پاسداشت یلدا در آرامگاه چلبی اوغلو سلطانیه برگزار شد

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان سلطانیه از برگزاری آیین پاسداشت شب یلدا در محل آرامگاه چلبی اوغلو شهرستان سلطانیه با همکاری اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان سلطانیه خبر داد.

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی زنجان، پروانه عسگری ۲۹ آذر ۱۴۰۱ با اعلام این خبر خاطرنشان کرد: به مناسبت ثبت جهانی شب یلدا در فهرست جهانی یونسکو اولین دورهمی شب یلدا با حضور مسئولان و هنرمندان عصر در آرامگاه چلبی اوغلو شهرستان سلطانیه با همکاری مشترک اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان سلطانیه برگزار شد.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان سلطانیه افزود: در این مراسم به توصیف هویت فرهنگی شب یلدا، جایگاه و ریشه تاریخی آن در فرهنگ و نزد خانواده‌های ایرانی، توجه به طبیعت و گاهشماری سنتی، ارج گذاشتن به جایگاه مهم زنان و کودکان در خانواده، دوستی و مهمان‌نوازی پرداخته شد.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان سلطانیه افزود: ایجاد پیوند عمیق‌تر بین میراث ناملموس و میراث ملموس و زنده نگه‌داشتن یک آیین سنتی که ریشه در فرهنگ ایرانیان دارد در یک مکان فرهنگی و تاریخی از دیگر اهداف چیدمان سفره شب یلدا در این بقعه تاریخی است.

 او بیان کرد: در این مراسم سفره شب یلدا، برنامه‌های آیینی متنوعی نظیر حافظ خوانی، شاهنامه‌خوانی و اجرای موسیقی زنده و دیگر نمادهای شب چله از جمله کرسی توسط اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان سلطانیه به نمایش گذاشته شد.

عسگری گفت:  شب یلدا همچون سایر مراسم آیینی ایرانیان، سنتی زیبا و ابداعی بی‌نظیر است که نمادی دیگر از پیوند ایرانی با مظاهر قدرت پروردگار در طبیعت و فرصتی برای گردهم آیی، باهم بودن و تحکیم روابط خانوادگی، دوستی و شهروندی است.

انتهای پیام/

انتهای پیام/

کد خبر 14010930931344

برچسب‌ها