به گزارش میراث آریا، محسن افشارچی در نخستین جلسه کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی زنجان روز ۱۶ آبان ماه ۱۴۰۳ با بیان اینکه اگر موفقیتی در دوره مسئولیت خود در سمت استانداری داشته است بهخاطر همراهی بخش خصوصی بوده است، اظهار کرد: از روز نخست که این سمت را پذیرفتم معتقد بودم که اگر نتوان تولید ناخالص ملی را افزایش داد موفقیتی کسب نخواهد شد.
استاندار زنجان با تاکید بر اینکه بخش خصوصی را در اولویت کار خود قرار داده و تسهیلگری و کارگشایی را برای آنها در پیش گرفته است، افزود: در حال حاضر استان برای انجام کار به ۸.۵ همت اعتبار نیاز دارد که تامین آن جز با همراهی بخش خصوصی میسر نیست.
او با تاکید بر اینکه با همگرایی به وجود آمده در استان، اموری که تحویل خواهم داد متفاوتتر از اموری است که تحویل گرفتم، گفت: بر اساس آمارهای کشوری، نرخ بیکاری در استان ۶.۵ و نرخ مشارکت اقتصادی ۵۲.۵ درصد است که ۱۰ درصد از میانگین کشوری بالاتر است.
افشارچی به نزدیکشدن متوسط درآمد خانوارهای زنجانی به متوسط کشوری اشاره و تاکید کرد: برابریکردن متوسط درآمد خانوارهای زنجانی با متوسط کشوری که با درآمد خانوارهای تهران مقایسه میشود مایه خرسندی است.
استاندار زنجان همگرا نبودن ساختار حکومتی در کشور را یادآور شد و گفت: در این کشور هر کس حرف خود را زده و آنگونه که میاندیشد عمل میکند.
او با تشریح نمونههای ناموفق در جذب سرمایهگذار در استان گفت: نهادهای تصمیمگیر در این مورد هم باید پاسخگوی نهادهای بالادستی باشند ازاینرو معمولا نمیتوانند بر اساس آیندهنگری اقدام کنند.
او تاکید کرد: اگر بتوان امور گنبد سلطانیه را ساماندهی کرد همین گنبد تاریخی توان چرخاندن اقتصاد استان را خواهد داشت.
پنج اثر تاریخی بینظیر در زنجان
یحیی رحمتی نیز در ادامه اظهار کرد: ایران در حوزه تجارت و میراث فرهنگی دارای موارث ارزشمندی است که بسیاری از کشورها از آن بیبهره هستند.
مدیرکل اسبق میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان زنجان با تاکید بر اینکه زنجان با وجود مشکلات همچنان در حوزه صنایع دستی پیشتاز است، بیان کرد: زنجان دارای رتبه نخست در حوزه صنایع دستی فلزی ایران است.
او با تاکید به اینکه لزوم دستیابی به صنایع دستی دستیابی به موارد اولیه است، گفت: دستیابی به مواد اولیه باید در محدوده جغرافیایی تولید اثر باشد.
رحمتی افزود: وجود بیش از ۱۰۰ معدن مس که به صورت سنتی برداشت میشود نشان از قدمت این صنعت در زنجان دارد.
ایجاد زنجیره گردشگری
مسعود بیات؛ یکی دیگر از مدیرکلهای اسبق میراث فرهنگی زنجان نیز در این جلسه گفت: یکی از مشکلات عمده گردشگری در زنجان است که فقدان تعریف مسیرهای جدید گردشگری وجود دارد. یک سری تورهای گردشگری یک روزه بدون شبمانی به زنجان سفر میکنند و از گنبد سلطانیه و غار کتلهخور و و شهر زنجان بازدید میکنند و شبانه به مبدا برمیگردند.
مدیرکل اسبق میراث فرهنگی زنجان افزود: باید یک سری مسیرهای جدید گردشگری در شهرستانها تعریف کنیم تا به شبمانی منجر شود. در مرکز رشد دانشگاه زنجان این موضوع را بررسی کردیم و مطالعات گستردهای صورت گرفت ولی متأسفانه وقتی پیادهسازی و اجرا نشد این طرح ناقص ماند.
او گفت: با توجه به توانمندیهای که زنجان دارد، زنجان را میتوانیم تبدیل به مقصد گردشگری کنیم؛ اگر جامعه محلی را درگیر گردشگری نکنیم طبیعتا با این کمبود بودجه دولتی هیچ اتفاقی نخواهد افتاد.
بیات تاکید کرد: متأسفانه همکاری منظمی در زنجیره گردشگری زنجان دیده نمیشود و هیچ جلسه خاصی بین جامعه محلی و آژانسداران و راهنمایان تور و… برگزار نمیشود.
به صنعت گردشگری ارج بنهیم
سجاد نباتچیان با اشاره به اینکه زنجان از نظر گردشگری خیلی غریب مانده است، گفت: علت این امر این مورد است که جادههای زنجان به گونهای هستند که گردشگر هنگام گذر شهر را نمیبیند.
رئیس خانه صنعت زنجان در اولین کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی استان زنجان، اظهار کرد: برای اینکه به گردشگری ارج بنهیم باید به میراث فرهنگی و صنایع دستی ارج بنهیم و آنها را تقویت کنیم.
تشکیل کمیسیون گردشگری
صمد یوسفیاصل با اشاره به اینکه کمیسیونهای تخصصی، نقش بازوهای فنی و کارشناسی را در اتاقهای بازرگانی ایفا میکنند تاکید کرد: کانون بخش خصوصی زنجان همواره در صدد شناسایی ظرفیتهای بالقوه اقتصادی استان و تشکیل کمیسیونهای تخصصی مرتبط با جذب اعضای فعال و صاحبنظر است که برنامهها، اهداف و مطالبات خود را با همفکری و خرد جمعی بویژه با همکاری کمیسیونهای متناظر در سطح کشور دنبال کنند.
رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی زنجان ادامه داد: تشکیل کمیسیون گردشگری بهعنوان یکی از برنامههای کلیدی اتاق بازرگانی زنجان، مدتها در دستور کار بود که بالاخره امروز محقق شد تا بتواند با همکاری با تشکلهای گردشگری دیگر استان و حتی سایر اتاقهای بازرگانی سراسر کشور، شرایط بررسی و تحلیل تجارب و رویکردهای موفق و ناموفق در حوزه گردشگری را ایجاد نماید.
او با بیان اینکه کمیسیونهای تخصصی اتاق بازرگانی جهت پیشبرد اهداف و تحقق برنامههایشان نیاز دارند با کمیسیونهای متناظر ملی، پیوسته در ارتباط باشند عنوان کرد اولین جلسه کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی زنجان را به جهت اهمیت مبحث گردشگری در استان تلاش کردیم با حضور افراد باتجربه و صاحبنظر استان و کشور برگزار نماییم.
رونق گردشگری کشور در گرو جذب سرمایهگذاری
احد عظیمزاده، رئیس کمیسیون گردشگری اتاق ایران در این جلسه، با تاکید بر اینکه برای توسعه نباید منتظر دیگران بود، اظهار کرد: برای توسعه گنبد سلطانیه ابتدا باید خود زنجانیها سرمایهگذاری کنند و اگر موفق به جذب سرمایهگذار از خارج استان شدید بیانگر هنر مدیریتی شما است.
رئیس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه ایران یک سلطانیه بیشتر ندارد و برای احیای آن نباید از بودجه دولتی غفلت شود، ادامه داد: باید متوجه بود که کار ساختمانی با ترمیم متفاوت است و بودجه آن هم چندین برابر است ضمن اینکه وضعیت فعلی این گنبد قابلقبول نیست.
عظیمزاده با بیان اینکه قبلاً اعلام کرده است که در صورت معرفی پروژه در استانهای دیگر میتواند مبلغی در آن هزینه کند، افزود: گنبد سلطانیه با این مبالغ راه نمیافتد و نیاز به هزینهکرد بسیار بیشتری دارد.
او سپردن کار اقتصاد کشور به بخش خصوصی از جمله حوزه گردشگری را اصل دانست و گفت: دولت نباید کار اقتصادی انجام دهد، چرا که کار دولت سیاستگذاری است.
عظیمزاده فراهمکردن زیرساختهای مورد نیاز برای گردشگری را مهم برشمرد و ادامه داد: باید در حوزه زیرساختها از جمله ایرلاین، جاده، اتوبوس، هتل اقداماتی انجام شود چرا که بر فرض که بهزودی مشکلات حل و ما موفق به جذب گردشگر شویم یا جاده، ایرلاین و هتلهای که قابلیت پذیرش گردشگر را داشته باشد داریم.
رئیس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی ایران با ابراز علاقه برای سرمایهگذاری در بخش موردعلاقه خود در استان زنجان گفت: اگر به فکر گردشگری هستید باید زیرساختها را آماده کنید و در این راه از همه ظرفیتها از جمله نمایندگان مجلس استفاده کنید.
او با بینظیر دانستن گنبد سلطانیه بهعنوان یک بنای تاریخی تاکید کرد و گفت: احیای آن نیازمند پول کلان است ولی خب اگر موفق شویم میتواند آبروی استان و کشور باشد.
ادغام صنعت گردشگری با تکنولوژی
خواصی؛ نیز در ادامه گفت: باید صنعت گردشگری را با تکنولوژی ادغام کنیم. میتوان تاریخچه بسیاری از صنایع دستی و فرش زنجان را در قالب تولید محتواهای خوب به مردم معرفی کرد. داستان و گذشته صنایع دستی و طرحهای فرش باید با یک سری تکنولوژیهای ساده به مردم معرفی شود.
مسئول مرکز رشد دانشگاه زنجان تاکید کرد: میتوان در این مسیر از ظرفیت دانشجویان و جوانان حوزه گردشگری استفاده کرد.
سهند سعیدی؛ رئیس انجمن گردشگران استان زنجان هم در خصوصعدم تولید محتوا گفت: جامعه محلی زنجان باید درگیر موضوع گردشگری شوند.
در ادامه این جلسه جلال مفیدی، نایبرئیس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی زنجان نیز اهداف راهاندازی کمیسیون مدنظر را تشریح و بر اهمیت توجه به این حوزه تاکید کرد.
انتهای پیام/
نظر شما