میراث آریا: هجدهمین نمایشگاه بینالمللی گردشگری و صنایع وابسته از ۲۳ تا ۲۶ بهمن ماه ۱۴۰۳ در محل دائمی نمایشگاههای تهران دایر بود و تعطیلیهای روزانه پایتخت، نیز باعث شد جمعیت بیشتری پا به نمایشگاه بگذارند.
آخرین روز از نمایشگاه گردشگری ۱۴۰۳ در میان سیل استقبال بازدیدکنندگان از سالنهای اصلی و جانبی برگزار شد و هجدهمین نمایشگاه گردشگری در شرایطی به کار خود پایان داد که سرمای شدید پایتخت پوشش بازدیدکنندگان را تغییر داده بود. در این گزارش مروری کلی بر فعالیتهای بخشهای اصلی و جانبی نمایشگاه هجدهم خواهیم داشت.
سرمایی که باعث کاهش حضور باردیدکنندگان نشد
شاید بیراه نباشد اگر بگوییم در چهار روز از برگزاری نمایشگاه گردشگری، تهران سردترین روزهای خود را گذراند، چراکه چند روز مانده به نمایشگاه نیز برف تهران را سپیدپوش کرد. اما این سرما نیز باعث کاهش یا عدم حضور بازدیدکنندگان نشد و آنها تحت هر شرایطی از نمایشگاه دیدن کردند.
افزایش حضور بازدیدکنندکان نسبت به سالهای گذشته
امسال تعداد بازدیدکنندگان در نمایشگاه گردشگری نسبت به سال گذشته افزایش یافته است.
تلاقی نیمه شعبان با روز پایانی نمایشگاه
روز پایانی نمایشگاه مقارن شده بود با عید نیمه شعبان و به دلیل این تقارن، برخی از غرفهها شیرینی و شکلات بین بازدیدکنندگان پخش میکردند.
اهدای گل نرگس به مناسبت نیمه شعبان
به مناسبت فرارسیدن نیمه شعبان و سالروز میلاد منجی عالم بشریت، غرفه شهرستان خوسف از توابع استان خراسان جنوبی بیش از ۵۰۰ شاخه گل نرگس به نیت تعجیل در فرج صاحب الزمان عجل الله به بازدیدکنندگان نمایشگاه گردشگری اهدا کرد.
همچنین مسئول میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی شهرستان خوسف گفت: شهرستان خوسف، پنجمین تولیدکننده گل نرگس ایران و خوشبوترین نژاد آن است و حتی بسیاری از افراد در سالن ۳۸ نمایشگاه، به دلیل بوی خوش گلهای نرگس خوسف مشتاق حضور در این غرفه بودند و از ظرفیتهای شهرستان بازدید کردند.
حضور اینفلوئنسرهای خارجی در نمایشگاه گردشگری
۱۵ نفر از اینفلوئنسرهای شناخته شده کشورهای پاکستان، کنیا، زیمبابوه، بنگلادش و آمریکا از هجدهمین نمایشگاه گردشگری تهران بازدید کردند و طی آن چهره واقعی ایران را برای طرفداران خود به تصویر کشیدند. سفر این اینفلوئنسرها در راستای برنامههای وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی برای معرفی وشناساندن چهره واقعی ایران به مردم دنیا با استفاده از ظرفیتهای فضای مجازی انجام شده است.
همچنین بسته تبلیغاتی حاوی بروشورهای چند زبانه معرفی ایران، لوح فشرده ۱۰۰عکس برتر و تعداد زیادی ویدئو و فلش مموری منقش به برند گردشگری ایران و جعبه خاتم صنایع دستی به هر یک از اینفلوئنسرهای خارجی اهدا شد.
امیرکبیر و کوروش نیز به نمایشگاه آمدند
غرفههای شهرهای فارس و اصفهان طی اقدامی جالب افرادی را با گریم و لباس شبیه بهامیرکبیر و کوروش هخامنشی درست کرده بودند و با هیئتی همراه در برخی سالنها راه میرفتند. این اقدام از سویی تبلیغ گردشگری شهرهای شیراز و اصفهان و کاشان بود و از سویی نیز به معرفی اسطورههای اصیل ایرانی پرداخته بود.
عروسی کاشانیها
در بخش دیگری از این نمایشگاه عده ای به اجرای مراسم نمادین عروسی کاشیها مشغول بودند. بر سر گرفتن خنچهها روی سینی و کل کشیدن خانم ها با پوشش محلی از جمله این مراسم بود.
سیاه چادرهایی با تنوع محصولات
در این نمایشگاه سیاه چادرهایی برپا بود که هر کدام از استان و روستاهای مجاور ایران شرکت کرده بودند و انواع محصولات ارگانیک و غذاهای محلی خود را در آنجا طبخ می کردند. از پیراشکی های گوشت گرفته تا نان های محلی و آش و گیاهان دارویی هر کدام طرفداران بسیاری داشت که بازدیدکنندگان برای رفع خستگی در صف های طولانی در اینجا ایستاده بودند.
انتهای پیام/
نظر شما