حافظیه، مرکز رویدادهای ادبی فارس

مهرماه در تقویم گردشگری فارس جایگاه ویژه‌ای دارد. از روز جهانی گردشگری و هفته‌ای سراسر برنامه و رویدادهای متنوع آن که بگذریم به روزی خاص در تاریخ فرهنگ و ادبیات ایران و جهان می‌رسیم که باید تمام قد برای گرامی‌داشت مناسبت این روز ایستاد.

محمد ثابت‌اقلیدی، مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس، بیستمین روز مهرماه، به نام غزل‌سرای بی‌بدیل ادب فارسی در تاریخ فرهنگ وادب ایران زمین و شاید همه علاقه‌مندان شعر ناب فارسی در سرتاسر جهان ثبت شده باشد. روز حافظ، روز شعراصیل ایرانی است و آرامگاه حافظ نماد افکار واندیشه‌های عرفانی اوست.
 به همین مناسبت برنامه‌های متنوعی در هفته و بزرگداشت روز حافظ برگزار می‌شود تا حافظیه، مرکز رویدادهای ادبی فارس و ایران شود.

آرامگاه حافظ با نمادهای پر رمز و رازش و زیبایی خاصش می‌تواند هواداران و تورهای داخلی و خارجی زیادی را در تمام طول سال به این مکان ویژه روانه کند و باید از این ظرفیت ناب فارس و ایران به نحو احسنت استفاده کرد.

حافظ، به تنهایی یک رویداد جهان ادبیات است که پرداختن به ابعاد مختلف شعری و شخصیتی‌اش خود جذاب و دیدنی خواهد بود.  

حافظیه امسال به گونه‌ای دیگر میزبان دوستداران شعر و غزل ناب فارسی شده است.  

فارس، سرزمین رویدادهای خاص است و حافظ بر قله این رویدادها ایستاده است.

 شاعری که سال نو را با حضور باشکوه علاقه‌مندان ادب و فرهنگ از سرتاسر ایران و جهان جشن گرفت تا اکنون که روز بزرگی و پاسداشتش فرا رسیده است.

در آغاز هفته پر رویداد حافظ، پرده اول را نمایش لسان الغیب برای اولین بار در این مکان قدسی بالا برد و هنرمندانه جایگاه این شاعر پرآوازه را به صحنه نمایش آورد.

 تئاتر لسان الغیب با زبان  نمایش و شعر و موسیقی بر پرده انظار و دیده افکار نشست و جای خوش کرد.

رویداد گل و مرغ و تذهیب که با حضور هنرمندان این رشته ظریف و خاص برگزار شد، با استقبال باشکوهی از طرف دوستداران هنر اصیل ایرانی روبه رو شد.

گل‌آرایی محوطه و ورودی آرامگاه لسان الغیبِ شعر ایرانی، فضایی بهشتی و دل‌انگیز را خلق خواهد کرد که چشم از تماشای زیبایی‌های این مکان عرفانی سیر نخواهد شد. برنامه دیگری که برای گرامیداشت این روز انجام خواهد شد، فرش قرمزی است که زیر پای بازدیدکنندگان و زائران شاعر جهانی شهر راز گسترده خواهد شد، تا قدوم حاضران در حافظیه گرامی داشته شود.

رویداد ادبیات محور دیگر ویژه بزرگداشت هفته حافظ غزل خوانی و پویش میراث‌بانان است که می‌تواند به جذابیت‌های این هفته بیافزاید.

حسن ختام همه این رخدادهای حافظانه، برنامه گرامیداشت روز حافظ است که با حضور مسئولان کشوری، حافظ‌شناسان، حافظ پژوهان و دوستداران این شاعر بزرگ برگزار خواهد شد.  

اجرای کنسرت خواننده محبوب کشورمان علی زند وکیلی در جوار حضرت حافظ، سوغاتی شنیدنی از دیار شعر و ادب خواهد بود که تقدیم می‌همانان خواجه راز خواهد شد.  
اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی فارس با تمام توان و وجود تلاش کرده است تا هفته‌ گرامیداشت حافظ شعر و ادب پارسی را در شآن این شاعر بزرگ و نامی کشورمان برگزار کند.

 حضور دوستداران شعر وادب فارسی در این آیین‌های خاص و جذاب به رونق گردشگری ادبی و پاسداشت بزرگان فرهنگ و ادب این استان و کشور کمک شایانی خواهد کرد.

انتهای پیام/

کد خبر 1403071901428
دبیر مرضیه امیری

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha