معارفه استاندار جدید قم با حضور وزیر کشور

استاندار جدید قم با حضور وزیر کشور، نماینده ولی فقیه در استان قم، برخی اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه، ‌نمایندگان قم در مجلس شورای اسلامی و فرماندهان نظامی و انتظامی و مدیران این استان معارفه شد.

به ‌گزارش میراث‌آریا، روز پنجشنبه ۳ آبان ۱۴۰۳ در آیین تودیع و معارفه استانداران سابق و جدید قم، از خدمات سید محمد آقامیری تقدیر و سپاسگزاری و اکبر بهنام‌جو به عنوان استاندار جدید قم معرفی شد.

دولت‌های مختلف پس از انقلاب عنایت خاصی به قم داشته‌اند

نماینده ولی فقیه در استان قم در این آیین گفت: از ابتدای انقلاب تا امروز دولت‌های مختلف عنایت خاصی به قم داشته و مسئولان ویژه‌ای برای قم تعیین کرده‌اند.

آیت‌الله سید محمد سعیدی اظهار کرد: باید کار در جبهه حق و اسلام جهادی و این جهاد در راه خدا و حضرت صاحب‌الزمان(عج) و ولی فقیه باشد.

تولیت آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه(س) ادامه داد: خدا به کسی که در این مسیر خدمت کند، راه را نشان می‌دهد و عملکرد فرد باید مورد پسند خدا، امام زمان(عج) و ولی فقیه باشد.

امام جمعه قم با بیان این که استان قم ویژگی‌های خاصی دارد، گفت: قم هم حرم اهل‌ بیت(ع)، هم آشیانه و پناهگاه آل محمد(ص) و هم حرم مطهر حضرت معصومه(س) است؛ بنابراین کار در این استان باید با توجه ‌به این ویژگی‌ها باشد.

او ضمن خیر مقدم به استاندار جدید قم، از زحمات سید محمد آقامیری استاندار سابق قم تمجید و ابراز امیدواری کرد که ان‌شاءالله امروز هم با آمدن استاندار جدید، مسیر خدمت ادامه خواهد داشت و شاهد تلاشی در شأن اهل ‌بیت(ع)، مراجع عظام تقلید و مردم شریف و انقلابی استان قم خواهیم بود.

ضرورت توسعه زیرساخت‌های زیارتی قم

وزیر کشور نیز، با تأکید بر شایسته‌سالاری در انتخاب استانداران و رد هر گونه توصیه دیگران در معرفی افراد گفت: استان قم جای هیچ آزمون و خطایی ندارد و استاندار جدید قم در مسئولیت‌های قبلی خود کارآمد و موفق بود و او بدون هیچ ‌گونه توصیه دیگران و یا پیگیری شخصی، فقط بر اساس شایسته‌سالاری انتخاب شده‌ است.

اسکندر مؤمنی افزود: یکی از امتیازهای منفی در انتخاب مدیران در دولت وفاق ملی، توصیه‌های دیگران و همچنین پیگیری‌های فردی است.

او عنوان کرد: کارآمد بودن و شایستگی در کارهای اجرایی، مردمی‌بودن و روحیه جهادی از مؤلفه‌های دولت در انتخاب استانداران است.

او در بخش دیگری از سخنان خود، با اشاره به حضور سالانه ۲۰ میلیون زائر در شهر قم افزود: به‌ خاطر وجود مراکز شاخص دینی و مذهبی، انتخاب استاندار در این استان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

وزیر کشور با بیان این که استاندار جدید قم، گزینه مدیریتی در چند استان دیگر نیز بود، تصریح کرد: با این‌ وجود با توجه‌ به اهمیت استان قم و جایگاه آن، استانداری انتخاب شد که دارای سابقه دینی و فرهنگی و نگاه توسعه‌محور و عمرانی درخشانی باشد.

او با بیان این که استان قم هنوز با جایگاهی که باید داشته باشد فاصله دارد، تصریح کرد: با وجود حضور میلیونی زائران در این شهر؛ اما میانگین و ماندگاری زائران در آن بسیار اندک است.  

او با تأکید بر اهمیت توسعه زیرساخت‌های زیارتی قم افزود: برای افزایش ماندگاری زائران در قم باید به زیرساخت‌های اسکان، تفریحی، حمل‌ونقل و غیره توجه ویژه‌تری شود تا شاهد شکوفایی بیش‌تر معنوی و اقتصادی این استان باشیم.

مؤمنی ادامه داد: بالابودن نرخ بیکاری، سکونت‌گاه‌های غیررسمی و حاشیه‌نشینی از معضلات دیگر استان قم است که امید می‌رود، در دوره جدید مدیریتی به سمت مطلوبیت سوق داده شود.

او عنوان کرد: به ‌خاطر وجود مراجع عظام تقلید، حوزه‌های علمیه، ظرفیت‌های انسانی و علوم اسلامی، استان قم جایگاه ویژه‌ای برای کشور برخوردار است.

خدمت در قم اهمیت ویژه‌ای دارد

همچنین نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی گفت: استانداران سابق و فعلی قم انسان‌های خدومی هستند و باید توجه داشت، قم با وجود حرم کریمه اهل بیت(ع) و مسجد مقدس جمکران شهری ویژه است و خدمت در آن اهمیت ویژه‌ای دارد.

حجت‌الاسلام قاسم روان‌بخش با بیان این که لباس خادمی شهر قم برای همه ما یک افتخار است، افزود: قم جایگاه بلندی دارد و پایتخت تمدنی جهان تشیع است که بزرگ‌ترین حوزه علمیه جهان تشیع را در خود جای داده، حرم اهل بیت(ع) است و دارای صدها امامزاده(ع) و خاستگاه انقلاب اسلامی است و هر کجا نام امام خمینی(ره) و انقلاب اسلامی شنیده می‌شود، نام قم تداعی می‌شود.

او خاطرنشان کرد: قم شهری جهانی و مورد توجه جهان اسلام و محل صدور ارزش‌های الهی به دنیاست و دارای مردم مؤمن و انقلابی در طول تاریخ بوده است.

او بیان کرد: قم شهر ویژه‌ای است و در دهه‌های بعد از انقلاب به ویژه پس از استان شدن قم، شاهد پیشرفت‌های خیلی خوبی در قم بوده‌ایم؛ اگر چه این پیشرفت‌ها تا نقطه مطلوب بسیار فاصله دارد.

روان‌بخش اضافه کرد: قم هنوز فرودگاه ندارد و این مطالبه مردم، مراجع عظام تقلید و زائران خارجی است و باید استاندار جدید پیگیر موضوع فرودگاه قم باشد.

رییس مجمع نمایندگان استان قم افزود: باید مترو و مونوریل قم به بهره‌برداری برسد، در حوزه بهداشت و درمان استان، تا نقطه مطلوب فاصله داریم و ناترازی انرژی را شاهد هستیم.

او ادامه داد: برای ۷۵ هزار نفر در استان قم مسکن نیمه‌تمام داریم که باید تدبیری برای آنان انجام شود.

او بیان کرد: قم جایی است که انقلاب و فرهنگ از آن صادر می‌شود و امروز با مشکلات جدی مواجه است، دشمن قم را هدف قرار داده است و باید به این امر توجه داشت.

روان‌بخش تصریح کرد: همه مشکلات مطرح در قم را می‌توان با همدلی به نتیجه رساند و امیدوار هستیم، دولت و نمایندگان استان، قم را به جایگاه مطلوب خود برسانند.

گردشگری مذهبی و سلامت، محور اولیه توسعه قم باشد

استاندار جدید قم نیز گفت: جایگاه قم از قول رهبر معظم انقلاب، آن طور است که خدمت به قم، خدمت به آبروی اسلام و جمهوری اسلامی است؛ چون حوزه علمیه با سابقه طولانی، حرم مطهر حضرت معصومه(س)، مسجد مقدس جمکران و بقاع متبرک امامزاده‌های متعدد در استان قم وجود دارد.

اکبر بهنام‌جو افزود: از ۱۲۰ کشور دنیا در استان قم حضور دارند، از این‌رو نمی‌توان برای استان عملکرد منطقه‌ای و ملی در نظر گرفت؛ بلکه باید عملکرد جهانی در نظر داشت.

او با بیان این که توجه به زیرساخت‌های قم از اهمیت بالایی برخوردار است، افزود: باید در زیرساخت‌های توسعه‌ای قدم‌های بلندتری برداشت و به خصوص گردشگری مذهبی و سلامت، محور اولیه توسعه استان باشد و اگر مدت اقامت مسافر در قم بالا رود، درآمد و ثروت استان بیش‌تر خواهد شد.

او ادامه داد: با توجه به این که نگینی همچون مضجع شریف حضرت فاطمه معصومه(س) را در قم داریم، باید نمایشگاه‌های دائمی برای سنین کودکی و نوجوان برای شناخت استان و بالا بردن آموزه‌های دینی ایجاد کرد.

بهنام‌جو تأکید کرد: در صنعت این استان با توجه به نزدیکی به مرکز کشور و بازار مصرف جایگاه خوبی دارد و باید در صادرات نیز گام‌های بیش‌تری برای استان قم برداریم.

استاندار قم خاطرنشان کرد: امید است، با توجه به برنامه هفتم، توسعه بیش‌تر استان را در همه مؤلفه‌ها شاهد باشیم.

در هر سنگری که باشیم، باید از دولت حمایت کنیم

همچنین استاندار پیشین قم در این آیین گفت: اولویت رویکرد در دوره مدیریتی بنده ایجاد اتحاد، انسجام و بلند کردن پرچم خدمت و مباحث فرهنگی در این استان بود.

سید محمد آقامیری اظهار کرد: کاهش تورم، رتبه برتر در طرح نهضت ملی مسکن و دیدارهای چهره‌به‌چهره با مردم از موفقیت‌های این استان طی حدود دو سال گذشته بوده ‌است.

او افزایش وفاق ملی را اولویت اصلی نظام اسلامی یاد کرد و ادامه داد: در هر سنگری که باشیم، باید از دولت حمایت کنیم که موفقیت آن، موفقیت نظام مقدس اسلامی است.

انتهای پیام/

کد خبر 1403080500220
دبیر مهدی نورعلی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha