احیای واقعی بناهای تاریخی، فقط با ورود گردشگر اتفاق می‌افتد/ حفاظت پایدار میراث‌فرهنگی، نیازمند رونق گردشگری است

شهاب طلائی مدیرعامل صندوق توسعه و احیا گفت: نمی‌توان به میراث‌فرهنگی با رویکرد صرفا فرهنگی و یا صرفا اقتصادی، نگاه کرد و باید بین این دو تعادل ایجاد کرد.

به گزارش میراث‌آریا، اولین نشست علمی تخصصی دولت چهاردهم و گردشگری، از سوی صندوق توسعه صنایع دستی و فرش دستباف و احیا و بهره‌برداری اماکن تاریخی و فرهنگی و با همکاری انجمن علمی گردشگری ایران، دوشنبه ۱۶ مهرماه ۱۴۰۳ از ساعت ۱۴ تا ۱۶ در سالن خلیج فارس پژوهشگاه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی برگزار شد.

شهاب طلایی مدیر عامل صندوق توسعه و احیا در این نشست درباره نقش بناهای تاریخی و فرهنگی در توسعه گردشگری گفت: اقتصاد میراث باید در صنعت گردشگری مورد توجه جدی قرار گیرد.

او افزود: ۱۴ هزار بنای تاریخی ثبت ملی در کشور داریم و  در گذشته شاخص ارزیابی مدیران، تعداد ثبت بناها بود و به همین خاطر مسابقه ثبت بناهای تاریخی راه افتاده بود.

طلائی ادامه داد: تنها راه حفاظت آثار میراث فرهنگی، ثبت تلقی می‌شود در حالی که بعد از ثبت به طراحی برنامه هدفمند برای استفاده از آن در توسعه و گردشگری و حفاظت پایدار بناهای فکر نمی‌شود.

مدیرعامل صندوق تاکید کرد: اگر به اقتصاد بناهای تاریخی توجه نکنیم موجب می‌شود که حفاظت پایدار را شاهد نباشیم، ارزش اقتصادی ثبت موضوع مهمی است که در میراث مورد غفلت شده است.

او تصریح کرد: اقتصاد میراث در هیچ یک از بحث‌های دانشگاهی، آن هم در کشوری با این تعداد میراث تاریخی، مورد توجه قرار نگرفته است.

طلائی افزود: اگر گردشگران در یک بنای تاریخی رفت و آمد داشته باشند، احیای واقعی انجام شده است و این رویکردی است که صندوق توسعه و احیا دنبال می‌کنیم.

مدیر عامل صندوق در انتها خاطر نشان کرد: تعادل اقتصادی و فرهنگی در بناهای تاریخی موضوع مهم و علمی است که باید در چنین محافلی مورد ارزیابی کارشناسی قرار گیرد و  نمی‌توان به میراث فرهنگی فقط با یکی از دیدگاه‌های صرفا فرهنگی و یا صرفا اقتصادی، برخورد کرد و باید بین این دو تعادل ایجاد کرد.

انتهای پیام/

کد خبر 1403071601222
دبیر مهدی نورعلی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha