برگزاری نشست شورای سیاست‌گذاری رویداد ملی تکمیل ذخیره ارزش در صنایع‌دستی/ برند سفال لالجین را تجاری‌سازی کنیم

نشست شورای سیاست‌گذاری رویداد ملی تکمیل ذخیره ارزش در صنایع‌دستی (سفال و سرامیک) با هدف بررسی این رویداد در لالجین به‌عنوان شهر جهانی سفال، برگزار شد.

به‌گزارش خبرنگار میراث‌آریا، نشست شورای سیاست‌گذاری رویداد ملی تکمیل ذخیره ارزش در صنایع‌دستی (سفال و سرامیک) امروز یکشنبه 29 مهرماه 1403 با هدف بررسی این رویداد در لالجین به‌عنوان شهر جهانی سفال در سالن فجر وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی برگزار شد.

در این نشست که جمعی از مدیران وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، فعالان حوزه سفال و سرامیک و مسئولانی از شهرداری و سایر دستگاه‌های استان همدان حضور داشتند، راهکارهای برگزاری این رویداد در محل شهر لالجین بررسی شد.

محمد حسین عسکرپور، مدیرکل دفتر حمایت از تولید صنایع‌دستی در این نشست گفت: شهرهای جهانی اعتبار ما هستند و با توجه به اهمیت لالجین به‌عنوان شهر جهانی سفال، برگزاری این رویداد نقش مهمی در توسعه و رونق این رشته از صنایع‌دستی دارد.

او افزود: این رویداد ملی با هدف برقراری ارتباط موثر بین‌ فعالان حوزه‌های مختلف سفال و سرامیک به‌منظور تکمیل و تقویت زنجیره ارزش در این رشته پرطرفدار و ظرفیت‌دار است و در حقیقت کمک به تجاری‌سازی است.

عسکرپور ادامه داد: این رویداد دارای بخش‌های گوناگون است که یکی از بخش‌های این رویداد مسابقه «جایزه بزرگ سفال و سرامیک» است که با هدف ایجاد انگیزه و رقابت‌پذیری بین صنعتگران و تولیدکنندگان سفال و سرامیک و انتخاب برترین‌های این حوزه در سطح ملی و استانی برگزار خواهد شد.

او یادآور شد: گام  مهم در برگزاری این رویداد، تجاری‌سازی صنایع‌دستی است. سفال لالجین باید روی میز مسئولان باشد. از هنرمندان باید حمایت کنیم و برند سفال لالجین را تجاری‌سازی کنیم. در شورای عالی انقلاب فرهنگی رایزنی کردیم که دستگاه‌های دولتی از صنایع‌دستی استفاده کنند.

مدیرکل دفتر حمایت از تولید صنایع‌دستی خاطرنشان کرد: هدف نهایی از این رویداد تشکل‌گرایی است. سفال بازار بسیار خوبی دارد و باید این ظرفیت را به خوبی بشناسیم و از آن بهره ببریم.

ثبت جهانی و ملی شهرها و روستاهای صنایع‌دستی اقدام ماندگاری است

بهزاد احمدی فارسانی مدیرکل دفتر آموزش و ترویج صنایع‌دستی نیز در این نشست گفت: ثبت جهانی و ملی شهرها و روستاهای صنایع‌دستی اقدام ماندگاری است و خوشبخانه لالجین نیز یکی از مهمترین شهرهای جهانی است.

او ادامه داد: همه باید کمک کنیم تا این رویداد به شکل بسیار خوبی برگزار شود. در رویداد باید از هنرمندان و فعالان و ... تجلیل شود تا انگیزه لازم برای تمام فعالان ایجاد شود. دبیرخانه در شهرجهانی لالجین تشکیل می‌شود و با همکاری اداره‌کل میراث‌فرهنگی استان همدان، شهرداری لالجین و ... این رویداد به شکل مطلوب برگزار خواهد شد.

رشد جذب گردشگر با ثبت جهانی شهرها

محسن معصوم علیزاده مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان همدان نیز در این نشست در سخنانی گفت: ثبت جهانی شهرها و روستاها بسیار اهمیت دارد و نتایج خوبی را به طورحتم به دنبال خواهد داشت. به‌عنوان مثال ثبت جهانی هگمتانه به رشد جذب گردشگران در استان کمک کرد و شاهد افزایش ۲۵ درصدی ورود گردشگر به همدان بعد از ثبت جهانی هگمتانه بودیم.

او افزود: ظرفیت‌ بسیار خوبی در حوزه سفال در استان همدان وجود دارد که خوشبختانه در قالب رویداد ملی این ظرفیت‌ها قرار است به همگان معرفی و عرضه شود. ضمن این که برگزاری این رویداد برای مردم و فعالان و هنرمندان لالجین باعث ایجاد انگیزه می‌شود.

او افزود: داشته‌های فراوانی داریم که اول باید خودمان آن را قبول کنیم و با استفاده از ظرفیت‌های مهم رسانه‌ای بتوانیم این داشته‌ها را معرفی و با تولید محتوای مناسب آن را به خوبی معرفی کنیم.

علیزاده خاطرنشان کرد: لالجین در حوزه زیرساخت‌ نیازمند انجام کارهایی است. خوشبختانه شهرداری ورود پیدا کرده و یک بازار بسیار خوب در لالجین ایجاد خواهد شد. این درحالی است که تفاهم‌نامه‌ای را منعقد کردیم که با مشارکت پارک علم و فناوری، موضوع تحقیقات نیز در لالجین عملیاتی شده است.

در این نشست همچنین مسئولانی از دستگاه‌های مختلف استان همدان و نیز تعدادی از هنرمندان و فعالان حوزه سفال و سرامیک به بیان نظر و دیدگاه‌های خود درباره برگزاری این رویداد پرداختند.

انتهای پیام/

کد خبر 1403072902077
دبیر مرضیه امیری

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha