فلسفه میز خدمت

با توجه به اهمیت تکریم ارباب رجوع در نظام جمهوری اسلامی ایران، میز خدمت به عنوان یک خدمت شایسته و ارزشمند برای خدمتگزاری به مردم ایران و رعایت حقوق شهروندی در سازمان‌های دولتی محسوب می‌شود لذا ارتقای کمی و کیفی ارائه خدمت به مردم بسیار حائز اهمیت است.

سکینه رضایی‌دوست، رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان رشت در یادداشتی نوشت: قبل از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی خدمت‌رسانی به مردم یک واژه نامفهوم در جامعه تلقی می‌شد و اگر خدمت‌رسانی انجام می‌شد فقط برای افراد و مکان‌های خاصی بود و در بیشتر زمان‌ها این مهم با تبعیض و حق‌کشی‌هایی نسبت به محرومان همراه بود و با پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی که به تعبیر امام این انقلاب «نقلاب پابرهنگان و محرومان» است، عزت و کرامت انسانی برای قشر محروم و غنی مجدد احیا و زنده شد.

در سال‌های اولیه انقلاب اسلامی و سال‌های پس از جنگ تحمیلی با تاسیس نهادهای مختلف به فرمان امام (ره) خدمت‌رسانی و توجه به مردم به ویژه به محرومان که از درخواست‌ها و یکی از اهداف قیام امام (ره) بود، به طور مطلوب انجام شد. با گذشت 46 سال از عمر انقلاب اسلامی امروزه شاهد خدمات ‌رسانی‌ها، فراهم کردن امکانات و رفع مشکلات و معضلات مردم در تمامی زمینه‌ها و در تمامی مناطق حتی دورترین نقاط روستایی هستیم که این کار با کمال آرامش و امنیت به سبب نعمت انقلاب اسلامی و خون شهدا و مجاهدت‌های ایثارگران انجام می‌شود.

با پیروزی انقلاب اسلامی کشورمان به همت و اراده فرزندان غیور خویش در تمامی زمینه‌ها به ویژه بخش‌های سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، علمی و نظامی به دستاوردها و موفقیت‌های فراوانی دست یافته و ایران اسلامی را در این زمینه‌ها جزء کشورهای برتر دنیا قرار داده است.

مکتب اسلام فلسفه وجودی کارگزاران، دولت‌مردان و مسئولان را خدمت صادقانه و بی‌منت به مردم دانسته است  و تمامی مدیران و مسئولان نظام مقدس جهموری اسلامی باید برای رفع مشکلات و موانع پیش‌روی مردم خدمت بی‌منت و صادقانه را همانندگذشته سرلوحه کارشان قرار دهند.سازمان‌ها و ادارات مختلف هر کدام در زمینه و عرصه‌ای به فعالیت مشغول هستند و فلسفه و مبنای فعالیت و رسالت آنها خدمت‌رسانی و مرتفع کردن نیازهای مردم است.

با توجه به اهمیت مهم تکریم ارباب رجوع در نظام جمهوری اسلامی ایران میز خدمت به عنوان یک خدمت شایسته و ارزشمند برای خدمتگزاری به مردم ایران و رعایت حقوق شهروندی در سازمان‌های دولتی محسوب می شود لذا ارتقای کمی و کیفی ارائه خدمت به مردم شامل خدمات به موقع، سریع و آسان به ارباب رجوع، کاهش هزینه‌ها، صرفه‌جویی در وقت از مهمترین مزیت‌های دایر کردن میز خدمت است و برپایی میز خدمت در روستاها و مساجد جامع شهرستان خدمتی از جنس پاسخگویی به مردمانی که شایسته تکریم هستند.

اگر بخواهیم به علل و عوامل اقبال عمومی از طرح میز خدمت با این سبک و سیاقی که هیات امنای مسجد  طراحی کرده است بپردازیم بایست به چند نکته حائز اهمیت اشاره کرد؛ اولین نکته پیشگام بودن هیات امنای مسجد و شورای روستا در عملیاتی کردن طرح میز خدمت، دوم درهم شکسته شدن بروکراسی اداری. میز خدمت اگر به درستی اجرا شود می تواند سد مستحکم بروکراسی را در هم شکند.

سومین مورد ارتباط رو در روی مردم با مسئولان شهرستانی، همیشه یکی از دلایل عدم رضایت مردم در رجوع به برخی ادارات عدم مداخله به موقع  مدیر دستگاه در امورات پیش روی دستگاه است. پرواضح است مدیر یک دستگاه بیشترین اختیار و اعمال قانون در آن دستگاه را بر عهده دارد و قطعا حضور وی در ارتباط با مسائل و مشکلات مردم کارگشاتر و مثمر ثمرتر خواهد بود.

چهارم ایجاد همبستگی و هم‌افزایی در امر خدمتگذاری. یکی از مزیت‌های برگزاری میز خدمت در مساجد، اجتماع مسئولان یک شهرستان در یک فضای معنوی چون مسجد که این مهم می تواند باعث ایجاد همبستگی و هم افزایی شود.

پنجمین مورد صرفه جویی در هزینه و زمان و مورد ششم به در دسترس قرار گرفتن مسئولان و بالا رفتن میزان پاسخگویی آنان می‌توان اشاره کرد و هفتمین نکته رضایت خاطر مردم، پراضح است که حضور مسئولان در میان مردم همواره باعث خرسندی مردم خواهد شد حتی اگر کاری از دست آنها برنیاید.

بالاخره وقتی مردم ببینید یک مسئولی در راستای رسیدگی به مشکلات‌شان وقت گذاشته و اهمیت داده است همین نکته باعث رضایت خاطر می‌شود و امروز استقبال گسترده مردم از این طرح موید این ادعا است و در نهایت هشتم میز خدمت نمادی از مردم سالاری است.

انتهای پیام/

کد خبر 1403120100034
دبیر مرضیه امیری

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha