به گزارش میراث آریا، مراسم رونمایی از پوستر نمایشگاه بینالمللی گردشگری و صنایع وابسته تهران امروز سهشنبه ۲۴ دیماه در سالن خلیج فارس معاونت گردشگری برگزار شد.
در این مراسم انوشیروان محسنی بندپی معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، سید مصطفی فاطمی مدیرکل گردشگری داخلی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، مصطفی شفیعی شکیب، رئیس جامعه تخصصی تورگردانان کشور، حرمتالله رفیعی رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی حضور داشتند.
نمایشگاه بینالمللی گردشگری و صنایع وابسته تهران از ۲۳ تا ۲۶ بهمن ۱۴۰۳ در محل دائمی نمایشگاههای تهران برگزار میشود.
نیازمند تبلیغات جدی برای نمایشگاه گردشگری هستیم/ افزایش حضور بخش خصوصی در هجدهمین نمایشگاه گردشگری
انوشیروان محسنی بندپی، معاون گردشگری وزارت میراثفرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در ابتدای این مراسم گفت: هر اقدامی مستلزم این است که به بهترین شکل معرفی شود و میبایست برای تبلیغات این نمایشگاه تلاش بیشتری شود. هرچند موافق این هستم که تا به الان در بخش تبلیغات ضعفهایی داشتیم اما با استفاده از ظرفیت و توانمندی که داریم باید بتوانیم از حمایت دولت در اجرا و عمل برخوردار شویم.
او در ادامه با اشاره به سه عنصر اساسی در توسعه گردشگری، افزود: جذابیت، امنیت و زیرساخت سه عنصر اساسی در توسعه گردشگری هستند. در حوزه جذابیت همه ما میدانیم ایران یکی از متنوعترین و پر جاذبهترین کشورها در حوزه گردشگری از نظر فرهنگ، اقلیم، جغرافیا، آثار تاریخی، گردشگری مذهبی نظیر حضور با برکت مرقد مطهر حضرت علی ابن موسی الرضا (ع) و حضرت معصومه (س) و... است. همچنین توانمندی که در گردشگری سلامت، گردشگری طبیعت و گردشگری دریایی داریم همه دست به دست هم داده تا ایران را به عنوان بهشت گردشگری دنیا جلوه دهند.
معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، ادامه داد: در بخش امنیت با توجه به تبلیغات شبانهروزی بیگانگان علیه کشور، به لحاظ داخلی از امنیت کافی برخورداریم و وزیر میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی نیز در صحبتهای خود مطرح کرده است که هر فردی به ایران میآید و برمی گردد، میگوید ایران از آرامش خوبی برخوردار است. اما واقعیت این است که ما نیازمند تبلیغات جدی هستیم. در حوزه زیرساخت نیز به دلیل تحریمها از ضعف عمیق تاریخی چه در ناوگان حمل نقل ریلی چه ناوگان هوایی و دریایی برخورداریم.
محسنی بندپی گفت: طی برآوردی که صورت گرفته است اگر ۱۹ میلیون گردشگر جذب کنیم، نیاز به ۵۰۰ هواپیما و ۸ هزار اتوبوس داریم که همگی در دست اقدام است.
او در ادامه بیان کرد: سیاست دولت چهاردهم و راهبرد وزارت میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی، استفاده همه جانبه از همه ظرفیتهای گردشگری است و بخش خصوصی نیز باید مشکلاتشان را بیان کرده تا ما بتوانیم آنها را در کسب و کار حمایت کنیم. سفرهای ارزان قیمت، ارائه کارت اعتباری بانکی برای گردشگران، آموزش، توانمندسازی، تبادل سفرهای خارجی از اقدامهای مهمی است که باید توسط این معاونت برای گردشگران انجام شود.
معاون گردشگری کشور با اشاره به اینکه از زمان باقی مانده باید برای تبلیغات استفاده کنیم، افزود: امسال بخش خصوصی در نمایشگاه گردشگری بیشتر شده است. ۱۷۰۰ سرمایهگذاری در ۷۵۰ بسته سرمایهگذاری در این نمایشگاه حضور دارد. همچنین تا امروز از ۱۲ وزیر و ۲۰ سفیر خارجی دعوت شده و درخواست داریم توانایی گردشگری داخلی را نشان دهیم تا ارتباطمان با کشورهای خارجی نیز بیشتر شود.
محسنی بندپی با بیان اینکه باید از فرصت حضور در این نمایشگاه استفاده کنیم، گفت: ما در حال برطرف کردن موانع کارهای بخش خصوصی و سرمایهگذاران هستیم، همچنین مجوز تأسیسات ترکیبی نیز در حال شکلگیری است.
معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، ادامه داد: ما وظیفه داریم همه توانمندی و ظرفیتهای کشور را در این نمایشگاه نشان دهیم. امیدواریم انعکاس این نمایشگاه بتواند به اهداف ما درشناساندن ظرفیتها و قابلیتها کمک کرده و اقدامی عملی و مؤثر باشد.
او در پایان نیز گفت: طبق برنامهریزیهایمان بناست تا برای رؤسای انجمن و تورگردانها و هتلداران، کارت افتخاری مشاور گردشگری صادر کنیم تا برای رفت و آمد به معاونت گردشگری نیاز به ارائه مدرک نداشته باشند.
حضور صنایع دستی فاخر در نمایشگاه گردشگری/ «صلح اقوام ایرانی و وفاق ملی» شعار نمایشگاه امسال
در ادامه این مراسم، سید مصطفی فاطمی مدیرکل گردشگری داخلی وزارت میراثفرهنگی، گفت: در سالهای اخیر بحرانهای مختلفی در بخش گردشگری داشتیم و سؤال مهم این است که برگزاری این نمایشگاه چه کمکی به توسعه گردشگری خواهد کرد؟
او با بیان نقاط ضعف و قوت هفدهمین نمایشگاه گردشگری افزود: ویژگی اصلی دوره قبل نمایشگاه، حضور رئیس جمهوری بود و اینکه در مراسم افتتاحیه میزبان دبیر کل گردشگری سازمان ملل متحد و ۵۷۷ شرکت خصوصی، ۴۱۰ شرکت مشارکتکننده بخش خصوصی، ۶۰ فعال بخش خصوصی، ۱۲ میزگرد، ۵۴ دوره آموزشی، ۱۵۰۰ فرصت سرمایهگذاری گردشگری و ۲۹ غرفه اقامتگاه بومگردی بودیم.
فاطمی با بیان رویکرد اصلی نمایشگاه، ادامه داد: نسبت به سال گذشته سعی کردیم نقاط ضعف را کم کرده و مشکلات را بررسی کنیم. در نمایشگاه سال گذشته بحث موسیقی و تقدم و تاخر حضور شرکتهای خارجی کمتر دیده شد و میبایست در این نمایشگاه بخش خصوصی گردشگری پررنگتر شود و این رویکرد اصلی هجدهمین نمایشگاه گردشگری است.
مدیرکل گردشگری داخلی وزارت میراثفرهنگی در ادامه افزود: در نمایشگاه امسال غرفههای بخش دولتی جای خود را به غرفههای بخش خصوصی میدهند. رویکرد امسال و شعار نمایشگاه امسال نیز تلفیق شعار سال جهانی گردشگری بر اساس رویکرد دولت که وفاق ملی است، تعیین شده است: «صلح اقوام ایرانی و وفاق ملی».
او درباره جزئیات برگزاری این نمایشگاه بیان کرد: حضور اقوام ایرانی در نمایشگاه امسال چشمگیر است. این نمایشگاه در ۲۰ سالن برگزار میشود. با اینکه کلیت نمایشگاه گردشگری است، اما صنایع دستی فاخر تنها به عنوان نماد هر استانی در نمایشگاه گردشگری حضور دارند. همچنین در این نمایشگاه استانهای کشور، مناطق آزاد و فعالان بخش خصوصی نیز حاضرند.
فاطمی درباره این جزئیات افزود: بخش خوراک و سلامت فضای مستقلی خواهد داشت. سه سالن به بخش خوراک و یک سالن به گردشگری سلامت (۱۳۰۰ متر) اختصاص یافته است. مهمترین گردهمایی گردشگری امسال با مشارکت انجمن بوم گردیها برگزار شده و بستههای سالانه گردشگری و ارائه بستههای سفری را نیز در این نمایشگاه داریم.
مدیرکل گردشگری داخلی وزارت میراثفرهنگی ادامه داد: میزهای مختلف گردشگری موضوعی شامل کارگاههای تخصصی و آموزشی، انجمنهای علمی، دانشجویی و دانشگاهی است. ۲۳ بهمن ماه افتتاحیه نمایشگاه است و همایش اقوام ایرانی را در کنار نشست خدمات سفر، همایش گردشگری و برندهای خوراک و همایش گردشگری سلامت خواهیم داشت.
او در ادامه بیان کرد: هر استان کشور با رویکردی مختص به خود در این نمایشگاه حضور دارد. برای مثال آذربایجان شرقی با رویکرد گردشگری ادبی و تاریخی، اردبیل رویکرد گردشگری زمستانه و ورزشی، ایلام رویکرد گردشگری طبیعت گردی، اصفهان گردشگری تاریخی و میراث، بوشهر گردشگری دریایی، خوزستان گردشگری اقوام، قزوین گردشگری نوین، کرمان میراث جهانی، گیلان گردشگری خوراک، مازندران گردشگری دریایی، هرمزگان گردشگری دریایی، همدان گردشگری کودک و باستانشناسی و ثبت جهانی هگمتانه در هجدهمین نمایشگاه گردشگری حاضر میشوند.
تبلیغات محیطی برای نمایشگاه گردشگری ضروری است
حرمتالله رفیعی رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی، با بیان درخواستی از رسانه ملی، گفت: تبلیغات محیطی از الان باید برای نمایشگاه گردشگری انجام شود. همچنین از رسانه ملی تقاضای برنامهای روزانه داریم که درباره نمایشگاه به تفصیل توضیح دهند.
او در پایان از معاونت گردشگری درخواست کرد در بحث مالیات و برای جلوگیری از خروج ارز از ایران که اهمیت بالایی دارد، موانع را برطرف کنید. یکی از نقدهای به حق در نمایشگاه سال گذشته این بود که حتماً بخش خصوصی برای افتتاحیه حضور داشته باشند.
بومگردیها در فضای باز نمایشگاهی قرار دارند
یاور عبیری، رئیس جامعه انجمنهای حرفهای اقامتگاههای بومگردی ایران گفت: امسال در نمایشگاه حضور پررنگ بومگردیها را خواهیم داشت. فضای باز نمایشگاهی در اختیار بومگردیها قرار داده شده و علاوه بر معرفی بومگردیها، مراسم آیینی را به نمایش خواهیم گذاشت.
او با بیان تأثیر بسیارگذاری که تبلیغات میتواند در نمایشگاه گردشگری داشته باشد، افزود: امسال ۴۰۰ نفر از افرادی که بومگردی و گردشگری کار کردند نیز در نمایشگاه حضور دارند. موضوع سفرکارت و معرفی آن به مردم و سفرهای ارزان قیمت از جمله مواردی است که باید روی آنها سرمایهگذاری شود.
امکانات ویژهای برای گردشگران خارجی در نظر گرفته شود
مصطفی شفیعی شکیب، رئیس جامعه تخصصی تورگردانان گفت: بخش خصوصی میتواند کمک بزرگی به ما داشته باشد. در نمایشگاه گردشگری بیشتر توریستها برای معرفی کشور خودشان میآیند. ما باید امکانات ویژهای برای گردشگران خارجی در نظر بگیریم تا وقتی به وطن خود برگشتند برای ما توریست بفرستند.
او ادامه داد: بخش خصوصی شناخت بهتر و بیشتری روی بازارهای خارج از ایران دارد. ما به تبلیغات محیطی نیاز جدی داریم و باید در مترو و خیابانهای اصلی شهر تبلیغات خوبی داشته باشیم و رسانه ملی باید برایشناساندن ایران به دنیا گام بردارد.
در پایان این مراسم با حضور محسنی بندپی، رفیعی و جمعی از هتلداران و تورگردانها از پوستر هجدهمین نمایشگاه بینالمللی گردشگری و صنایع وابسته تهران رونمایی شد.
انتهای پیام/
نظر شما