نشست انجمن خیرین میراث‌فرهنگی ایلام برگزار شد

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ایلام از برگزاری نشست مشاور قائم مقام وزیر و معاون میراث‌فرهنگی کشور با انجمن خیرین میراث‌فرهنگی استان ایلام خبر داد.

به‌گزارش میراث‌آریا، فرزاد شریفی گفت: شامگاه یکشنبه ۱۵ مهرماه نشستی با حضور فریدون فعالی مشاور قائم مقام وزیر و معاون میراث‌فرهنگی و دبیر خیرین میراث‌فرهنگی کشور و انجمن خیرین استان ایلام در راستای حفاظت و صیانت از بناها و آثار تاریخی برگزار شد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ایلام در ابتدای این نشست گفت: استان ایلام استانی است که طبق فرمایشات مقام معظم رهبری (مدظله العالی) در دوران دفاع مقدس به عنوان دژ مستحکمی در برابر غاصبین و دشمنان ایستادگی کرد.

او افزود: ایلام با توجه به ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های متعددی که دارد به عنوان پدیده نوظهور گردشگری کشور معرفی شده است و تکرار این عنوان از اهداف ما است.

شریفی ادامه داد: انجمن خیرین میراث‌فرهنگی برای اولین بار در سال گذشته به شکل رسمی آغار به‌کار کرد و امروز نیز در استان ایلام برای اولین بار با همکاری انجمن خیرین استان با افتتاح دفتر این انجمن آغاز به‌کار می‌کند.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ایلام تصریح کرد: از اهداف و عملکرد مهم این انجمن می توان به احیاء، سامان‌دهی و مرمت بناها و آثار تاریخی ملموس و ناملموس استان اشاره کرد.

او عنوان کرد: حفاظت از بناها و آثار تاریخی نیازمند مشارکت و همراهی انجمن‌ خیرین است که ما باید از ظرفیت و تجارب اساتید و انجمن‌ خیرین استان بیشترین استفاده را ببریم.

شریفی با بیان اینکه اصلی ترین و در عین حال سخت‌ترین وظیفه میراث فرهنگی، حفاظت و صیانت از آثار تاریخی است، گفت: خوشبختانه بازسازی و مرمت قلعه والی کهره هلیلان از محل خیرین به استان به مبلغ ۲۵ میلیارد ریال آغاز شده است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ایلام عنوان کرد: بناهای تاریخی به عنوان میراث ارزشمند گذشته می‌توانند موجب جذب گردشگران و رونق اقتصادی شود که تشکیل انجمن خیرین گامی مثبت در راستای تحقق این امر است.

او افزود: یکی از اولویت‌های میراث‌فرهنگی ایلام حفاظت از آثار و بناهای تاریخی میراث فرهنگی است و حفظ آثار ثبت شده هم یکی از اقدامات لازمی است که باید انجام شود.

فریدون فعالی مشاور قائم مقام وزیر و دبیر انجمن خیرین کشور در این نشست گفت: در راستای جلب مشارکت خیرین و سرمایه‌گذاران علاقه‌مند در مرمت و صیانت از بناهای تاریخی و فرهنگی ، نمایندگی انجمن خیرین میراث‌فرهنگی در همه استان‌های کشور راه‌اندازی و فعال می‌شود.

او افزود: با توجه به اینکه عملیات‌های مرمت و تعمیر در بخش میراثی هزینه سنگینی دارد و از عهده دولت برنمی‌آید باید بتوانیم بخشی از مسئولیت های اجتماعی دستگاه‌ها و بخش خصوصی را فعال کنیم تا بتوانند در مرمت، احیا و توسعه بناهای تاریخی مشارکت کرده و به ما کمک کنند.

فعالی با بیان اینکه انجمن خیرین استان باید زبان و کلام نافذ میراث‌فرهنگی شوند، اظهارکرد: هدف انجمن این است کسانی که شرکت های صنعتی و ... دارند در قالب مسئولیت‌های اجتماعی در این امر مشارکت کنند.

دبیر انجمن خیرین کشور تصریح کرد: هدف ما این نیست که خود خیرین در پروژه‌های میراث‌فرهنگی سرمایه‌گذاری کنند بلکه انتظار ما این است که خیرین با زبان و کلام نافذ و ارتباطی که با سرمایه‌گذاران دارند بتوانند این کمک‌هایی برای احیاء و مرمت بناها و آثار تاریخی استان را جذب کنند تا این فعالیت با سرعت بیشتری به نحو مطلوب انجام شود.

مشاور قائم مقام وزیر و معاون میراث‌فرهنگی کشور در تشریح اهداف دیگر انجمن خیرین میراث فرهنگی گفت: از اهداف این انجمن بهره‌مندی از توان و تجربیات فنی و مشاوره‌ای تخصصی خیرین صاحب‌نظر در حوزه‌های میراث‌فرهنگی، تشکیل بانک اطلاعات آماری خیرین و معرفی توانمندی‌های آنها برای بهره‌برداری از ظرفیت آنها و همچنین تشکیل بانک جامع اطلاعات آماری از بناها، محوطه‌ها و بافت‌های تاریخی و اموال منقول فرهنگی، ناریخی نیازمند مرمت، احیاء و حفط و نگهداری و میراث‌فرهنگی ناملموس در خطر و نیازمند پاسداری فوری است.

او به یکی دیگر از اهداف انجمن اشاره کرد و ادامه داد: تعامل و همکاری با اشخاص حقوقی و سازمان‌های دولتی و غیر دولتی به منظور شناسایی و بهره‌برداری از توانمندی و ظرفیت آنها در اجرای اهداف انجمن است.

در پایان این نشست احکام این اعضا با امضای دکتر دارابی قائم مقام وزیر میراث فرهنگی و توسط فریدون فعالی نماینده قائم مقام وزیر میراث فرهنگی به آنان اعطا شد و ریاست آن به مدت دو سال به فرزاد شریفی مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان ایلام سپرده شد.

انتهای پیام/

کد خبر 1403071601206
دبیر مریم قربانی‌نیا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha