطه‌های تاریخی ملزم به دریافت استعلام از معاونت میراث‌فرهنگی است، اما در این مورد هیچ استعلامی دریافت نشده است.

نواداد همچنین اشاره کرد که اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان‌شرقی همواره در موارد مشابه مانند کنسولگری آلمان و مدرسه سمیه، اقدامات قانونی را انجام داده و با نقض‌ حریم و تخریب محوطه‌های تاریخی برخورد قانونی کرده است.

انتهای پیام/

کد خبر 1403070400247
دبیر مهدی نورعلی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha