بهگزارش میراثآریا، تقی اکبرپور در آستانه روز جهانی بناها و محوطههای تاریخی با بیان این که میراث فرهنگی خصوصا بناها و محوطههای تاریخی با گردشگری برنامهمحور میتوانند به نطفه توسعه اقتصادی اثرگذار در یک جامعه محلی تبدیل شود، تصریح کرد: این بناها پس از مدتی علاوه بر احیای میراث فرهنگی، فرهنگ حفاظت و مراقبت را نیز ترویج میکنند چرا که حیات اقتصادی بنا و جامعه ذینفع را شامل میشود.
این استاد دانشگاه و نویسنده و مترجم کتابهای مرجع دانشگاهی با بیان این که اثرگذاری بناهای احیا شده با گردشگری هویت محور و فرهنگی میتواند بر هویت معماری منطقه نیز تاثیرگذار شود، بیان کرد: اقتصادهای جدیدی میتواند در یک منطقه شکل بگیرد که از رستوران و کافههای همگون با منطقه را شامل شده تا ایجاد کارگاهها و بازارچههای صنایع دستی که همگی نقش قابل توجهی در توسعه اقتصادی منطقه دارند.
او با تاکید بر این که بنیان چنین ساختار اقتصادی میراث فرهنگی است، تصریح کرد: بنیان و ساختار اصلی میراث فرهنگی و بنای تاریخی است و اقتصاد حاکم بر آن با تکیه بر فرهنگ و گردشگری و برنامهریزی میتواند منجر به حفاظت منطقه و رونق اکوتوریسم، رونق اقتصاد صنایع دستی، توامندسازی جامعه محلی به ویزه زنان و معرفی دیگر مزایای منطقه شود.
اکبرپور با تاکید بر اینکه کشور ما از بناهای مخروبه و متروکه تاریخی که به آنها کمترین توجه و رسیدگی نشده، سرشار است، بیان کرد: با کاربریهای مرتبط میتوان بناها و محوطههای تاریخی را احیا کرد و حتی کاربریهای چند بعدی مثل صنایع دستی، اقامت و بومگردی را در کنار همدیگر داشت.
بهره بردار و صاحب بزرگترین بومگردی ایران در یک بنای تاریخی متعلق به عهد زندیه با تاکید براینکه هر آنچه نتواند به خودکفایی اقتصادی برسد یا محکوم به فنا یا همیشه نیازمند حمایتهای مادی و معنوی دولتها برای بقاست، گفت: اقتصاد محور شدن میراث فرهنگی یکی از راههای نجات آنها از نابودی است و گردشگری هدفمند میتواند این توجیه را ایجاد کند.
او به کتب دانشگاهی خود که در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا تدریس میشود اشاره کرد و گفت: ترجمه کتاب «منبع بومگردیها دستورالعملهای جهانی برای ایجاد و توسعه و محیط اقامتگاههای بومی» و «ظرفیتسازی در جوامع محلی برای توسعه گردشگری» و همچنین تالیف «تشریح ضوابط اقامتگاههای بومگردی کشور» کتبی است که در آن اقتصاد مبتنی بر فرهنگ و میراث فرهنگی مورد توجه قرار گرفته است.
اکبرپور با تاکید بر این که دولتها در جهان موظف به ایجاد زیرساختهایی مانند راه و دسترسیها و تبلیغات مقاصد گردشگری هستند، اظهار کرد: ارتباطات، جاده و تبلیغات مقصد و دیگر موارد را دولت ایجاد میکند و اگر این هماهنگیها اتفاق بیفتد، بخش خصوصی و بسیار بهتر جامعه محلی میتواند با نشست اقتصادی کمتر در محل، دلسوزی و خلاقیت در حوه اقتصاد و فرهنگ موجب احیای بناها و محوطههای تاریخی کشور شود.
انتهای پیام/
نظر شما