مهمانی باشکوه امت احمد(ص) با چاشنی وحدت/ مردم کردستان ارادت خود را به پیامبر مکرم اسلام نشان دادند

مهمانی باشکوه امت احمد(ص) که نمایشی از وحدت و یکدلی مردم متدین استان کردستان بود با حضور عاشقان پیامبر مکرم اسلام و خاندان نبوت در سنندج برگزار شد.

میراث‌آریا: استان کردستان یکی از استان‌های غنی کشور از لحاظ مواهب فرهنگی، تاریخی و طبیعی بوده که در ایام مختلف سال با برگزاری مراسم و آیین‌های ویژه، گردشگران بسیاری را به این خطه از میهن اسلامی می‌کشاند.

مولودی‌خوانی و دف‌نوازی از جمله آیین‌های مهم و خاص این منطقه است که از جایگاه بسیار والایی برخوردار بوده و در آن رنگ و بوی عرفانی و دینی بیشتر از همه به‌چشم می‌خورد.

امسال برای نخستین‌بار جشن مولود با عنوان مهمانی "امت احمد" (ص) در سنندج برگزار شد، جشنی خیابانی که در آن نه تنها سنندجی‌ها بلکه کل مردم کردستان و حتی از استان‌های دیگر نیز حضور داشتند.

این مراسم با مشارکت و همکاری تشکل‌های مردمی استان شامل هیئت مذهبی، کانون‌های فرهنگی، ستاد نهضت پیشرفت بانوان استان، مؤسسات و مراکز قرآنی و سایر نهادهای مردمی اجرا و با مشارکت و همراهی بی‌نظیر اقشار مختلف مردم، هنرمندان، خوانندگان، مجریان و بازیگران مطرح کشوری اعم از علیرضا افتخاری، حامد سلطانی، کاظم نوربخش و... برگزار شد.

پیر و جوان، زن و مرد، کودک و نوجوان همه و همه بدون هیچ تعصب قومی و مذهبی به عشق میلاد پیامبر آمده بودند تا با شرکت در این مهمانی، ارادت و محبت خود را به پیامبر نور و رحمت(ص) و خاندان عصمت‌وطهارت(ع) نشان داده و به وحدت و اتحاد رنگ‌وبوی دیگری ببخشند.

بساط شادی و نشاط برای همه فراهم بود، از راه‌اندازی وسایل بازی و سرگرمی برای کودکان گرفته تا موکب‌هایی که هر یک با پخش شکلات و شیرینی، چای و شربت و غذای گرم از مهمانان پذیرایی می‌کردند.

ساعت از ۱۹ گذشته بود که استاندار مردمی کردستان وارد مهمانی شد و پس از حضور در میان مهمانان و بازدید از غرفه‌های دایر شده در میدان انقلاب سنندج به سخنرانی پرداخت.

این مهمانی باشکوه که نمایشی از وحدت و یکدلی مردم متدین سنندج در هفته وحدت بود تا پاسی از شب ادامه داشت و تعداد زیادی از مردم تا پایان حضور داشتند و از برنامه‌های مختلف آن از جمله شعبده بازی، نمایش‌های طنز، دف‌نوازی و مولودی‌خوانی لذت بردند.

لازم به ذکر است مراسم مولودی‌خوانی و دف‌نوازی با گذشت سال‌های بسیار همواره به‌عنوان یک مراسم ثابت مورد توجه و عنایت مردمان متدین ودین‌دار این خطه سرسبز قرار می‌گیرد.
 
در این ماه مبارک برخی از شخصیت‌های دینی و گروه‌های مولودی‌خوان به‌همراه هیئت امنای مساجد محلات هرساله برای انجام این مراسم شرایط لازم را پیش از آغاز ماه ربیع‌الاول فراهم می‌کنند، اکثر منازل شخصی و تکایا نیز در این ماه مبارک میزبان کسانی هستند که به عشق مهربانی محمد مصطفی (ص) در یک محفل جمع شده و به راز و نیاز با خداوند بزرگ می‌پردازند.

در ابتدای آیین مولودی‌خوانی یکی از قاریان برجسته، چندین آیه از آیات قرآنی را تلاوت می‌کند، سپس گروه‌های مولودی‌خوانی و دف‌نوازی با اجرای نوای «الله الله»، «حی الله»، «لا الله الا الله»، «یا رسول الله» شروع به تک‌خوانی، جمع‌خوانی، تک‌نوازی و جمع‌نوازی دف می‌کنند؛ در پایان مراسم، با نقل و خرما از مردم پذیرایی می‌شود و مردم با ایمان و اعتقاد به این خرما و نقل حرمت می‌گذارند و  آن‌را در میان بیماران به‌ نیت شفا پخش می‌کنند.

مردم این استان به بهانه‌های مختلف از جمله آغاز زندگی در منزل جدید، جشن بازنشستگی و ادای نذر نیز آیین مولودی‌خوانی برگزار می‌کنند؛ برخی از مردم هم در این ماه برای شفای بیماران خود ذبح گوسفند یا گاو را نیت کرده و گوشت آن را در بین افراد نیازمند توزیع می‌کنند و برخی دیگر برای مولودی اقلام غذایی را در بین نیازمندان توزیع یا سفره‌های مولودی را برای اطعام پهن می‌کنند.

همچنین خجستگی این ماه تا حدی در بین مردم این دیار نهادینه شده که خانواده‌هایی که فرزند پسرشان در این ماه به دنیا می‌آید، اسم مولود یا محمد بر وی می‌نهند؛ مردم مناطق کردنشین بر این باورند که برگزاری آیین مولودی‌خوانی در منزل آن‌ها موجب افزایش رزق و روزی و دوری درد و بلا از افراد خانواده می‌شود.

شرکت در مراسم‌ها ویژه نسل یا قشر خاصی نیست و پیر و جوان، زن و مرد و هر کسی با هر سلیقه‌ای می‌تواند در این آیین‌ها حضور پیدا کند و به مداحی و دف‌نوازی گروه‌های مولودی‌خوان گوش فرا دهد.

در استان کردستان همه برادران و خواهران تشیع و تسنن با پیروی از دستورات الهی در کنار یکدیگر با اتحاد و همدلی زندگی می‌کنند و این میراث گرانبها را که از گذشتگان خود به ارث برده‌اند، به هیچ قیمتی تغییر نداده و نخواهند داد.

انتهای پیام/

کد خبر 1402070800529

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha