شهرام امیری کارشناس ارشد میراثفرهنگی و گردشگری استان اصفهان در یادداشتی نوشت: تحولات چند ماه گذشته بهویژه انتخاب استاندار جدید اصفهان که با نگاهی متفاوت به گردشگری به نسبت سایر اسلاف خود به اصفهان آمده و حضور مدیری در طراز ملی در رأس ادارهکل میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی استان اصفهان، باعث شده تا اصفهان با نگاهی جدید، شتابان بهسوی گردشگری گام بردارد.
برنامهریزی برای حضور قدرتمند اصفهان در هجدهمین نمایشگاه بینالمللی کشور از پاییز امسال آغاز و در آخرین ماههای زمستان سال ۱۴۰۳ تلاشها برای حضور متفاوت استان اصفهان در این نمایشگاه شدت گرفت.
در اولین اقدام، حضور اصفهان دریکی از مهمترین سالنهای نمایشگاه گردشگری قطعی شد و همین نکته باعث شد تا برگزارکنندگان غرفه اصفهان با اعتمادبهنفس بیشتری به سمت اجرای برنامههای خود بروند. در وهله بعد طراحی غرفه بزرگ اصفهان متناسب با حضور فعالان گردشگری بود که درنهایت توانست بیش از یک هزار متر از فضای این مجموعه را به خود اختصاص دهد، لذا بر اساس برنامهریزیهای انجامشده، غرفه عظیم اصفهان از دو بخش اصفهان و کاشان و با طراحی مجموعههای جهانی میدان امام (ره)(نقشجهان)، کاخ چهلستون و همچنین مجموعه تاریخی خانه بروجردیها انجام شد.
غرفه اصلی استان اصفهان با طراحی این دو مجموعه تاریخی و مشتمل بر حدود ۲۰ غرفه بود که شهرستانهای شرکت کننده با استقرار در غرفههای خود که همانند حجرههای میدان نقشجهان طراحیشده بود، میراث ارزشمند ملموس و ناملموس، صنایعدستی فاخر و توانمندیهای خود از منظر صنعت گردشگری را در مدت ۴ روز به بازدیدکنندگان ارائه کردند.
فعالان گردشگری ازجمله سرمایهگذاران طرحهای بزرگ گردشگری، فعالان گردشگری در حوزههای جوامع ۵ گانه، بهویژه هتلهای بزرگ اصفهان، اعضای تشکلهای استان بهویژه تشکلهای دوستداران محیطزیست، فعالان آموزشی، فعالان گردشگری در حوزههای نوآورانه همچون نجوم و گردشگری الکترونیک نیز در کنار ادارهکل و همچنین اعضای کمیسیون گردشگری و صنایعدستی اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی اصفهان ازجمله شرکتکنندگان در این غرفه بزرگ بودند.
یکی از مهمترین سیاستهای شکلگیری غرفه بزرگ اصفهان، تلاش برای فعالیت مجدانه فعالان گردشگری اصفهان مخصوص فعالیتهای تخصصی بهویژه در نوروز ۱۴۰۴ بود، لذا برای اولین بار در غرفه عظیم اصفهان ۳ پاویون تخصصی به متراژ نزدیک به ۲۰۰ مترمربع در طبقه دوم غرفه عظیم اصفهان ویژه فعالان دولتی و خصوص همراه با پذیرایی و امکانات رفاهی تدارک دیده شد تا فعالان دولتی و خصوصی در حوزه گردشگری، جدای از بخش غرفهها بتوانند در خصوص برنامهریزی برای توسعه گردشگری اصفهان از طریق عقد تفاهمنامه و برگزاری نشستهای تخصص مذاکره برای سرمایهگذاری و جذب گردشگر، اقدامات لازم را انجام دهند.
غرفههای استان اصفهان همراه با اصفهان و کاشان به بیش از ۲۳ غرفه بالغ میشد و شهرستانها و شهرهایی نظیر اصفهان، نطنز، ورزنه، سمیرم، وزوان، کاشان، تیران و کرون و آران و بیدگل در غرفه عظیم اصفهان به معرفی جذابیتهای تاریخی، فرهنگی، هنری و طبیعی خود پرداختند.
در ایام برگزاری هجدهمین نمایشگاه بینالمللی گردشگری تهران، رخدادهای مهمی در غرفه اصفهان انجام شد که از آن جمله میتوان به بازدید مقام محترم ریاست جمهوری، وزیر محترم میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی، معاونان و مدیران کل وزارتخانه متبوع و سفرا و رایزنان فرهنگی از کشورهای اسپانیا، تاجیکستان، عربستان سعودی و اندونزی اشاره کرد که مدیرکل میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی استان اصفهان در نشستهای جداگانه با ایشان بهویژه سفرا و رایزنان کشورهای خارجی به گفتوگو نشست و از آنان دعوت کرد تا بهمنظور توسعه روابط فرهنگی و گردشگری به اصفهان سفر کنند.
ازجمله نکات جالبتوجه در نمایشگاه امسال، حضور و حمایت مسئولان استان از غرفه بزرگ اصفهان بود بهگونهای که استاندار، شهردار اصفهان، فرمانداران، نمایندگان مجلس و همچنین شهرداران شهرهای شرکتکننده در غرفه بزرگ اصفهان در نمایشگاه حضور یافته و حضور آنان در پاویونهای مخصوص، باعث شد تا با انجام مذاکرات مفصل، شرایط برای توسعه پایدار گردشگری در تمامی نقاط استان فراهم شود تا زین پس تمامی مردم مناطق مختلف استان بتوانند بهصورت عادلانه از مواهب صنعت گردشگری بهرهمند شوند.
رونمایی از چند شاخصه مهم گردشگری همچون رونمایی از پرتال الکترونیک معرفی بیش از یکصد فرصت سرمایهگذاری همراه با رونمایی از کتاب فرصتهای سرمایهگذاری استان اصفهان که فرصتی مناسب را برای بهرهمندی سرمایهگذاران از فرصتهای سرمایهگذاری گردشگری فراهم میآورد. در کنار رونمایی از پوستر طرح بزرگ معرفی نیمه پنهان اصفهان ویژه معرفی جاذبههای ناشناخته اصفهان از دیگر برنامههای فرهنگی در حاشیه برپای غرفه بزرگ اصفهان بود.
حضور اصحاب رسانه و فعالان شبکههای مجازی در قالب برگزاری تور رسانهایی و بازدید از نمایشگاه بینالمللی گردشگری بهمنظور آگاهی بخشی مردم استان از رخدادهای نمایشگاه در کنار اجرای برنامههای فرهنگی و آئینی مناطق مختلف استان بهمنظور آشنایی گردشگران و بازدیدکنندگان با جذابیتهای میراث ناملموس استان در کنار معرفی محورهای گردشگری توانسته راهکار مناسبی برای حضور پررونق گردشگران در همه مناطق استان اصفهان و افزایش ماندگاری آنان در پهنه استان اصفهان بهویژه در نوروز ۱۴۰۴ ارائه کند.
به هر ترتیب تلاش شد تا اصفهان بهعنوان نگین گردشگری ایران در قلب نمایشگاه بزرگ و بینالمللی گردشگری جذابتر از هر زمان دیگر بدرخشد، لذا امید میرود در کنار کاستیهایی که مانند هر برنامه اجرایی دیگر در کار همگی ما قرار داشت، بتوان با تکیه بر تفکرات جدید و همچنین با توجه به رویکرد دولت و مقامات استانی درزمینه لزوم توجه جدی به گردشگری بتوان فرصتهای مناسبی را برای دستیابی به توسعه پایدار گردشگری فراهم آورد.
بیتردید این نمایشگاه تمرینی مناسب برای همه ما بهمنظور فعالیتهای آتی در زمینه توسعه پایدار گردشگری در پهنه فلات تمدن ساز مرکزی ایران است.
انتهای پیام/
نظر شما