به گزارش میراثآریا، مصطفی دهپهلوان رئیس پژوهشگاه میراثفرهنگی و گردشگری، مهدی رازانی رئیس پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار تاریخیفرهنگی و محمد اسماعیل اسماعیلی جلودار عضو هیئت علمی دانشگاه تهران در این سفر به دعوت رئیس موزه شانگهای از مراکز و ظرفیتهای موزه شانگهای بازدید کردند.
بازدید از «کشتی نجات بخشیشده و در حال کاوش شیپراک با بیش از ۴ میلیون دلار هزینه انتقال از کف رودخانه به ساحل امن و آغاز پروژه باستانشناسی و مرمت آن در سایت موزه موقت»، «مرکز حفاظت و مرمت موزه شانگهای شامل یک ساختمان ۸طبقه متشکل از کارگاهها و آزمایشگاههای مختلف مرتبط با حفاظت و مرمت (سفال و شیشه، کاغذ و اسناد، پارچه و منسوجات و ملاقات با رئیس بخش حفاظت و مرمت) و علوم آزمایشگاهی»، «نمایشگاه موقت هنر مصر باستان در موزه مرکزی شانگهای شعبه میدان مردم»، «بازدید از پایگاه باستانشناسی فوخن چان در یکی از شهرکهای اقماری شهر شانگهای آرشیو و بانک سفال پایگاه ، «بازدید از محوطه کوه فوچن و حفاظتهای انجام شده در محل و موزه خصوصی محلی»، «محوطه باستانی در حال کاوش چیم لونگ و در ادامه پایگاه و بانک سفال و مستندسازی آن در اطراف شانگهای» و «۸ گالری اختصاصی ساختمان شرقی و تازه تأسیس موزه شانگهای» بخشی از این برنامه بود.
در نتیجه بازدیدهای بهعملآمده متصدیان موزه شانگهای به معرفی توانمندیها و پروژههای در دست اقدام در دو بخش باستانشناسی و مرمت پرداختند و در طی دیداری که با مدیران ارشد این موزه انجام شد، رئیس پژوهشگاه میراثفرهنگی و گردشگری ایران ضمن معرفی بخشهای مختلف پژوهشگاه و ظرفیتهای طرف ایرانی ابراز امیدواری کرد: نخستین فعالیتهای اجرایی با موزه شانگهای در افق تفاهمنامه فیمابین در دو محور «باستانشناسی دریایی خلیجفارس و مبادلات تجاری با چین» و «شبکه راههای ارتباطی تاریخی زمینی موسوم به راه ابریشم» مدنظر دو طرف قرار گیرد.
ایران و چین دو کشور باسابقه تمدن و تاریخ و پیشینه تمدنی در جهان هستند که ارتباط و تعاملات فرهنگی، اقتصادی و سیاسی زیادی در بستر راه ابریشم داشتهاند که باعث شکلگیری میراث مشترک شده است. این ارتباط که بیش از ۲ هزار سال از سابقه تمدنی آن میگذرد از دو مسیر خشکی در عرضهای شمالی و مسیر آبی در عرضهای جنوبیتر از طریق خلیجفارس، دریای مکران، اقیانوس هند، کشورهای بین هند و چین و در آخر بندرهای جنوبی چین مثل بندر گوانجو انجام میشده است که به نام جاده آبی و خشکی ابریشم موسوم است. شواهد مادی و نوشتاری فراوانی از این ارتباط مشترک فرهنگی بین ایران و چین وجود دارد که از دوران اشکانی و ساسانی تا به امروز در هنر دو کشور قابل مشاهده است.
انتهای پیام/
نظر شما