سید مهدی یاسینی، رئیس گروه تسهیل سفر در یاداداشتی نوشت: تخمین زده میشود در جهان حدود ۱۵ درصد دارای یک نوع معلولیت هستند. افراد دارای معلولیت بهعنوان گروه در حال رشد و مصرفکنندگان جدید این صنعت مطرح هستند. از سوی دیگر، در سال ۲۰۱۹ از هر ۱۱ نفر در جهان یک نفر ۶۵ سال و بالاتر (۹ درصد) بوده است.
پیشبینی میشود تا سال ۲۰۵۰ این رقم یعنی جمعیت سالمند، یک نفر از هر ۶ نفر باشد؛ یعنی به ۱۶ درصد برسد. نتایج تحقیقات نشان میدهد که ارتباط مثبتی میان سن و ناتوانی و یا مشکلات سلامتی دراز مدت وجود دارد. بنابراین آمادهسازی یا مناسبسازی زیرساختها و توسعه امکانات گردشگریِ در دسترس اهمیت بسزایی دارد. گردشگری دسترسپذیر با رویکرد فراگیر به دنبال فراهم آوردن امکانات، خدمات و رفع نیازهای گردشگری برای افراد با نیازهای خاص است تا این افراد بتوانند در شرایط برابر با دیگران با اطمینان از سفرهای خود لذت ببرند و از تجربههای گردشگری بهرهمند شوند.
در واقع مخاطبان این نوع گردشگری افراد دارای هرنوع محدودیت، اختلالات در جابهجایی و برقراری ارتباط با محیط و یا فقدان توانایی برای انجام فعالیت به صورت عادی هستند و نه تنها افراد دارای معلولیت، یعنی افرادی با اختلالات حرکتی، شنوایی، بینایی و ذهنی را در بر میگیرد، بلکه زنان باردار و دارای نوزاد و افراد سالمند که مانند معلولان هر کدام به امکانات خاصی نیازمندند را در بر میگیرد.
لذا کمتوانی و معلولیت ارتباط بسیار نزدیکی با سن دارد و افراد کهنسال به دلیل سن خود دچار ناتوانیهای مختلفی میشوند که نیازمند دسترسی بهتر به امکانات هستند. توسعه گردشگری دسترسپذیر نه تنها از لحاظ اخلاقی و اجتماعی اهمیت دارد بلکه از منظر اقتصادی نیز میتواند به عامل کلیدی جذب گردشگران بیشتر تبدیل شود. در چرخه توسعه این نوع گردشگری با توجه به نوپا بودن آن، در گام نخست شناخت و معرفی اهمیت گردشگری دسترسپذیر میبایست در دستور کار تصمیم گیران و دست اندرکاران گردشگری قرار گیرد.
طراحی مسابقه طعم امید که با ابتکار میز گردشگری دسترسپذیر و میز گردشگری خوراک وزارت میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی شکل گرفته نیز با هدف ایجاد دغدغه و کمک به افزایش شناخت نسبت به این نوع گردشگری انجام گرفته است. در مراحل بعدی و پس از ارتقای آگاهی دستاندرکاران، فعالان و جامعه مخاطب نسبت به این نوع گردشگری میتوان زمینه توسعه گردشگری دسترسپذیر و تشویق تاسیسات گردشگری برای مناسب سازی امکانات و خدمات گردشگری اقدام نمود که این امر در دستور کار برنامههای راهبردی میان مدت معاونت گردشگری نیز قرار دارد. از جمله سایر اهداف اصلی مسابقه طعم امید در کنار هدف آگاهی بخشی، حمایت از جمعیت معلولان کشور، احیای غذاهای سنتی و معرفی فرهنگ خوراک استانهای مختلف کشور، شناسایی استعدادها و تقویت مهارت افراد دارای معلولیت در حوزه آشپزی و خوراک، ارتقای دسترسپذیری و ایجاد فرصتهای اشتغال افراد دارای معلولیت در صنعت گردشگری خوراک، ایجاد خودباوری، نشاط و افزایش امید به زندگی میان افراد دارای معلولیت است.
سابقه برگزاری مسابقه طعم امید به سال ۱۴۰۲ برمیگردد که اولین دوره آن به صورت پایلوت در شهر تهران برگزار شد. در این دوره در مسابقه محدودیت غذایی، دستهبندی شرکت کنندگان، انجام فراخوان و.... مدنظر نبود و پس از برگزاری آزمایشی و استقبال به عمل آمده از مسابقه طعم امید ۱، در دفتر توسعه گردشگری داخلی وزارت میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی تیمی متشکل از کارشناسان و متخصصان گردشگری دسترسپذیر و گردشگری خوراک، نسبت به طراحی مسابقه طعم امید به صورت جشنواره و منطقهای با شعار «طعم گردشگری با افراد تاثیرگذار دارای معلولیت » برای دستههای معلولیتی جسمی حرکتی، نابینایان و سندرم داون اقدام نمود که بر همین اساس، شرکتکنندگان هر منطقه در مسابقه طبخ غذاهای سنتی در دو مرحله استانی و نهایی به رقابت میپردازند. تا کنون مسابقه و جشنواره منطقهای طعم امید ۲ در منطقه شمال و تهران و مسابقه طعم امید ۳ در منطقه غرب کشور برگزار شده است. برگزاری این مسابقه که با مشارکت ادارات کل میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی استانهای مناطق مختلف کشور، بخش خصوصی، ادارات کل بهزیستی استانها و انجمنهای حوزه معلولان و گردشگری اجرا شد، بازخورد مناسبی بویژه میان مخاطبان این نوع گردشگری به همراه داشته است. امیدواریم در ادامه بتوانیم این مسابقه را در سایر مناطق کشور اجرا نماییم و در نهایت نفرات برتر منطقهای به مسابقه کشوری که احتمالا در یکی از استانهای شاخص مسابقات منطقهای، برگزار خواهد شد، حضور پیدا کنند.
انتهای پیام/
نظر شما