نشست هم‌اندیشی رییس پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری با استارتاپ‌ها و شرکت‌های خلاق

نشست هم‌اندیشی ریاست پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری با استارتاپ‌ها و شرکت‌های خلاق به همت معاونت فناوری و کاربردی‌سازی پژوهشگاه برگزار شد.

به گزارش میراث‌آریا، مصطفی ده‌پهلوان رییس پژوهشگاه در این نشست با مهم و کاربردی خواندن نقش شرکت‌های خلاق و استارتاپ‌ها در به اشتراک‌گذاری تجربه‌ها در حوزه میراث‌فرهنگی، فعالیت‌های صورت گرفته توسط آنها را در این حوزه موثر و ارزشمند دانست.

او با اشاره به اینکه حال میراث‌فرهنگی امروز خوب نیست و آگاهی میراثی مردم ضعیف است به همین واسطه بسیاری از محوطه‌های تاریخی کشور توسط فرزندان این سرزمین تخریب و غارت می‌شوند تصریح‌کرد: گردشگری می‌تواند اعتبار خوبی برای حفظ میراث‌فرهنگی کشور باشد.

رییس پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری افزود: برخی دلیل تخریب محوطه‌های باستانی را فقر مردم می‌دادند که در سودای یک شبِ پولدار شدن دست به این کار می‌زنند. در این بین بکارگیری دستگاه‌های فلزیاب جعلی و معیوب هم روز به روز باعث تخریب محوطه‌های بیشتری می‌شوند.

این باستان‌شناس گفت: از سوی دیگر حضور برخی مدیران ناآگاه به میراث‌فرهنگی، محیط‌زیست و ... در پروژه‌های عمرانی نیز لطمات جبران ناپذیری به محوطه‌های تاریخی کشور می‌زد و اینها همه ضعف‌هایی هستند که در این حوزه دچار آنها هستیم. و تا مردم  به درک، شعور و آگاهی میراثی نرسند و تا میراث ما پشتوانه مردمی نداشته باشد حتی با وجود صدها نگهبان در محوطه‌ها نمی‌توانیم جلوی این حجم از تخریب‌ها را بگیریم و کار موثری انجام دهیم.

او یکی از مواردی که می‌تواند جهل مردم نسبت به میراث‌فرهنگی کاهش دهد را فعالیت استارتاپ‌ها، تولید محتوا، رسانه، گردشگری و ... خواند و گفت: اگر گردشگری محلی رشد یابد و مردم بتوانند از محل میراث‌فرهنگی بهره‌مند شوند شاید بتوانند زودتر به درک میراثی برسند.

ده‌پهلوان افزود: در پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری شاید توان حمایت مالی نداشته باشیم ولی از نظر معنوی در امور اداری می‌توانیم تا جاییکه در توانمان هست از شرکت‌های خلاق و استارتاپ‌های این حوزه حمایت کنیم حتی می‌توانیم برخی از فعالان این حوزه را به استان‌ها معرفی کنیم.

مهدیه بُد معاون فناوری و کاربردی‌سازی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری نیز در این نشست با اشاره به فعالیت‌های این مرکز در جهت حمایت از استارتاپ‌ها و شرکت‌های خلاق حوزه میراث‌فرهنگی تصریح‌کرد: در این راستا مدیریت امور فناوری و مراکز رشد واحدهای فناور معاونت فناوری و کاربردی‌سازی پژوهشگاه مسئول شناسایی، حمایت و تعامل با فعالان نوآوری و فناوری در حوزه‌های میراث‌فرهنگی و گردشگری و همچنین به کارگیری محصولات و خدمات نوآورانه و فناورانه است که در این حوزه به فعالیت می‌پردازد.

در ادامه، نمایندگان و مدیران استارتاپ‌ها و شرکت‌های خلاق حاضر در نشست به معرفی فعالیت‌های خود پرداختند.

انتهای پیام/

کد خبر 1403071000822
دبیر مهدی نورعلی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha