آلاداغلار یا کوه‌های رنگین‌کمانی زنجان_ماهنشان

یکی از شگفت انگیزترین، خارق العاده‌ترین و منحصر به فردترین جاذبه‌های طبیعی ایران، «کوه‌های رنگی زنجان_ماهنشان» یا آلا داغ لار است که در ۱۱۳ کیلومتری غرب استان زنجان قرار دارد.

میراث آریا: کوه‌های رنگی زنجان_ماهنشان، به دلیل زیبایی و منحصر به فرد بودنشان یکی از جاذبه‌های گردشگری این استان است که هر ساله، گردشگران بسیاری برای بازدید از این کوه‌ها به این استان سفر می‌کنند و از زیبایی‌های آن‌ها لذت می‌برند. این کوه‌های رنگین کمانی از زنجان تا شهرستان میانه و از تبریز تا اَهر امتداد دارد. منظره‌ای بی‌نظیر است، چیزی که در هیچ کجای دنیا دیده نمی‌شود. 

معرفی پتانسیل‌های‌گردشگری طبیعی کوهستان زنجان_ماهنشان علاوه بر افزایش شناخت برای گردشگران، متخصصان و علاقه‌مندان به گردشگری طبیعی منجر به معرفی و ایجاد فرصت‌هایی برای اجرای پروژه‌های گردشگری طبیعی در این خطه از استان زنجان می‌شود. این کوه‌های رنگی فقط در چند نقطه از دنیا نظیر ژئوپارک ژانکی در چین و کوه‌های آسانگیت در پرو وجود دارند. 

این پدیده زمین‌شناسی منجر به مناظر بی‌نظیری شده است که توسط یک هنرمند نقاشی شده است و منظره بی‌نظیری از طبیعت را در بهترین حالت به بازدیدکنندگان ارائه می‌دهد. 

آلاداغلار جزو پدیده‌های رسوبی میراث زمین شناختی است. نام آلاداغ از ترکیب آلا به معنی رنگارنگ و داغ به معنای کوه در زبان ترکی شکل گرفته است. وجود رنگ‌های مختلف در کوه‌ها، نشان‌دهنده وجود ترکیبات آلی مختلف در آن‌ها است. هر رنگ، نشان‌دهنده وجود یک نوع ترکیب خاص است. 

رنگ سبز کوه‌ها نشانه‌ی کربناته شدن فلز مس، رنگ‌های زرد و نارنجی نشانه‌ی ماسه سنگ، اکسید آهن رنگ قهوه‌ای رنگ سفید نشانه‌ی سیلیکات‌ها و نمک‌ها، رنگ قرمز کوه‌ها نشانه‌ی ماده معدنی اکسید آهن، رنگ سبز نشانه‌ی اکسید مس، رنگ قهوه‌ای کوه‌ها نشانه‌ی ترکیبات ماده معدنی منگنز و آهن، رنگ زرد کمرنگ نشانه‌ی ماده معدنی گوگرد است. ترکیب این مواد معدنی به نسبت‌های مختلف در هر لایه منجر به طیف چشمگیر رنگ‌هایی شده است

رنگین کمان زمینی (آلا داغ لار) متشکل از رنگ‌هایی همچون قرمز، قهوه ای، سبز، نارنجی، زرد و سفید است. 

بر اثر رسوب مواد معدنی از جمله آهن و مس و همچنین تغییرات آب و هوایی و فرسایش زمین در حدود ۱۵ میلیون سال قبل پدید آمده است. این اثر هنری طبیعی در هر فصل از سال دیدنی است اما هرچه دما بالاتر باشد و نور خورشید شدیدتر بتابد، کوه جلوه بیشتری پیدا می‌کند. 

شهر ماهنشان مملو از موادمعدنی است و همین عامل سبب شده است که تعداد زیادی کارخانه با فعالیت‌های معدنی در آن احداث شوند. مسیر میانه به ماهنشان یا آزادراه تبریز به زنجان، به لطف کوه‌های رنگی آنقدر جذاب و خوشایند است که هر رهگذری را مجذوب خواهد کرد. 

آلاداغلار یا کوه‌های رنگین‌کمانی زنجان_ماهنشان


آلاداغلار پدیده ژئوتوریسمی استان زنجان

داریوش نادری در این باره می‌گوید: آلا در زبان ترکی به معنای رنگارنگ است و داغ نیز به معنی کوه و لار پسوند جمع است. از نظر تاریخی آلاداغلار یکی از کهن‌ترین جاذبه‌های استان زنجان است. بسیاری از مردم کشورمان و گردشگران خارجی از وجود چنین جاذبه بی‌نظیر، طبیعت زیبا اطلاع ندارند و باید با معرفی و تبلیغات بیشتر این پدیده را به گردشگران معرفی کنیم. این منطقه موجب توسعه گردشگری طبیعی مناسب برای استان زنجان است. 

سرپرست اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان ادامه داد: این روزها گسترش شبکه‌های اجتماعی، باعث نفوذ رسانه و تبلیغات در تمام ابعاد زندگی مردم شده است و این روش می‌تواند به شناساندن این جاذبه بسیار کمک کند. سفر به کوه رنگین کمان معمولاً یکی از ارزان‌ترین سفرهای یک روزه است که می‌توانید در این منطقه انجام دهید. این کوه‌ها فرصتی بی‌نظیر برای اکوتوریست‌هایی که دوست دارند عکاسی حرفه‌ای خود را انجام دهند، فراهم می‌کند. 

او می‌گوید: کوه‌های رنگی آلاداغ لار یک پدیده ژئوتوریسمی ارزشمند است. نحوه ریزش نور بر روی دامنه‌های کوه، برجسته کردن سطوح مختلف و موج‌ها، جلوه بصری قابل توجهی ایجاد می‌کند که کوه را شبیه یک رنگین کمان غول پیکر می‌کند. کوه‌های رنگی زنجان- ماهنشان از ۲ کیلومتری معدن نمک چهرآباد زنجان آغاز شده و در بخش اعظم اتوبان زنجان-تبریز قابل مشاهده است. 

آلاداغلار یا کوه‌های رنگین‌کمانی زنجان_ماهنشان


آلاداغلار با قدمت میلیون۱۵ سال

نجفعلی عزیزی در مورد چگونگی ایجاد این کوه‌ها می‌گوید: بر اساس تحقیقات زمین شناسان، حدود ۱۵ میلیون سال این کوه‌ها تشکیل شده اند؛ وجود حوضچه‌های مختلف از رسوبات آهن و تغییر املاح مانند واکنش دادن با اکسیژن، زنگ زدگی، و… در زمان تشکیل این کوه ها، سبب ایجاد رنگ‌های گوناگون در بستر آن‌ها شده است

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان ماهنشان زنجان ادامه داد: در نزدیکی این کوه‌ها و تپه ها، روستاها و آبادی‌های متعددی قرار گرفته‌اند و تمام این خانه‌ها رنگی هستند و با استفاده از خاک‌های رنگی و ترکیبی رنگ می‌گیرند.

انتهای پیام/

کد خبر 1403072902065
دبیر مریم قربانی‌نیا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha