؛ آیین رونمایی از شاهکار قلم زنی اثر محمد مهدی باباخانی و ۷ تابلوی فاخر تذهیب اثر داریوش جلیلیان با حضور مریم جلالی، معاون صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و استاد آیدین آغداشلو (نقاش برجسته، گرافیست نویسنده و منتقد فیلم ایرانی)، اصحاب و اساتید حوزه هنر و فرهنگ، عصر روز چهارشنبه ۲۴ بهمن ماه در تالار آبی مجموعه نیاوران برگزار شد.
مریم جلالی گفت: این آثار حقیقتاً کرشمه و غریزه و هنر ایرانی رو به رخ میکشد و حاصل دست کسی است که جوانیش و طراوتش متصل به ریشه و اصالت است و این خیلی ارزشمنداست. برای من باعث افتخارست که امروز در جایگاهی باشم که من خادم هنرمندان صنایع دستی و هنرهای سنتی از یک طرف و به موازات تنفس شما در یک تالار آبی از این شاهکار هنری رونمایی کنیم،
معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی کشور افزود: هنرمندان ما بهترین کسانی هستند که خداوند بهترین وظیفهاش را به آنها تفویض کرده و آن وظیفه خلق است. این خلق در واقع فرقی نمیکند که در چه زمینهای باشد گاهی کوکی است که بر یک پارچه می نشیند.گاهی ضربهایی که بر یک فلز زده میشود و گاهی مثل آثار استاد جلیلیان در واقع تذهیبی ست که بر یک متن شکل میگیرد که باعث حیرت ما می شود.
جلالی با قدرشناسی از استاد جلیلیان و استاد باباخانی ادامه داد: امیدوارم که اینگونه رویدادها برای این امتداد نسلی و این پاسداشت هویت در پهنه جهانی همواره و همیشه اتفاق بیفتد و امیدوارم میان سهگانه میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی پیوندی ایجاد گردد تا در این فضای خلق آثار هنری به تحلیل و بازنمایی و تبدیل به دانش شود.
او در پایان این رویداد و در ستایش جزئیات شاهکار قلمزنی استادباباخانی با این قطعه ادبی از این اثر ارشمند رونمایی کرد و گفت: خوشا به حال شما استادان تذهیب و قلمزنی و خوشنویسی که ذره ذره و قطره قطره ثانیههای زندگی را آکنده از عشق کردید. در مقابل این اثر ارزشمند و فاخر فقط میتوان تعظیم کرد.
پس از رونمایی استاد محمد مهدی باباخانی در خصوص اثر قلمزنی گفت:اثری که رونمایی شد، دوستکامی نام دارد.
دوستکامی های فلزی در تاریخ فلزکاری ایران از حدود قرن هفتم هجری قمری در هنر ایران دیده میشود که معمولا کاربرد آن منبعی برای نوشیدنی به جهت مراسمهای مذهبی بوده، کتیبهای به کار رفته بر روی این گونه ظروف عمدتا مضامینی عرفانی و یا از آیات قرآن مانند اثر فوق بر روی آنها استفاده میشده است.
این ظرف به جهت بزرگی کتیبه، طراحی نقوش و اجرای دقیق نقوش اسلیمی و ختایی و همچنین خوشنویسی نستعلیق آن در تاریخ فلزکاری ایران بی همتا است.
استاد داریوش جلیلیان نیز درباره هفت قطعهای که به نمایش درآمده توضیح داد: این آثار برگزیدهای از یک مرقع ۲۴ قطعهای، شامل قطعات نگارگری گل و مرغ ، تذهیب و خوش نویسی است. خوش نویسی این آثار با خط نستعلیق توسط استاد محمد شهبازی انجام شده و تصحیح انها را بنده انجام دادم.
در قسمت تذهیب ها هم در طراحی نقوش اسلیمی و خطایی و هم در رنگ امیزی از دوره تیموری و صفوی الهام گرفتم.
در رنگ آمیزی کار از دو رنگ اصلی طلا و لاجورد استفاده کردم طلای ۲۴ عیار و لاجورد و رنگ های فرعیتری مانند فیروزهای شنگر سرنج مشکی.کارها بر روی کاغذ دست ساز و کارها قطعه بندی شده و از کاغذهای رنگی دست ساز هم استفاده کردیم و سعی کردیم که کاغذهای رنگی هم مطابق یا نزدیک به همان کاغذهای رنگ شده آن دوران باشد.
انتهای پیام/
نظر شما