توسعه دریامحور و اقتصاد دریایی راهی برای تقویت گردشگری در سواحل مکران

سواحل مکُران با ظرفیت‌های بالقوه و منحصر به فردی که دارد تکیه‌گاهی اقتصادی برای کشور به شمار می‌رود و با روشن بودن چراغ مجتمع شناورسازی ساخت و صنعت در این منطقه، خوشه کسب و کار در زمینه شیلات رونق گرفته است.

میراث آریا: توجه به اقتصاد دریامحور که از ابتکارات اصلی برنامه هفتم توسعه بوده گامی مؤثر در اشتغال و توسعه به شمار می‌رود که با روی کار آمدن دولت چهاردهم اولویت دهی به این مسیر اقتصادی مورد توجه ویژه قرار گرفته و رئیس جمهور نیز تأکید کرده که دولت برای اجرای طرح‌های توسعه‌ای در این حوزه مصمم است.

توسعه دریامحور و اقتصاد دریا در حالی گامی مؤثر در اشتغال و توسعه هر منطقه به شمار می‌رود که بدون شک استفاده پایدار از ظرفیت منابع و گستره‌های آبی اعم از اقیانوس‌ها، دریاها، دریاچه‌ها و جزایر برای رشد اقتصادی، بهبود وضعیت معیشت و ایجاد اشتغال پایدار و در نهایت افزایش تولید ناخالص داخلی جوامع تعریف می‌شود.

حوزه اقتصاد دریا فراتر از مواردی از قبیل شیلات و گردشگری دریایی بوده و براین اساس مستلزم ظهور و حمایت از صنایع مرتبط با آب و دریا و از جمله حمل و نقل دریایی، گردشگری دریایی، تا انرژی‌های تجدیدپذیر، آبزی پروری و شیلات، بیوتکنولوژی دریایی، زیست هواشناسی و معدنکاری دریایی است.

اقتصاد دریامحور، راهبردی اساسی، توسعه‌ای و کنش‌گرا و در نهایت تحول آفرین است چرا که در سطح بالایی نهادها و سازمان‌های زیادی را درگیر می‌کند و این روزها در اولویت کاری دولت چهاردهم نیز قرار گرفته است.

اقتصاد دریامحور در اولویت کاری دولت چهاردهم

دریاها به ویژه دریاهای آزاد و اقیانوس‌ها از مواهب الهی و ذخایر و منابع سرشاری برای زمینه‌سازی رشد علم و فناوری، افزایش کار و ثروت، تأمین نیازهای حیاتی و تولید اقتدار و زمینه مناسبی برای تمدن‌سازی است در این بین ایران با موقعیت ممتاز جغرافیایی و قرارداشتن بین ۲ دریا و برخورداری از هزاران کیلومتر سواحل و نیز جزایر و ظرفیت‌های فراوان بر زمین مانده، لازم است با حضور مؤثر در ساحل، فراساحل، دریا و اقیانوس و بهره‌گیری از آن به عنوان یک پیشران و محور توسعه کشور، برای احراز جایگاه شایسته منطقه‌ای و جهانی در بهره‌گیری از دریا اقدام کند.

یکی از ظرفیت‌های شهرستان‌های ساحلی سیستان و بلوچستان از گواتر و پسابندر شهرستان دشتیاری در نقطه صفر مرزی ایران و پاکستان تا چابهار و کنارک و زرآباد فعالیت‌های صید و صیادی است.

هم اینک سه هزار و ۷۱ شناور صیادی به بهره‌برداری از منابع آبزی سواحل سیستان و بلوچستان می‌پردازند که بیش از ۳۲ درصد شناورهای استان را لنج‌های بزرگ تشکیل می‌دهند و این استان ۴۰ درصد صید انواع آبزیان جنوب را به خود اختصاص داده است.

با این تفاسیر سواحل مکُران با ظرفیت‌های بالقوه و منحصر به فردی که داراست، تکیه‌گاهی اقتصادی برای کشور بوده و توسعه صنایع متناسب با اقتصاد دریا در آن از ضروریات و اولویت‌ها به شمار می‌رود.

یکی از دلایل عمده تمرکز جمعیت در سواحل، رونق بخشیدن به صنایع دریایی مانند صنعت کشتی‌سازی است چراکه یک صنعت پُراشتغال برای طبقه کارگری و مهندسی است، می‌تواند سواحل مکُران را تبدیل به مرکز صنعت کشتی‌سازی کند.

توسعه دریامحور و اقتصاد دریایی راهی برای تقویت گردشگری در سواحل مکران

صنعت کشتی‌سازی با ۱۰۰ صنعت پیرامونی خود ارتباط دارد و می‌تواند زنجیره محکمی از صنایع را در سواحل مکُران رونق بخشد، ارزش این نوع اشتغالزایی از آنجا بیشتر درک می‌شود که علاوه بر اشتغال فراوان بومیان، باعث جذب و اشتغالزایی تحصیل‌کردگان منطقه به این نواحی نیز خواهد شد.

حال باید درک کرد که سواحل مکُران به طور مستقیم به اقیانوس متصل است و همین امر موجب می‌شود کشتی‌های گردشگری از سرتاسر جهان به راحتی به این منطقه دسترسی داشته باشند که این موضوع اهمیت کشتی‌سازی در این سواحل را بیش از پیش آشکار می‌سازد.

چراغ روشن مجتمع شناورسازی ساخت و صنعت در سواحل مَکُران

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی سیستان و بلوچستان گفت: همزمان با دومین سفر رئیس جمهوری به سیستان و بلوچستان، با معاونان وزیر صنعت، معدن و تجارت، رضا انصاری معاون وزیر و مدیر عامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران و هیأت همراه از مجتمع شناورسازی ساخت و صنعت سواحل مَکُران بازدید کرد که این اقدام با هدف بررسی قابلیت‌های این شهرک صنعتی و توانمندی‌های خوشه کسب و کار شیلات چابهار و کنارک است.

علیرضا راشکی بیان کرد: مجتمع شناورسازی ساخت و صنعت سواحل مَکُران در زمینی به مساحت ۲۰ هزار مترمربع برای ساخت و تعمیر انواع کشتی و قایق ایجاد شده است.

او افزود: این اقدام منجر به اشتغال مستقیم ۲۰ نفر و ظرفیت تولید سالانه ۲۵ فروند در شهرک صنعتی کنارک شد.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی سیستان و بلوچستان ادامه داد: شهرک صنعتی کنارک به دلیل همجواری با دریای عمان و دسترسی به آب‌های اقیانوس هند، دارای طیف بزرگی از فعالان شیلات و آبزیان است که به منظور بهره وری بیشتر و ایجاد زنجیره ارزش صنایع بالا دستی، خوشه کسب و کار شیلات جنوب استان در سال‌های گذشته توسط شرکت شهرک‌های صنعتی استان ایجاد و در حال تشکیل انجمن شیلات چابهار و کنارک است.

توسعه دریامحور و اقتصاد دریایی راهی برای تقویت گردشگری در سواحل مکران


تقویت گردشگری با اقتصاد دریا محور

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی سیستان وبلوچستان نیز در این باره گفت: در تمامی کشورهایی که به دریا و ساحل متصل هستند، اقتصاد دریا محور یکی از پایه‌های اصلی سیاست‌گذاری‌ها محسوب می‌شود و دولت‌ها برای این مسأله مهم خدادادی برنامه‌ریزی‌های کلانی انجام می‌دهند.

علیرضا شه بخش افزود: سیستان وبلوچستان با دارا بودن دریا و اتصال آن به آب‌های آزاد و سواحل بکر و ناشناخته می‌تواند به یکی از قطب‌های اصلی و مهم گردشگری دریایی در کشور مطرح شود که علاوه بر گردشگران داخلی، پذیرای جمع زیادی از توریست‌های خارجی نیز باشد.

او ادامه داد: سواحل مکران در کرانه دریا و موقعیت جغرافیایی استان سیستان وبلوچستان پتانسیل خارق العاده‌ای را برای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی ایجاد کرده و این اداره کل نیز از تمامی فعالان حوزه گردشگری حمایت کرده و برای ورود آن‌ها فرش قرمز پهن کرده است.

به گفته شه بخش، با کمک گرفتن و تقویت اقتصاد دریا محور می‌توانیم به سرعت زمینه‌های تحولی شگرف را در منطقه و کشور ایجاد کنیم و معتقدیم که با حضور گردشگران، طبیعتاً امنیت و سلامت نیز به مردم استان بیشتر از گذشته به ارمغان خواهد آمد.

او ادامه داد: بر اساس بررسی‌های انجام شده، جمع زیادی از مردم و گردشگران داخلی و خارجی تمایل دارند به این استان به خصوص در فصول سرد سال و به شهرستان‌های جنوبی استان سفر کنند اما برخی محدودیت‌ها از جمله تأمین سوخت و اسکان آن‌ها را از این سفر منصرف می‌کند که جا دارد متولیان امر و مسئولان ارشد کشوری و استانی در این خصوص تدابیر ویژه‌ای را پیش‌بینی کنند.

انتهای پیام/

کد خبر 1403102201267
دبیر مرضیه امیری

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha