رونمایی از سنگ باستانی «کودورو» سرپل‌ذهاب در کرمانشاه/ موزه سنگ تاق‌بستان به مدت ۲ هفته میزبان سنگ «مردوک آپال آیدین» است

سنگ نوشته باستانی موسوم به «کودورو» یا سنگ مرزی «مردوک آپال آیدین» سرپل‌ذهاب با قدمت بیش از ۳هزار سال به مناسبت هفته گردشگری در کرمانشاه رونمایی شد.

به‌گزارش میراث‌آریا، داریوش فرمانی روز پنجشنبه ۵ مهرماه در آئین رونمایی از سنگ باستانی «کودورو» که با حضور جمعی رئیس پژوهشکده میراث‌فرهنگی کشور و جمعی از مسئولین استان و دوستداران میراث‌فرهنگی برگزار شد، اظهار کرد: با موافقت موزه ایران باستان این اثر تاریخی شاخص استان که قدمت آن به بیش از ۳هزار سال می‌رسد، برای نمایش عموم به کرمانشاه منتقل شده است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کرمانشاه افزود: این اثر شاخص که در سال ۱۳۴۵ در منطقه سرپل‌ذهاب کشف شده است در نوع خود بی‌نظیر و تنها اثر یافت شده از این نوع در غرب ایران است.

او گفت: این اثر به مدت دو هفته در محل موزه سنگ استان در محوطه تاریخی تاق‌بستان برای بازدید عموم به نمایش گذاشته می‌شود.

فرمانی در ادامه با اشاره به قدمت تاریخی و تعدد آثار کهن استان به کاوش‌های باستان‌شناسی انجام شده در یک سال اخیر در استان اشاره کرد و افزود: تا چندی پیش براساس کاوش‌های باستانی بدست آمده از دوره پارینه سنگی میانی و جدید تصور بر این بود که کرمانشاه حدود ۲۰۰ هزار سال قدمت دارد، اما با کشفیاتی که اخیرا در استان بدست آمده قدمت این استان به حدود ۱.۵ میلیون سال قبل باز می‌گردد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کرمانشاه افزود: محوطه پارینه سنگی قدیم با وسعت حدود ۱۸۵ هکتار در جنوب شهر کرمانشاه کشف شده نشان می‌دهد که این استان قدمتی بسیار طولانی تر از آنچه که تصور می‌شد، دارد. 

او تصریح کرد: این محوطه یکی از بزرگترین محوطه‌های پارینه سنگی روباز دنیاست که توالی سه دوره پارینه سنگی قدیم، میانی و جدید را می‌توانیم در آن ببینم. 

فرمانی همچنین به کشفیات اخیر در تپه تیلینه کرمانشاه اشاره کرد و گفت: این کشفیات نشان می‌دهند که حدود پنج هزار سال قبل این منطقه یک مرکز تجاری و مرکز صادرات و واردات بوده است. 

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کرمانشاه با بیان اینکه طبق کشفیات باستان شناسی که تاکنون در کرمانشاه انجام شده این استان یکی از مهمترین مراکز تاریخی دنیا به شمار می‌رود، اظهار کرد: نخستین استقرارگاه بشر در دینور، بزرگترین سنگ نبشته میخی دنیا در بیستون و قدیمی‌ترین نقش برجسته خاورمیانه در سرپلذهاب کرمانشاه قرار گرفته است. 

او با تاکید کرد: نگاه مسئولین استانی به حوزه میراث‌فرهنگی باید تغییر کند و این تصور که میراث‌فرهنگی مانع از توسعه است، باید اصلاح و امروز باید بگوئیم که میراث‌فرهنگی بستری برای توسعه محسوب می‌شود، مشروط بر اینکه مسئولین استانی برنامه‌های این حوزه را مورد توجه قرار دهند. 

فرمانی افزود: در استانی که از مشکل بیکاری بالای جوانان رنج می‌برد، آثار تاریخی می‌توانند زمینه اشتغال جوانان این استان را فراهم کند.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کرمانشاه گفت: کرمانشاه ظرفیت‌های استثنایی زیادی برای راه اندازی سایت موزه دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به قلعه گبری در سرپلذهاب، تپه تیلینه در کوزران، کاخ شاپور و گنج دره در هرسین، قباق تپه  در کوزران، مجموعه آثار ساسانی در قصرشیرین، معبد آناهیتا  در کنگاور، قلعه سرماج در هرسین و ... اشاره کرد.

او در بخش دیگری از صحبت‌های خود به به تلاش برای ثبت جهانی محور ساسانی - اشکانی کرمانشاه اشاره کرد و افزود: در تلاش برای گرفتن ردیف بودجه برای این پروژه هستیم و اگر بخواهیم آن را  سامان‌دهی و به ثبت جهانی برسانیم طبق برآوردهای انجام شده حدود ۱۶۰۰ میلیارد تومان اعتبار می‌خواهیم

انتهای پیام/

کد خبر 1403070500368
دبیر مریم قربانی‌نیا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha