علی اکبرپاک، فعال رسانهای در یادداشتی نوشت: جاذبههای گردشگری بینظیری با سابقه تاریخی چند هزار ساله در مناطق ایران اسلامی وجود دارد، که هنوز بسیاری از مردم با خیلی از این جاذبهها آشنایی ندارند، یکی از بهترین راههای معرفی و شناساندن ظرفیتهای گردشگری ایران برگزاری نمایشگاه ملی و بینالمللی است.
نمایشگاهها همانطور که از اسم آنها مشخص است محلی برای عرضه و معرفی محصولات، خدمات و اطلاعات هستند، جایی که عرضهکنندگان و متقاضیان یا بازدیدکنندگان باهم روبرو میشوند و میتوانند به تبادل اطلاعات، کالاها و حتی رایزنی برای ارتباطات بیشتر بپردازند. گردشگری صنعتی است که بیش از هر چیزی به تبلیغات و معرفی خدمات و جاذبهها نیاز دارد، این صنعت با دیده شدن توسعه پیدا میکند و نمایشگاهها محلی برای دیده شدن هستند.
آخر بهمن ماه مصادف است با برگزاری بزرگترین رویداد گردشگری کشور که فضایی است استثنایی برای معرفی ظرفیتهای گردشگری ایران وعرصهایست بسیار جدی و مهم جهت رقابت استانها در جذب گردشگران داخلی و خارجی و فروش محصولات مرتبط با صنعت گردشگری.
این رویداد مهمانان ویژهای از سراسر نقاط جهان دارد که از جمله آن میتوان به حضور سفرا، رؤسای قوای سهگانه، وزرا، استانداران، نمایندگان مجلس و دیگر مقامات عالی رتبه اشاره کرد.
حضور گروههای اثرگذار ملی و بینالمللی در عرصه شبکه گردشگری فرصتی کم نظیر برای جاذبههای ناشناخته در سراسر ایران اسلامی است.
ظرفیتهای گردشگری که در صورت معرفی وشناساندن میتواند مقصد خوبی برای جذب سرمایهگذار و گردشگر داخلی و خارجی باشد.
نمایشگاه بینالمللی گردشگری تهران فرصتی است برای استانهای کم برخوردار مانند، کهگیلویه و بویراحمد که ظرفیتهای خدادادی بزرگی در حوزه گردشگری از جمله طبیعت گردی و عشایری دارد، اگر بخوبی در نمایشگاه گردشگری تهران معرفی شود، میتواند مقصد جدید سرمایهگذاری گردشگری در جنوب ایران معرفی شود.
براساس تصمیم دولت و تنظیم سند آمایش سرزمینی گردشگری از اولویتهای توسعه در کهگیلویه و بویراحمد است، تمام دغدغههای مسئولان دولت چهاردهم در سطح استانی و ملی هم رونق اقتصادی صنعت گردشگری همراه با اشتغالزایی مردم بخصوص جوامع محلی است البته در این میان نگاه ویژه مجمع نمایندگان کهگیلویه و بویراحمد در مجلس شورای به توسعه زیرساختهای گردشگری فرصت طلایی برای جذب سرمایهگذار و رونق اقتصادی صنعت گردشگری در این دیار چهارفصل است.
وقتی همه چیز آماده و محیا برای رونق اقتصادی صنعت گردشگری است حال باید زمینههای توسعه فراهم شود.
یکی راههای جذب سرمایهگذار و گردشگر حضور قدرتمند در نمایشگاه ملی گردشگری تهران است که میتواند این استان در سطح بینالمللی معرفی کند. البته این نمایشگاه فرصتی برای تمام نقاط ایران بخصوص استانها کم برخوردار مانند کهگیلویه و بویراحمد است.
معرفی ظرفیتهای گردشگری کهگیلویه و بویراحمد در حوزههای مختلف از جمله معرفی جاذبههای طبیعی و تاریخی، فرهنگ و آداب و رسوم، غذاهای محلی، تولیدات صنایع دستی و موسیقی محلی به مردم و بازدیدکنندگان نقش مهمی در جذب سرمایهگذار داخلی و خارجی دارد.
تهیه بستههای سرمایهگذاری بخش خصوصی جهت ارائه در این نمایشگاه نیز بسیار مهم و اساسی در جذب سرمایهگذار و گردشگر است.
در کنار حضور دستگاههای دولتی و زمینهسازی آنها برای حضور در نمایشگاههای گردشگری، حضور بخش خصوصی نیز از اهمیت خاصی برخوردار است.
نقش بخش خصوصی در حوزههای سرمایهگذاری و معرفی خدمات ارائه شده پررنگتر از نهادهای دولتی است و آنها با حضور در نمایشگاههای گردشگری میتوانند علاوه بر معرفی تأسیسات و واحدهای مورد بهرهبرداری خود، با بخش خصوصی کشورهای حاضر به توافقاتی برای همکاریهای دو جانبه برسند که میتواند به ورود بیشتر گردشگران خارجی به کشور منجر شود.
به هر حال نباید اهمیت این نمایشگاهها را نادیده گرفت، بلکه باید از این فرصتها برای معرفی ظرفیتهای ناشناخته ایران، آشنایی با تجهیزات و خدمات روز صنعت گردشگری و نیز ارتباطگیری با آژانسهایی که خدمات تور ارائه میدهند استفاده برد.
در حوزه گردشگری، انتخاب مقصد به عوامل مختلفی مانند شناخت، تبلیغات و هدایت وابسته است، هدایت در این حوزه معمولاً از سوی دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری و تورگردانان اتفاق میافتد و تأثیر بسزایی در انتخاب مقصد از سوی گردشگران دارد. افزایش روابط بخش خصوصی به ویژه انجمن دفاتر خدمات مسافرتی، انجمن تورگردانان، جامعه هتلداران و سایر تشکلهای صنفی با همتایان خارجی خود میتواند در افزایش مراودات، تعریف تورها و رونق گردشگری برای هر دو طرف مؤثر باشد.
انتهای پیام/
نظر شما