برگزاری جشنواره زعفران و زرشک در قاین همزمان با فصل گردشگری خراسان جنوبی

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی قاینات گفت: 5  آبان به عنوان روز ملی زعفران نامگذاری شده و به همین مناسبت جشنواره زعفران و زرشک قاین، با حضور مدعوین استانی و شهرستان، فعالان، محققین و علاقه‌مندان در محل دانشگاه بزرگمهر قاین برگزار شد.

به‌گزارش میراث‌آریا، حمید عباس‌زاده روز یکشنبه 6 آبان ماه 1403 بیان کرد: در این جشنواره میهمانانی از مقامات مرکز استان از جمله دو تن از معاونین استاندار، مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان، فرماندار شهرستان زیرکوه و جمعی از مسئولین استان و شهرستان حضور داشتند. سید اقبال واحدی، مجری توانمند کشور، اجرای این برنامه را که همراه با سخنرانی امام جمعه قاین، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان، فرماندار قاینات و دیگر سخنرانان بود بر عهده داشت.

حجت الاسلام علی رحمانی امام جمعه قاین در سخنانی گفت: دو محصول شاخص زرشک و زعفران تنها دستاورد یک سال تلاش نیست، بلکه صدها سال آزمون و خطا چنین محصول کشاورزی با کیفیتی را در منطقه به ثمر رسانده است.

محمدحسین اکبری رئیس سازمان جهاد کشاورزی نیز در این جشنواره گفت: قاین در تولید زرشک و زعفران پیشگام است، به گونه‌ای که ۳۰ درصد سطح زیر کشت زعفران و ۲۰ درصد سطح زیر کشت زرشک استان در قاین قرار دارد.

اکبری اضافه کرد: ۵۰۰ میلیارد ریال تسهیلات برای تشکل‌ها جذب شده تا محصولات زرشک‌کاران خریداری شود و نیز ۳۰۰ میلیارد ریال از محل اعتبارات وزارت در قالب زنجیره به صنایع تبدیلی که خریدار زرشک هستند اختصاص داده شده است.

محمد محمدی فرماندار شهرستان قاینات در این برنامه خبر از شناسنامه‌دار شدن محصولات تولیدی زرشک و زعفران داد و اعلام کرد: محصولات زرشک و زعفران خراسان جنوبی به عنوان کشاورز، برای اعتمادسازی و جلوگیری از دست درازی ناصواب دلالان، توسط شرکت‌های دانش بنیان شناسنامه‌دار شده است.

محمدی در بیان اهداف برگزاری جشنواره زرشک و زعفران گفت: معرفی تولیدات دانش بنیان، توجه به شرکت‌های فعال، کمک به بازاریابی، آموزش بهره‌برداری، کمک به معیشت کشاورزان و… از جمله اهداف برگزاری جشنواره زرشک و زعفران است.

هم چنین در پایان برنامه، با حضور میهمانان استان و شهرستان، اقامتگاه بوم گردی خانه زعفرانیه در روستای شاهیک قاین به بهره‌برداری رسید.

نمایشگاه جانبی جشنواره مشتمل بر غرفه‌های صنایع‌دستی، سوغات، کشاورزی، شرکت‌های دانش بنیان و توانمندی‌های شهرستان نیز به مدت ۳ روز در قالب ۲۵ غرفه در محل دانشگاه بزرگمهر قاین برگزار شد.

انتهای پیام/

کد خبر 1403080700425
دبیر مریم قربانی‌نیا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha