همایش بین‌المللی میراث راه ابریشم برگزار می‌شود

همایش بین‌المللی «میراث راه ابریشم؛ راه‌های فرهنگی- میراث مشترک» بهمن‌ماه ۱۴۰۳، به همت پژوهشکده بناها و بافت‌های تاریخی‌فرهنگی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری در کرمان برگزار می‌شود.

به گزارش میراث‌آریا، راه‌های تاریخی فرهنگی میراثی مشترک، فراتر از مرزهای ملی و نیازمند تلاش مشترک در مقیاس جهانی است. ارزش‌های این میراث به عنوان منبعی برای توسعه اجتماعی و اقتصادی پایدار و صلح بین‌المللی قابل توجه است.

مسیرهای فرهنگی بیانگر پیوندهای بین فرهنگی است که نشان دهنده تنوع غنی مشارکت مردمان مختلف درحوزه میراث‌فرهنگی است و اقدامات حفاظتی از آن می‌تواند تجربه‌های موفقی در ارتقاd همکاری‌های مشترک در راستای فرهنگ صلح مبتنی بر پیوندهای تاریخ مشترک و همچنین مدارا و احترام ارائه ‌کند.

بحث راه ابریشم که در سالهای اخیر پررنگ شده ‌است و نیز راه‌های تاریخی‌فرهنگی، محدوده گسترده‌ای از سرزمین‌ها و فرهنگ‌ها، از شرق تا غرب را شامل می‌شود و به‌واسطه روابط دور و دراز تاریخی، برخوردار از اشتراکات فرهنگی و تمدنی متعددی شده‌اند که همسایگی‌ها، همراهی‌ها، هم‌زبانی‌ها، تبادلات و مراودات انسانی، در شناخت ظرفیت، مفهوم و گستره راه فرهنگی قابل مطالعه و بازاندیشی را به نمایش می‌گذارد.

بی‌شک برگزاری همایش و نشست‌های مشترک مرتبط با راه‌های فرهنگی تاریخی و به مفهوم امروزی‌تر رایج راه ابریشم در  ایجاد زمینه‌های همکاری ملی و بین‌المللی و تعریف پروژه‌های تحقیقاتی، حفاظتی و توسعه‌ای کمک خواهد کرد.

در تداوم 2 همایش موفق پیشین پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری، همایش باستان‌شناسی و حفاظت در امتداد جاده ابریشم در سال ۱۳۹۷ که با همکاری دانشگاه نانجینگ و دانشگاه هنرهای کاربردی وین در تبریز و همایش چشم­انداز منطقه­ای میراث راه ابریشم، هم­زیستی فرهنگ­‌ها در سال ۱۴۰۱ در تهران برگزار شد، همایش بین‌المللی راه ابریشم در سال ۱۴۰۳ برنامه‌ریزی شد.

این همایش باهمکاری اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کرمان و همکاری مراکز و دانشگاه‌های مختلف کشور برنامه‌ریزی شد. در این رویداد علمی موسسات مختلف بین‌المللی نیز از جمله دانشگاه آکادمی علوم چین، موزه شانگ‌های، دانشگاه تاریخ رنمین چین و دانشگاه راه ابریشم ازبکستان و... اعلام همکاری کرده‌اند.

در این همایش میان‌رشته‌ای که در روزهای ۱۶ تا ۱۸بهمن ماه ۱۴۰۳ در کرمان برگزار می‌شود، متخصصان حوزه‌های حفاظت، مرمت، معماری، باستان‌شناسی و تمامی علوم مرتبط میراثی گردهم خواهند آمد.

علاقه‌مندان برای دریافت اطلاعات بیشتر می‌توانند به لینک  silkroad.richt.ir  مراجعه کنند. 

انتهای پیام/

کد خبر 1403071401009
دبیر مرضیه امیری

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha