تعریف ۲۴۰ بسته سرمایه‌گذاری با حجم سرمایه‌گذاری یک میلیارد یورو در مناطق آزاد/ حضور ۱۲ سفیر در همایش همسنگار جزیره قشم

نشست خبری برگزاری همایش ملی صنعت گردشگری با عنوان همسنگار، با حضور مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد کشور و جمعی از مسئولان برگزار شد.

به‌گزارش خبرنگار میراث‌آریا، همایش همسنگار در روزهای ۲۶ و ۲۷ مهر در جزیره قشم و با حضور سفرای ۱۲ کشور برگزار خواهد شد.

محمدفرزاد میرزایی قلعه، مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد کشور در این نشست خبری در سخنانی گفت: ۶۵ میلیون گردشگر غیر بومی در سال گذشته به مناطق آزاد سفر کردند و همچنین از شش میلیون گردشگر خارجی ورودی به کشور، دو میلیون نفر مهمان مناطق آزاد بودند. این‌ها نشان‌دهنده اهمیت و ظرفیت گردشگری در این مناطق است.

او افزود: جزیره قشم یکی از مهمترین مقاصد گردشگری و سفر است. بسته‌های مختلفی از گردشگری در این جزیره تعریف شده است. خوشبختانه شاهد بلوغ گردشگری مناطق آزاد هستیم و در حال حاضر عضو ستادهای مختلف مرتبط با حوزه گردشگری هستیم.

میرزایی خاطرنشان کرد: در حال حاضر ظرفیت اقامت مناطق آزاد ۱۳ میلیون‌نفر شب اقامت است و ظرفیت جزیره قشم ۹ هزار شب‌نفر اقامت تعیین شده و در همین راستا به دنبال افزایش واحدهای اقامتی و تعداد تخت‌ها هستیم. حوزه گردشگری دومین منبع درآمدی مناطق آزاد است. گردشگری مناطق آزاد در چندسال اخیر رونق گرفته است در حالی که کل نیروهای حوزه گردشگری مناطق آزاد ۱۰۰ نفر هستند. با این حال در ۸ منطقه آزاد، ۲۴۰ بسته سرمایه‌گذاری با حجم سرمایه‌گذاری یک میلیارد یورو تعیین شده است.

همسنگار واژه بومی قشم به معنای همیاری است

ادریس راموز معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد قشم نیز گفت: مهمترین ابزار برای تعاملات بین‌المللی گردشگری است که در تقویت و تثبیت برند کشورها نیز گردشگری دارای اهمیت است. همسنگار یک واژه قشمی است که به معنای همیاری است و یک واژه رایج در بین کشتی‌هایی است که در قشم تردد دارند. این واژه برای این همایش انتخاب شده و یک فرصت بسیار مناسب برای توسعه گردشگری در کشور است.

او افزود: تنوع زبانی در قشم یک عنصر خلاقانه برای توسعه گردشگری است. این جزیره می‌تواند یک ارزش‌افزوده برای گردشگری ایجاد کند. عنصر فرهنگ و طبیعت نیز نقش مهمی در توسعه گردشگری دارد و در کنار آن‌ها ژئوپارک بزرگ جزیره قشم یکی از مهمترین مولفه‌های توسعه گردشگری در این جزیره است. این در حالی است که ساز عود در این جزیره ثبت شده و می‌تواند در توسعه گردشگری صلح تاثیرگذار باشد.

راموز ادامه داد: ایران فرهنگی در جنوب کشور تا کشورهای همسایه امتداد دارد و می‌توان گردشگری صلح را در منطقه توسعه داد. درخت حرا به‌عنوان نماد صلح در این همایش نامگذاری شده است.

معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد قشم اضافه کرد: دانش لنج‌سازی ثبت جهانی شده و این نشان از اهمیت و ظرفیت توسعه گردشگری دریایی است‌ این فرصت در جزیره قشم وجود دارد و امید داریم که بتوانیم از این طریق

او افزود: تاریخ برگزاری ۲۶ و ۲۷ مهر در جزیره قشم است که ۱۲ سفیر از کشورهای عمان، هند، چین، تانرانیا، ایتالیا، پرتغال، بلاروس، قطر، امارات و ... در این همایش حضور دارند و امید داریم که بتوانیم با توجه به این ظرفیت همکاری‌های گردشگری با این کشورها را ارتقا دهیم.

راموز یادآور شد: استفاده از پلتفرم‌های نوین برای جذب سرمایه‌گذاران خارجی یکی از موضوعاتی است که در دستورکار داریم. همچنین به دنبال ایجاد انگیزه برای سرمایه‌گذاران برای حضور و سرمایه‌گذاری در جزیره قشم هستیم. همچنین تعاملاتی با یکی از فروشگاه‌های زنجیره‌ای داریم که صنایع‌دستی هنرمندان قشم در این فروشگاه عرضه شود. در همین حال برای ساخت پلاژهای تخصصی و سایر واحدهای اقامتی در قشم برنامه‌ریزی‌هایی انجام شده است.

فعالیت ۸۰ واحد اقامتی در قشم

عبدالباسط رضوانی مدیر جامعه حرفه‌ای هتلداران جزیره قشم نیز در این نشست خبری در سخنانی گفت:۸۰ مرکز اقامتی با ظرفیت ۹۵۰۰ تخت در قشم وجود دارد. تعدادی بوم‌گردی نیز در قشم فعال است و در ایام پیک سفر واحدهای اقامتی دیگر مانند خانه‌مسافر به این ظرفیت اضافه می‌شود. قشم مقصد سفر است و بسیاری از افراد قبل از ورود به قشم محل اقامت خود را انتخاب کرده‌اند.

او افزود: فضاهای متنوع و متکثری داریم و درخواست من از همه مسافران این است که قبل از سفر به قشم خصوصا در ایام پیک سفر حتما محل اقامت خود را از قبل تعیین کنند تا در سفر به این جزیره زیبا مشکلی برای اقامت نداشته باشند.

سید مجید حلاج زاده رئیس مرکز خدمات مشاوره ایرانیان خارج از کشور نیز در این نشست در سخنانی گفت: این قول را می‌توانیم بدهیم که اتوبوس دریایی و خط‌دریایی را از مبدا جزیره قشم به کشورهای منطقه راه‌اندازی کنیم.

او افزود: ایرانیان خارج از کشور علاقه‌مند هستند تا در جزایر مختلف و مناطق آزاد سرمایه‌گذاری کنند ما آماده برقراری این ارتباط بین مناطق آزاد و ایرانیان برقرار کنیم.

جمشید حمزه‌زاده رئیس جامعه هتلداران ایران نیز در این نشست خبری گفت: اعتقاد من این است که موتور توسعه قشم باید گردشگری باشد. در همین رابطه نیازمند ایجاد و تامین زیرساخت‌های گردشگری از جمله هتل‌ها و مراکز اقامتی هستیم.

انتهای پیام/

کد خبر 1403071801363
دبیر مهدی نورعلی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha