به گزارش میراثآریا، رسول احمدی، استاد دانشگاه و کارآفرین عرصه گردشگری و هتلداری در یادداشتی نوشت: هتلداری فراتر از یک شغل است و نمیتواند صرفاً یک شغل باشد، هتلداری را میتوان به چند بخش مختلف تقسیمبندی کرد. میتوان به آن از دیدگاه علمی نگاه کرد. وقتی که وارد این عرصه میشوید، متوجه گستردگی کار و فضای موجود خواهید شد. در دنیا به رشته هتلداری بهصورت حرفهای پرداخته میشود. بهنظر من هر هتل میتواند یک کارگاه آموزشی باشد، چون ما انسانها با سلایق مختلفی مواجه هستیم. همه هم بهدنبال خدمات و کیفیت خوب هستیم. در هتلداری باید در هر لحظه از روز با مسافر با انرژی و لبخند برخورد کرد تا بتوان این انرژی را به گردشگر هم منتقل کرد، بدین منظور نمیتوان آنرا صرفاً با عنوان یک شغل محدود کرد.
صنعت گردشگری مدیران حرفهای میطلبد، هتل آنقدر جزئیات دارد که براساس داشتههای محدود نمیتوان یک هتل را اداره کرد، پس باید از مدیران حرفهای با تجربه استفاده کرد و باید گفت عموما افرادی که در این حوزه فعالیت میکنند خدمات در لحظه را باید به نحو احسن انجام دهند، در هتل در لحظه میهمان راضی یا ناراضی میشود و قدر لحظه را باید در هتل دانست و یک مدیر باید کاملا تبحر لازم را داشته باشد.
با توجه به اینکه در کشور ما چندسالی است اهمیت زیادی به بحث گردشگری داده شده و این حرفه در حال توسعه و گسترش است و اینکه دیدگاه سنتی از این حرفه برداشته شده و دیگر نمیتوان بدون علم، تجربه و هنر در این چرخه رقابتی حضور داشت، همیشه باید تلاش کرد به لحاظ دانش و آگاهی، کارکنان به روز آموزش داده و رفتار سازمانی و آداب معاشرت و الگوهای رفتاری در بحث آموزش پرسنل در هتل اولویت سطح یک را داشته باشد.
همدان ظرفیت بسیاری را برای جذب گردشگر با وجود مکانهای تفریحی، تاریخی، طبیعی و شهرهای جهانی و ملی و روستاهای ملی هنرمند دارد ولی این استان به درستی معرفی نشده و نیازمند بازاریابی درستی است، یکی از نکاتی که در سفرهای مختلف به شهرهای مختلف دیدهام و در همدان کمرنگ است حضور گردشگران خارجی است، گردشگران خارجی باید همدان را بهعنوان اولویت اول سفر خود انتخاب کنند و یکی از برنامههای آتی در استان باید جذب گردشگران خارجی برای اولیت اول سفر به استان همدان باشد.
فعالسازی بخش بازاریابی در ارگان و اداره مربوطه و تبلیغات محیطی در خارج از استان و ارائه بستههای تشویقی برای سفر به پایتخت تاریخ و تمدن میتواند باعث رونق گردشگری در استان همدان شود.
آژانسهای گردشگری و مسافرتی هم امروزه تبلیغ بیشتری برای هتلها و تورهای خارجی انجام میدهند که اگر بتوانند بین این تبلیغها، تبلیغ بیشتری از سفر به همدان را هم جا بدهند، باز هم میتوان به جذب گردشگر کمک کرد.
صنعت گردشگری استان در همدان با اتفاقات خوبی از جمله ثبت جهانی هگمتانه، میزبانی درخور تقدیر در جشنواره تئاتر کودک کشور و حمایت مسئولان دولتی در کنار بخش خصوصی و حضور استانداری همراه بوده و بهطور یقین استان بزودی رشد خوبی را در حوزه گردشگری شاهد خواهد بود و تغییر ذائقه مردم میتواند صنعت گردشگری و هتلداری در همدان را شکوفا کند.
انتهای پیام/
نظر شما